گروه واژهگزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، واژه «آگهی نما» را به عنوان معادل فارسی «بیلبورد» ارائه کرده است.
به گزارش روزرنگ، این گروه در صفحه مجازی خود نوشت:
انگلیسی زبانان این سازه را که برای نصب آگهی در خیابانهای پر رفت و آمد و بزرگراهها نصب میشود، billboard نامیدهاند که در لغت به معنی «تختهای برای اعلان عمومی» است. در فارسی به آن «آگهینما» میگوییم.
بیلبورد یا آگهینما
بیلبورد یا آگهینما ، به تابلوی بزرگی گفته میشود که فضای مناسبی برای نصب آگهی را در اختیار دولت، صنعتگران و عرضهکنندگان کالا میگذارد؛ در اصل به هر فضای خارجی که امکان نصب آگهی بر آن باشد اطلاق میشود. اما امروزه، بیشتر به معنای تابلوهای بسیار بزرگ و نورپردازی شدهاست که بر پایههای بلندی قرار گرفته و از فواصل دور قابل دیده شدن هستند.
امروزه آگهینماها مجموعهای از تصاویر بزرگ هستند؛ بعضی از آنها مضحک، بعضی کمی عجیب و غریب و گاهی کنایهآمیزند. اما در حال حاضر بیلبوردهایی مورد پسندتر هستند و در ذهن باقی میمانند، که از ایدهای جدید استفاده کرده باشند. ما به عنوان بیننده میتوانیم دیدگاههای مختلفی نسبت به هر آگهینما داشته باشیم؛ اما این واقعیت را نمیتوان انکار کرد که بیلبوردها، نماد جریان دائمی و روان زندگی هستند.