دغدغه‌های شهری استودیو چپ‌چین

همایش روز جهانی شهرسازی (رویدادی که ۱۷ آبان‌ماه توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در مشهد برگزار می‌شود) فرصتی را پیش آورد که استودیو چپ‌چین دغدغه‌های شهری خود را در قالب طراحی و تدوین یک متن با استفاده از حروف شهری و یک ایده تایپوگرافیک ویدئویی عرضه کند. پس از آماده شدن یک متن نوشتاری در باب مفهوم زندگی شهری مدرن، این متن به واحدهای ریزتری تقسیم و بر اساس آن‌ها استوری‌بورد طراحی شد. سپس برای هر واحد نوشتاری معادل‌های متنوعی از دل شهر پیدا و فیلم‌برداری شدند. پس از جمع‌آوری آرشیو بزرگ و طبقه‌بندی شده‌ای از راش‌های جمع‌آوری شده، مرحله دشوار تدوین و هماهنگ‌سازی حروف آغاز شد.

ویژگی اتصالات در خط فارسی مشکلی قابل پیش‌بینی بود که در مرحله استوری‌بورد مورد توجه قرار گرفت. ولی عمده‌ترین مسئله در این کار هماهنگ کردن حروف بود و نیاز به جمع‌آوری چندین نمونه متنوع از هر واحد نوشتاری داشت. در کنار این ویدئو پوستر و بروشور همایش نیز با همین شیوه طراحی شدند. به طبع، حساسیتی که در هماهنگ‌سازی حروف عنوان اصلی پوستر وجود داشت دقیق‌تر و ظریف‌تر می‌نمود و این نکته گشت‌و‌گذارهای شهری را دو چندان کرد.

استودیو چپ‌چین در 22 مرداد 1390 (13 آگوست 2011) در روز جهانی چپ‌دست‌ها توسط فرید یاحقی و داوود مرگان تاسیس شد. از دیگر اعضای تیم عقیل حسینیان است که به عنوان عکاس و طراح گرافیک در چپ‌چین فعالیت دارد.
این استودیو علاوه بر طراحی گرافیک، به تولید ویدئو و موشن‌گرافیک هم می‌پردازد و در سرو نقره‌ای 92 موفق به دریافت جایزه اول بخش رسانه‌های نو شد.

01  02  03  04  05  06  07  08  09  10  11  12  13


    1. جناب آقای حمیدی،‌ دقت کنید این پروژه در آبان ۹۲ یعنی چند ماه پیش از ایده کارگاه دانشجویان آقای ابراهیمی در اردیبهشت ۹۳ انجام شده.

      1. آقا فرزاد استاد ابراهیمی از سال ۱۳۸۹ هر سال این ورکشاپ را برگزار می کنه اولین بار سال ۸۹ من پوستر آقای ابراهیمی را در جشنواره تجسمی فجر دیدم.
        پوستر سال ۸۹: http://www.moslemebrahimi.com/?p=15
        پوستر سال ۹۰: http://www.moslemebrahimi.com/?p=45
        پوستر سال ۹۱:http://www.moslemebrahimi.com/?p=199
        پوستر سال ۹۳: http://www.moslemebrahimi.com/?p=1691

        1. به هر حال تکنیک آقای ابراهیمی تفاوت عمده ای با این پروژه داره. چون اولا تو کار ایشون همه چی ساخته میشه و کار خیلی راحت تر از چفت و جور کردن حروفیه که از لحاظ قلم، تکنیک، اندازه و ضخامت تفاوت های زیادی دارن. دوما پروژه چپ چین به نظر روی مدیوم ویدئویی حساسیت بیشتری داشته که اگه ندیدین بهتره ببینینش.
          در ضمن ساختن یک کلمه با حروف مختلف سابقه ای بیش از این ها داره. یکی از نمونه های معروفی که همه به یاد دارن طرح جلد پکیج های کارت پستال انتشارات فیدان هست به نام THE ART ‌BOOK که آلن فلتچر فقید سال ها پیش طراحیش کردن.
          لینک اثر: http://www.designweek.co.uk/Pictures/web/e/a/w/theartboo_254.jpg
          رو این حساب خیلی دغدغه کپی شدن و کپی کردن نداشته باشین:) الان دیگه صحبت تکنیک جدید نیست. تکنیک های جدید به ندرت خلق میشن. الان بیشتر اجرای خوب و تاثیرگذار مهمه.

          1. آقا فرزاد من نگفتم کار کپی هست. فقط گفتم شبیه این کار را دیدم و احتمال دادم تاثیر گرفته باشن.
            تاثیر گرفتن هم هیچ اشکالی نداره.
            درسته این دو کار در نحوه اجرا تفاوت زیادی با هم داره. کار استاد ابراهیمی و دانشجویان ایشان چیزی فراتر از گرافیک و پوستر است.
            به خاطر مشارکتی بودن و روند اجرا بیشتر زیرشاخه هنرهای جدید و مفهومی محسوب می شود.

  1. خداییش نگید کپییه این حرفا؟!!!! تکنیک اجرای کارو ببینید چقد خوب و تمیزه، تیزره مجموعه خیلی خوب اجرا شده همین اجرا خودش ی نوع خلاقیته، این لینکایی که گذاشتین چه ربطی به این کار داره

    1. اقاى رضاييان خوب اجرا شدن كار معنيش خلاقيت نيست. قبول دارم كه اجراى تر و تميزى داره،اما خلاقيت به مفهموم كامل به اون صورت كه بايد توى اين كار نمودى نداره. تنها قسمتى كه كمى خلاق كار شده حرف “ز” در كلمه ى “روز” است كه بازى زيبايى با عناصر داخل كادر داره. مابقى صرفا يك چيدمان نسبتا صحيح داره.

  2. خدایش بحث آن را ندارم که بخواهم این گروه را خراب کنم یا از سر حسادت حرف نا مربوطی به این گروه بزنم اما صادقانه بگم که من تعجبم چرا این گروه آنقدر داره خودش رو تو بوق و کرنا می کنه که بگه من هم هستم / آخه خیلی ها بهتر از این گروه تو ایران وجود دارند که اهل خودستایی نیستند و دارن کار می کنند از جمله گروه تهمتن امینیان و چند گروه دیگر / بیائیم به جای خودستایی کردن و عکسهایی از ژست گروه و هر عکس تلیغاتی اشخاص…. بهتر کار کنیم نه اینکه با 2 سه تا کار زدن مدام تو رسانه ها بوق بزنید بگید که آی ملت طراح گروه ما هم وجود داره و خواهش من از روز رنگ اینه که این حرف مرا سانسور نکند و بگذارد همه ببینند / چه بسا خوبه آدم کمی تواضع و فروتنی داشته باشه / چه بسا اینکه اگر آدم داره کار خوب انجام میده خودش از خودش تعریف نکنه / به هر حال امیدوارم این گروه راه درستی را در پیش بگیره

    1. دوست عزیز در کل مطلب، مفهوم و جمله ای مبنی بر خودستایی وجود نداره! سیاست روزرنگ تشریح و به اشتراک گذاشتن پروژه های موفقه نه تعریف و تمجید از افراد. البته ممکنه که در کامنت ها گاهى از دو سو زیاده روی بشه.
      نکته دیگه این که دوستان مطالب انتقادیشون رو جوری مطرح کنند که توهین آمیز تلقی نشه و قابل انتشار باشه.

    2. من هم با شما موافق نیستم انعکاس این پروژه ها در رسانه ها به معنی خود ستایی نیست. به هر حال من و شما میبینیم و چیزی یاد می گیریم.
      اما از سایت روز رنگ درخواست دارم که در راستای کشف و معرفی استعداد های جوان و گم نام هم تلاش کنه.
      این روزها سایت های گرافیک کلان شده آموزشگاه فلان و فلان و چندتا استاد و گروه خاص

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *