برندگان ایرانی جایزه بین‌المللی دیزاین A

چهارشنبه 15 آوریل(26فروردین)، نتایج داوری جایزه بین المللی دیزاین A که یکی از معتبرترین جوایز شاخه‌های دیزاین در جهان است بصورت عمومی اعلام شد. اساس این مسابقه بر مبنای کشف بهترین طرح ها و مفاهیم دیزاین، تولیدات و خدمات در این حوزه می باشد که هر ساله در کشور ایتالیا برگزار می شود. طراحان خلاق از سراسر دنیا می‌توانند طرح‌های نهایی و طرح هایی که در مرحله ایده هستند را به این مسابقه ارسال کنند و با کاندایدا کردن خود، در این رقابت جهانی شرکت کنند. شعار جایزه طراحی A این است: “هنر، پرورش دهنده آینده و برای فرهنگ آینده است. ما اعتقاد داریم که آینده با هنر، طراحی و تکنولوژی ما شکل می گیرد. بنابراین نیاز به یک طراحی خوب برای آینده بهتر وجود دارد.” امسال و در ششمین دوره این مسابقات، زهره پهلوان با طراحی آویز “دلبند” و شبنم یزدان پناه با طراحی ساعت روترون موفق به کسب جایزه نقره A Design Award 2014-2015   در بخش Jewelry, Eyewear and Watch Design (طراحی جواهرات، عینک و ساعت) شده‌اند که در ادامه توضیحات بیشتری از این دو کانسپت را می‌خوانیم:

آویز «دلبند» اثر زهره پهلوان نماد قلب حمایتگر مادریست که درون خود، باردار قلبی کوچک است. این آویز که به عنوان هدیه‌ای به دو دلبند، یعنی مادر و فرزند طراحی شده است، از یک قلب کوچک به نشانه قلب فرزند و یک قلب بزرگ به نشانه قلب مادر تشکیل شده است. این دو قلب با یک زنجیر که به صورت مارپیچ از میان هر دوی آنها عبور کرده است، به یکدیگر بسته شده‌اند. دلبند قابلیت استفاده به صورت دو آویز جداگانه را نیز دارد و علاوه بر آن، آویز قلب فرزند تا زمان بزرگ شدن او می‌تواند نزد مادر محفوظ بماند. زهره پهلوان در مورد چگونگی خلق این اثر می‌گوید: «این ایده زمانی شکل گرفت که یکی از دوستانم که منتظر به دنیا آمدن اولین دخترش بود، برای قدردانی از همسرش و ابراز عشق و شادمانی از ورود عضوی جدید به زندگیشان، از من خواست تا برایش چیزی منحصر بفرد و ارزشمند طراحی کنم. من هم به دنبال ایده‌ای بودم که هم برای مادر و هم برای فرزندش قابل استفاده بوده و یادبودی برای این اتفاق بزرگ باشد. اسکچ های اولیه از بازی کردن با یک تکه سیم طلایی رنگ که دور یک هدیه پیچیده شده بود، شروع شد که بعد از مدلسازی با راینو و تغییر ابعاد و اندازه‌ها و بازی با فرم و ضخامت‌ها، تبدیل به یک قلب پیچ خورده که قلبی کوچکتر را در دل خودش جای داده، شد.

2015-4-3-Delband-by-Zohre-Pahlevan-A-Award-03
2015-4-3-Delband-by-Zohre-Pahlevan-A-Award-02
2015-4-3-Delband-by-Zohre-Pahlevan-A-Award-01

ساعت «روترون» اثر شبنم یزدان پناه ساعتی است که در طراحی آن از سبک حاکم بر فیلم سینمایی علمی تخیلی «Tron Legacy» محصول سال 2010 الهام گرفته شده است. طراح این کانسپت  در مورد سبک و حال و هوای طراحی فضای این فیلم و ارتباط آن با این ساعت چنین می گوید: «فرم های دیسک مانند، افکت های نوری، فرمهای مینیمال، نورهای آبی رنگ و متریال های براق و یکدست از ویژگی های سبکی Tron است که در طراحی این ساعت لحاظ شده است». یزدان پناه همچنین تلاش کرده تا با رویکردی متفاوت، تعاملی جدید میان ساعت آینده گرای خود و کاربر خلق کند. تنظیمات ساعت و دسترسی به منوها با حذف دکمه ها، تنها از طریق چرخاندن دیسک بالایی امکان پذیر است و اطلاعات خروجی بر روی صفحه‌ی ساعت تابیده می‌شود. با این‌کار تلاش شده تا از پیچیدگی تعامل این ساعت کاسته شده و به روشی مینیمال و ساده قابلیت های لازم میسر شود. قابلیت هایی مانند نمایش ساعت و تاریخ، تنظیم زنگ ساعت و ضبط و پخش صدا.

2015-4-2-Rotron-Watch-by-Shabnam-Yazdanpanah-05
2015-4-2-Rotron-Watch-by-Shabnam-Yazdanpanah-04
2015-4-2-Rotron-Watch-by-Shabnam-Yazdanpanah-03
2015-4-2-Rotron-Watch-by-Shabnam-Yazdanpanah-02
2015-4-2-Rotron-Watch-by-Shabnam-Yazdanpanah-01