«شیـد» قلمی برای نوشته‌های بلند

شیـد، قلمی مناسب برای استفاده در نوشته‌های بلند و رسمی‌ است که خواندن آن برای همه آسان است؛ مانند خواندن کتاب‌ها، مطبوعات و یا مکاتبات اداری. کمک گرفتن از خط نسخ و طراحی دندانه‌ها و چشم‌های نسبتاً باز، تشخیص حروف (Legibility) را آسان‌تر کرده و سرعت و کیفیت خوانش نوشته را بسیار بهبود بخشیده است. استفاده از فرم‌های آشنا و پرهیز از ایجاد شکست‌های شدید، «شیـد» را قلمی مناسب برای روحیه‌ی فارسی‌زبانان نموده و رنگ یک‌دست ایجاد شده در نوشتار، منجر به افزایش روان‌خوانی (Readability) نیز شده است.

در طراحی قلم «شیـد»، اعتدال حفظ شده است تا این قلم برای همه‌ی اقشار آشنا باشد و در کنار آن تلاش بر این بوده که در همان چارچوب، نوآوری‌هایی نیز انجام شود تا روحیه‌ی تازه‌ای به نوشتار ببخشد و خواننده را به خواندن ترغیب نماید. خانواده‌ی «شیـد» شامل ۳عضو نازک، عادی و تیره می‌باشد.
طراحی قلم در سال ۱۳۸۸ آغاز شد. برای شروع، کلمات مختلف را با ماژیک نوک‌پهن می‌نوشتم. سپس حروف را انتخاب کرده و دوباره با قلم‌نیِ درشت، نوشتن را ادامه می‌دادم. آنگاه حروف برگزیده را برای اجرا و ادامه‌ی کار، اسکن کرده و ادامه‌ی کار را در کامپیوتر انجام می‌دادم. طراحی وزن معمولی (Regular) قلم را تا سال ۱۳۹۲تمام کردم. نهایتاً اینکه تکمیل خانواده‌ی «شـید» را در سال ۱۳۹۳ به پایان رساندم.”
آنچه خواندید، توضیحات رضا بختیاری فرد درباره پروژه تایپ دیزاین”شید” بود. رضا بختیاری فرد متولد ۱۳۶۹و دارای مدرک کارشناسی گرافیک است. وی علاوه بر فعالیت آزاد در زمینه‌ی گرافیک و تایپ دیزاین، مشاور تبلیغاتی، مدیر هنری و طراح گرافیک نرم‌افزاری مریم از ۱۳۸۸ تاکنون است. رضا نفر اول سرو نقره‌ای 92 (نمایشگاه بین‌المللی طراحی حروف فارسی) در بخش متن نیز بوده است.

Sheed-Be-01 Sheed-Be_Artboard-77 Sheed-Be_Artboard-76  Sheed-Be_Artboard-75  Sheed-Be_Artboard-74  Sheed-Be_Artboard-72  Sheed-Be_Artboard-72-copy  Sheed-Be_Artboard-71  Sheed-Be_Artboard-70 Sheed-Be_Artboard-68 Sheed-Be_Artboard-68-copy

Screenshot-(57) Screenshot-(58)  Screenshot-(60)

Screenshot-(61)

Calligraphy Pen Etydes (2)  Calligraphy Pen Etydes (4)  Calligraphy Pen Etydes (5)  IMG_9004  IMG_9010  Marker Etudes (3)  Scan-(3) Fe  Sin  Weights


image 
imageimageimage
  1. كار بدى نشده.دستشون هم درد نكنه(اون مشكل شبيه بودن تمام فونت هاى جديد و تفاوت كم) اينجا هم حس ميشه اما در كل سروشكل منسجم و دلنشينترى از رقبا داره.
    ويك نكته حاشيه اى:از سال ٨٨ مدير هنرى و مشاور هنرى؟ يه بچه ١٨/١٩ ساله چه مشاوره اى مى تونه بده؟ خودش به مشورت احتياج داره واسه مسير پيش روش! نه؟
    چه رسه به مدير هنرى!!!!

    1. دوست عزیز در تمام دنیا بچه های ۱۷ ، ۱۸ ساله مدیر هنری میشن !
      الحمدلله نمیشه اینجا کاری پست بشه و بی پایه ترین انتقادات بهش مطرح نشه !
      شما اصل مطلب رو رها کردی و فوکوس کردی توی ایران بچه ۱۷،۱۸ ساله چرا باید مشاوره بده !
      گر تو بهتر میزنی …. بسم الله دوست عزیز

      1. جناب فرشاد خان نخست اين كه چون شخصيت و شعور افراد براى من بسيار حائز اهميته بايد بى خيال جواب دادن به شما مى شدم اما چه كنم كه احتمالا تعدادى جوان كم سن و سال هم اين مطالب رو مى خوانند و حرف خنده دار و بى پايه شما ممكنه اونا رو هم گمراه كنه.
        دوست جان مشكل بينايى دارى آيا كه قسمت نخست صحبت من رو نديدى؟
        تمام دنيا؟ تمام دنيا رو شما گشتى و مى دانى كه همه جا اين گونه است؟ حرف شما قابليت تبديل شدن به جوك سال را دارد!! بى ترديد جوانى و خام و ديد تين ايجرى و مذبوحانه نسبت به كليت جوامع بشرى دارى. كاش لاقل مى گفتى امريكا يا اروپا! كل جهان شامل افغانستان تا اوگاندا هم مى شود پسر جان.
        من همين الان كه ساكن نيويورك هستم و در دانشگاه مشغول به فعاليتم تابحال اين حرف را مگر درباره تعداد اندكى از نوابغ و مستثناها نه ديده ام و نه شنيده ام.
        حالا شما چطور در گوشه تهران دارى كل دنيا را رصد مى كنى و از حال همه نوجوان ها خبر دارى؟ الله اعلم!!!
        برو خود را باش دوست جان

      2. حالت خوبه فرشاد سلطانى؟
        چند سالته؟ تا حالا غير از ايران كشور ديگه اى رو هم ديدى يا فقط شنيدى؟
        اصلا ادم يه حرفايى مى شنوه به عقل و چشم خودش هم شك مى كنه، چه رسه به گوينده!

  2. خدایش کار خوبی شده و این دوست عزیز به نکته خوبی اشاره کرده اند…
    یه آقای ١٨/١٩ ساله چه مشاوره اى مى تونه بده؟
    اینجا ایران است و همچین اتفاق تازه ای هم نیست…
    به امید دیگر موفقیت های بیشتر کشورمان در زمینه طراحی گرافیک…
    سپاسگذاااااااااااااااااااااااااااااااااااااارم روز رنگ جاااااااااااااااااااااااااااااااان

    1. من یه دانشجو داشتم ویه دوست آشنای دانشجو ترم اول ودوم که بودند یه کارت ویزیت برا خودشون زده بودند (رد پای همان کارهای مبانی یک ودو توکاراشون نمود داشت وخودشونوگرافیست ودیزاینر معرفی کرده بودند….بایه فونت بامزه (برای روی کیک خوب بود)جوانیست وخامی !غوره نشده مویز شده بودند….سال ها بعد خودشون به کارتشون می خندیدند!زیاد جدیشون نگیرید(تو فضای حرفه ایی )البته تو بازار خیلی هارا دور زدند….وگولشون زدند بیچاره هارا وهمین ها بازار را خراب کردند!

  3. با عرض سلام ادب و احترام
    از قدیم گفتند: مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید
    ایشون در ابتدای متن، چقدر تعریف و تمجید (بازی با کلمات) برای فریب مخاطب استفاده کرده !
    این فونت همون فونت Adobe Arabic هستش که فقط حرف ی و ک و چند تا تغییر کوچک دیگه در این فونت اعمال شده
    و واقعا در عجبم که یعنی ایشون برای یک تغییر کوچک، فقط در حروف ی و سرکش حرف ک و چند تا حروف دیگه، پنج سال وقت گذاشتند؟

    اون تصاویر دست نوشته ای هم که گذاشتید هیچ ارتباطی به این فونت نداره و شباهتش با فونت ارائه شده خیلی اندک هست!

  4. من فونت شید رو قبلاً تو همون نمایشگاه و کتاب سرو نقره ای دیده بودم. از نظر من بهترین و کم نقص‌ترین تایپ‌فیس طراحی شده در این چند سال اخیر همین قلم شیده. واقعا عالیه و به حق جایزه اول رو گرفت.
    خیلی خیلی سخته که یه طراح امروز بتونه یه قلم «سالم و متقاوت» برای «متن» طراحی کنه که کاملا قابلیت جایگزینی با قلم‌های شاهکاری مثل نازنین و میترا رو تو استفاده‌های روزمره داشته باشه.
    ای کاش به این قلم دسترسی داشتم و میتونستم تو کارهام ازش استفاده کنم.
    زیبا، قدرتمند، منسجم، متفاوت، سالم و به دور از ژانگولربازی!
    این طراح شاید دیگه تا آخر عمرش نتونه همچین کاری رو تکرار کنه اما برای همین فونت من یکی ازش واقعا تشکر میکنم و منتظرم این فونت وارد فونتهای قابل استفاده برای عموم بشه

  5. خسته نباشی رضا جان. پرزنتشینت خیلی خوب بود. هر چند یه سری تصاویر و من باهاش موافق نیستم مثل تصویر قلم‌ها و هینتینگ چون نمی‌شه به پروسه خیلی ربطشون داد. من خیلی جزئیات شید رو ندیده بودم و با این توضیحاتی که دادی واقعن جذبش شدم. به حرف‌هایی که دیگران در مورد تایپت زدن و جز حرف‌های سطحی چیز دیگه‌ای نبود توجه نکن. کسی که چینی نیست نمی‌تونه فرق بین چینی‌ها رو تشخیص بده. کسی که با تایپ خیلی کار نمیکنه هم نمی‌تونه فرق بینشون رو تشخیص بده. متاسفانه مشکل نقد در این زمینه اینه که سواد کافی ندارند منتقدها که اصلن بتونن با جزئیات و اصطلاحات درست کار رو نقد کنند و با تمام ناآگاهی به جاش جرات زیادی دارند که هر چیزی دوست دارند بنویسند ولی جرات نوشتن اسمشون رو ندارند. من امروز میگم به جرات که تو واقعن تو کارت موفق بودی.

    1. بهمن جان نيمى از حرف شما درسته،اما مگه براى استفاده طراحان متخصص يه فونت طراحى ميشه؟ من بعنوان يه طراح تازه كار واقعا فرق اينارو متوجه نميشم.اين نقد نيست نظرمع. بله من كارم تخصص فونت و تايپ نيست اما باهاش از صبح تا شب سروكاردارم.اين كه نشد حرف برادر من!

    2. با سلام خدمت شما ارجمند گرامی
      فونت Adobe Arabic در تصویر زیر با رنگ زرد تایپ شده
      http://s1.xum.ir/2014/12/24/m28um14l.png
      شما در عرائض تون فرمودید که بعضی ها نمی تونند فرق بین حروف رو تشخیص بدن در صورتی که بنده در صحبت هام اشاره به تفاوت هم کردم و این شما هستند که درست متن رو مطالعه نمی کنید و عجولانه قضاوت می کنید.
      اینکه این فونت به خاطر تغییراتی که طراح در اون ایجاد کرده و باعث زیبائیش شده شکی نیست
      ولی بهتره همیشه منصفانه قضاوت کنیم
      در ضمن کشیدگی حرف ی از این تصویر و این فونتی که آقای امید امامیان طراحی کردند الگو گرفته شده !
      http://www.roozrang.ir/wp-content/uploads/2014/11/omid-emamian.jpg
      با این حساب چند حالت وجود داره:
      حالا یا ایشون از روی فونت آقای امامیان کپی کردن یا اوشون از فونت ایشون کپی کردند و یا کلا هر دو از جای دیگه کپی کردند

      پس خیلی معنا نداره برای فونتی که از قبل وجود داشته و فقط یه سری تغییرات کوچک در اون بوجود اومده اسم فونت رو به کلی تغییر بدیم و به اسم خودمون ثبت کنیم !

      در ضمن اینکه من اسمم رو عنوان کنم یا نکنم برای شما چه فرقی میکنه؟!
      اتفاقا همین دونستن اسم واقعی هست که باعث میشه ما نسبت به اون اسم تغییر موضع بدیم
      مثلا اگه همین فونت رو من طراحی کرده بودم و به اسم واقعی من ثبت شده بود خیلی ها نظر دادنشون نسبت به این فونت تغییر می کرد و این تغییر موضع فقط به خاطر دونستن اسم شخص مورد نظر هست.
      چون معمولا ما آدما با کسی که خوبیم اگه کارش ایرادم داشته باشه فقط تعریف و تمجید بی مورد می کنیم و اگر با کسی مشکل داشته باشیم شروع به بدگویی و تخریب اون فرد میکنیم

      بنده وظیفه خودم میدونم همونطور که فونت رو نقد کردم ویژگی های خوبش رو هم بگم

      1. راستی یه چیزی یادم رفت. اون لیگیچر دو کاف که طراحی کردی خیلی موضوع جالبیه برای بحث. چون وقتی دو کاف پشت هم قرار میگیرند سرکششون ممکنه به هم برخورد کنه هر چند من مثال جز کک یادم نمیاد برای این موقعیت. توی لاتین هم مثال معادلش لیگیچر ff است که خیلی اتفاق می‌افته و بخاطر برخورد بالای این دو حرف طراحی می‌شده از قدیم. با اینکه نوشتارها با هم انقدر تفاوت دارند اما بعضی وقتا می‌شه الگوهای مشترکی بین دو نوشتار پیدا کرد که واقعن جذابه.

  6. واقعا افتضاحه بجای کارهای تکراری که میکنید کارهای جدید با خلاقیت جدید به کار ببرید با یه نرم افزار برداشتی فقط جاهای نقطه هارو عوض کردی و فرم دادی شده فونت! تاسف برای افراد که نظر غیر کارشناسانه میدن متاسفانه هنرمندان فقط یاد گرفتن استایل هنرمندی و داشته باشن !
    یه عده بی سواد هم دوره خودتون جمع کردید شدید هنرمند
    با چهار تا گالری رفتن و کمک کردن هنرمند به وجود نمیاد

    محمد سویزی راد
    عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران
    کارشناس ارشد گرافیک

    1. من خواهش میکنم کسی جواب این هنرمند اصیل رو نده! هدفش مطرح شدنه و اگه ما جواب بدیم کمک کردیم به هدفش. دوستان ندیده بگیرید این نظر رو

    2. آقا چى گفتى شما خودت فهميدى؟ ٤ تا گالرى رفتن و كمك كردن؟؟؟!!!
      كمك كردن؟؟!
      چقدر عصبانى و غيرحرفه اى!
      تاسف داره واقعا

  7. میبخشید که این نظر شاید مرتبط با این مطلب نباشه
    شما در قسمت درباره ما سایت زدید ردانندگان سایت، تیمى از طراحان حرفه اى و آزاد مى باشند!
    لذا اسم خودتون و اعضا تیم تون رو نزدید و هویت سایت شما اصلا مشخص نیست
    پس بهتره که اسامی تیم و مدیر سایت رو ذکر کنید تا مخاطبان سایت، شما رو بشناسند

    1. سلام دوست عزيز، علت اعلام نكردن اسامى تنها به دليل اينه كه سايت در مرحله بتا و رفع مشكلات است و به زودى تيم سايت اعلام خواهد شد.

  8. خدایش فونت * دیبا *اثر آقای دامون خانجانراده کجا این فونت شید کجا..طراحان جوان محض رضای خدا از خلق آثار تکراری خودداری فرمایید….خسته نباشید ویژه به دوستان عرصه طراحی فونت / خواهشمند است اگر می خواهید تو این حوزه فعالیت کنید همانند فونت ترافیک ، دیبا و.. دیگر فونت ها حرفی برای گفتن داشته باشید نه آنکه فونت های رایج را با کمی تغییرات با نام جدید منتشر کنید / نام ها جدید است اما آثار جدید نیست/ خدایش سر درد میگیره آدم از بس فونت تکراری می بینه / جناب آقای رضا بختیاری عزیز زحمات شما قابل تقدیره / اما خواهشا یه فونت نوین تری را حداقل وارد بازار میکردی / یا حق

    1. عجیبه! واقعا شما این فونت رو با دیبا و ترافیک مقایسه میکنید؟! این نشون میده با تخصص طراحی تایپ فیس آشنایی چندانی ندارید. دیبا، ترافیک و شید هر کدوم برای کارکرد خاصی طراحی شدن و هرگز نباید با هم مقایسه بشن.
      شید رو باید با هم‌خانواده‌هاش مقایسه کرد. از جمله: میترا، نازنین، لوتوس، بدر، شیراز، کریم، آدوب عربیک، زر، جلال، تهران، مشهد و …
      که به نظر من شباهتی به اینایی که گفتم نداره.
      تازه قلم این طراح جوان باید با قلم هایی که این چند ساله طراحی شدن مقایسه بشه نه با این قلم های پیشکسوت و استخوون خورد کرده!
      اگه قلم هایی مثل نوین و پاسارگاد و مشکی و حریر و … رو ببینید و «خوب و با دقت» بررسی کنید میبینید که این قلم واقعا جلوتره و تو هدفش (طراحی قلم متن رسمی با خوانایی بالا) موفق شده.
      تردید نداشته باشید که دلیل دادن جایزه اول تو سرو نقره ای به این فونت که همه مدعیان اومده پای کار هم همینه.

  9. واقعن زيبا و خواناست. بارها با خواندن مطلب آقاى بهمن اسلامى لذت بردم ، نه بخاطر اينكه رضا و بهمن از يك كلاس بهره گرفتند بعلاوه ى زحمات خودشان، اما متانت و تخصص را در طراحى هايشان هم به آسانى مى شود ديد. دوستانى هم كه مطالب خارج از ادب گذاشتند جرأت كنند اگر يك نقطه طراحى كردند به سايت روز رنگ ارسال كنند تا ببينيم چه گلى به سر خودشان زدند. مرسى از سايت روزرنگ

  10. اینکه پای یک اثری اینهمه نظرات مختلف داده شود نشان بااهمیب بودن و موفقیت طراح محترم است در کاری که کرده. تنها نظر آقای بهمن اسلامی تخصصی بود چون احتمالن ایشان هم دست به چنین کاری زده. ضمنن مشاورات و کارهای جناب بختیاری در نرم افزاری مریم بسیار تخصصی و موثر بوده. متاسفانه در کشور ما همه در مورد حروف نظر میدهند با اسامی مخفی و از سر حسادت، در حالیکه کسی میتواند نظر درست داشته باشد که مانند جناب بختیاری چشم و فکر خود را در این مسیر گذاشته. خوشحالیم و به خود میبالیم که جوانانی چون ایشان با این تخصص را در این سالهای اخیر داریم.
    خدا قوت
    یاعلی

  11. گند همه چی رو در آوردین، یا بَه بَه چه چه، یا حرف الکی از رو بی سوادی…
    یه جوونی یه زحمتی کشیده و داره می کشه، این همه مزخرف چیه تف میدین!؟
    راستی، آقای “محمد سویزی راد”
    عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران!!!!!!!!

    شما کی عضو انجمن شدی که انجمن خبر نداره؟!
    http://newsite.graphiciran.com/Fa/Members/Artists.aspx?k=%D8%B3

  12. تبریک میگم آقای بختیاری فرد. این فونت رو قبلا دیده بودم. واقعا تحسین برانگیزه. خسته نباشید
    به نقدهای بی پایه و اساس اهمیتی ندید
    کسانی که این فونت رو تکراری میدونن به نظرم از طراحی قلم چیزی نمیدونن و حتی میشه گفت چندان با فونتهای خوب و سالم فارسی کار نکردن و شناختی ازشون ندارن
    با سپاس از روزرنگ که زمینه این مباحث رو مهیا میکنه

  13. دوستانی که نظرات مخالف میدن و نمی دونم چرا این نظرات نمیخواد تموم بشه جاش رو به نظرات کاربردی بده چند تا از شما که نظر مخالف دادین رزومه قوی دارین اگر هم دارین پس این نظرات آبکی چیه ؟؟؟

  14. اینکه بعد از 30 40 سال همچنان ما با قلم های سربی داریم کار می‌کنیم و یک قلم را در کتاب کودک، روزنامه، نشریات، تیتراژ فیلم‌ها، بر روی سردر فروشگاه‌ها، صفحات وب و نرم افزارهای تلفن همراه استفاده می‌کنیم یک مشکل بزرگ است. کاری که آقای بختیاری فرد کردن (و دوستانی که در این زمینه کار می‌کنن) بسیار ستودنی است، اینکه بعد از چند سال دغدغه‌ای ایجاد شده تا قلم های بهتری طراحی بشه و این را هم می‌دانم که طراحی قلم کاری بسیار دشوار و زمان‌گیری است و تلاش شما را تحسین می‌کنم.
    کارهای شما را دنبال می‌کنم امیدوارم در این مسیر شاهد قلم بیشتری و بهتری از شما باشیم.

  15. اشکالی که به اکثر این فونت های نو ظهور واردِ اینه که نمیشه با کاغذ بیش از حد سفید مرسوم برای چاپ کتاب ازشون بهره برد واسه رمان یا خاطره وکتب حجم..تشکیل سیاهی و سفیدی شبیه هم سطر رو تبدیل میکنه به یک خط بافت دار سیاه..زیبان ولی اصلا سلیم نیستن..الگوهایی هم مورد دقت واقع میشن که متعلق به خط لاتین هستن…بعدشم خریدار کتب مخاطب صرفا گرافیست نداره، قراره اقلا۴۰۰ صفحه رمان با کاغذ سفیدباید همراهی کنه مخاطب اقلا ۱۶ تا ۷۰ ساله رو..به نظرم واسه چنین حجم و کاربردی معماری نمیشن..منحنی های نابجا..نزدیکی و جمع سیاهی دریکجا و پراکنده گی سفیدی یکباره..این موزیک مدام تکرار میشه و برای یک کتاب که متنش مخاطب رو جذب کنه میشه عامل عارضه بینایی و سر درد

  16. خسته نباشی رضا جان. دست مریزاد.
    این تایپ فیس چند ویژگی داره:
    – فرم و ساختار حروف به طور کل خیلی زیباست.
    – زیبایی حروف باعث کاهش یا از بین رفتن نقش کاربردی تایپ فیس نشده. همونطور که می دونیم، زیبایی حروف و کاربرد حروف گاهی اوقات می تونن با هم زاویه داشته باشن. یعنی لزوما کاربردی بودن از لحاظ تکنیکی به معنای زیبایی فرمی حروف نیست. ولی واقعا جای خوشحالیه که این دو با هم و به موازات هم تو این تایپ فیس دیده می شن. (مثال خوب این مورد دو کاف پشت سر هم و لیگیچر ها هستن)
    – تعداد وزن های زیاد یک تایپ فیس لزوما به معنای کیفیت بالای اون نیست. (البته منظورم این نیست که تو با این هدف وزن های متعدد طراحی کردی). ولی چقدر خوب و خوشحال کننده هس که «شیـد» با حفظ زیبایی و کاربردش این همه وزن های متعدد زیبا رو هم داره.
    و ارائه کار نهایی به نظرم به طور کلی موفق هستش، ولی چند تا نکته هست که خیلی دوس دارم نظر خودت رو هم بدونم:
    – خیلی خوب می شد اگه که در ادامه/ کنار تصاویر مربوط به خوشنویسی حروف (اتود های خوشنویسی)، تصاویری هم از روند تبدیل این حروف به نسخه نهایی و یا نحوه الهام گرفتنت از خوشنویسی برای نسخه های بعدی رو می ذاشتی. البته این به معنای ضعف در پرزنتیشن نیس، بلکه می تونه پرزنتیشن رو خیلی جذابتر کنه (به نظر من).
    – متنی که از تایپ فیس در این پرزنتیشن ارائه شده، از چپ و راست تراز شده و باعث کشیدگی بعضی حروف شده و همین یه کم قضاوت رو در مورد ظاهر کلی متن و وضعیت کلمات در ساختار متن سخت می کنه. خیلی خوب می تونه باشه اگه همین متن بدون تراز و تو حالت عادی هم اینجا ارائه بشه که بشه دو حالت رو با هم مقایسه کرد.
    و نکته آخر هم اینکه به نظرم واقعا خسته نباشید داره این کار که می دونیم چقدر کار زمان بر و پر زحمتیه. امیدوارم که با انرژی بیشتر به این کار ادامه بدی. منتظر شنیدن نظرت در مورد متنم هستم. 🙂

  17. سلام
    آقا رضا بسیار عالی تشکر و قدردانی حقیر رو هم به خاطر طراحی این قلم زیبا پذیرا باشید ، انشاءالله فرصتی باشد تا از تجارب حضرت عالی استفاده کنم …
    با آرزوی بهترین ها

  18. سلام
    ببخشید این فونت شید رو چطور می‌توان به دست آورد؟ هیچ کجا نه برای خرید و نه دانلود عرضه نشده. ممنون می‌شوم پاسخ دهید یا دستکم راه ارتباطی با طراح محترم آن معرفی بفرمایید. سپاسگزارم

  19. رضا بختیاری فرد از جون و دل برای فونت پارسی زحمت میکشه، از اون سیاه مشق هایی که گذاشته کاملأ میشه اینو فهمید، باریکلا به این گرافیست خوب کشورمون

  20. وافعاً حیف این فونت نبود که به جای عرضه برای استفاده در متن، به عنوان فونت تابلوهای باغ کتاب به کار رفته؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *