طـــی‌الارز؛ آگهی تبلیغاتی صرافی اکسپرس استرالیا

صرافی اکسپرس استرالیا به عنوان یکی از پرطرفدارترین صرافی‌ها در بین دانشجویان بین‌المللی ایرانی در استرالیا، از یک سال پیش با گسترش فعالیت‌های تبلیغاتی خود، آگهی‌های ویدئویی خود را به استودیو چپ‌چین سفارش داده است. جدیدترین آگهی تبلیغاتی این برند در قالب موشن گرافیک بر اساس شعار تبلیغاتی صرافی اکسپرس، «نقل و انتقال پول بین استرالیا و ایران، در کوتاه‌ترین زمان و مناسب‌ترین نرخ» ساخته شده است. این شعار مبنای خلق ایده آگهی شد. تبدیل ریال ایرانی به دلار استرالیایی در کمترین زمان، موضوع تصویری جذابی به ویژه برای انیمیشن و موشن گرافیک بود.


تصمیم بر این شد که در آغاز از هر کشور یک نماد انتخاب شده و معادل آن در کشور دیگر جستجو گردد. سپس امکانات تبدیل آن‌ها به هم بررسی و بهترین گزینه انتخاب شود که از بین ایده‌های مختلف، تبدیل یوزپلنگ ایرانی به کانگوروی استرالیایی تایید شد. اجرای این ایده تنها با استفاده از مورفینگ امکان‌پذیر بود. راه رفتن یوزپلنگ و کانگورور کاملا متفاوت با یکدیگر است، بنابراین تنها زمانی که هر دو می‌جهند و مکانیسم حرکتی پیچیده‌ای در لحظه پرش آن‌ها وجود ندارد، می توان از مورفینگ به بهترین شکل بهره برد. از آن‌جا که قرار نبود فضای کار فانتزی شود، تلاش شد تا تمام فریم‌های کلیدی با مطالعه فیلم‌های زنده از حیوانات به شکلی واقع‌گرایانه تصویرسازی شوند.
مرحله بعدی ساختن فضای گرافیکی کار بود. استفاده از طرح اسکناس‌های مختلف ایرانی و استرالیایی راه حل مناسبی بود. مجموعه کاملی از طرح اسکناس‌های ایرانی از دوره پهلوی تا به امروز در کنار مجموعه‌ای از طرح اسکناس‌های رایج دلار استرالیا جمع‌آوری شد. جاسازی ریال‌های ایرانی درون بدن یوزپلنگ و دلارهای استرالیایی درون بدن کانگورو فرایندی بسیار دوست‌داشتنی بود. به همین صورت برای فضاسازی پس زمینه از تصویرسازی‌ها و بافت اسکراچ‌بورد روی اسکناس‌ها استفاده شد.
این ایده به یک موسیقی تلفیقی هم نیاز داشت. سازهای کوبه‌ای ایرانی در کنار دیدجریدو (ساز بومی استرالیایی) گزینه مناسبی می‌توانست باشد. خوشبختانه گروه موسیقی دارکوب چند قطعه با همین حال و هوا ساخته بود که برشی از قطعه ضربی همایون با اندکی دست‌کاری و اضافه‌کردن افکت صوتی مورد استفاده قرار گرفت.
آنچه که در فرایند ساخت این آگهی مد نظر بود، اضافه‌کردن چاشنی فرهنگ به یک مقوله تجاری و ظاهرا غیر فرهنگی بود. ارز یک کشور علاوه بر ارزش‌های مادی، نماینده فرهنگ و تاریخ آن ملت است. در سال‌های اخیر نیز مهاجرت‌های زیادی از ایران به استرالیا انجام شده است و به طبع این پدیده عاری از داد و ستدهای فرهنگی نبوده است. آگهی تبلیغاتی صرافی اکسپرس استرالیا ورای رسالت تبلیغاتی خود، در جستجوی به تصویر کشیدن این ایده بوده است.

01
02
03
05
04
06
07
08