طراحی هویت بصری کفش شهپر

کفش شهپر با ۶۵ سال سابقه در زمینه تولید کفش با نشان کرگدن و عنوان شهپر که چندان ارتباط مفهمومی با نشان سابق ندارد فعالیت کرده است. طی جلساتی که در سال ۹۷ با سفارش دهنده برگزار شد مشخص شد این برند نیاز به یک هویت بصری تازه دارد که بتواند کل محصولات را تحت پوشش قرار دهد و توسعه پذیر باشد؛ از طرفی سفارش دهنده مایل بود نماد کرگدن هم به یک‌باره حذف نشود و به تدریج جای خود را به نماد جدید واگذار کند.

نتیجه فرایند طراحی، رسیدن به نمادی بر اساس کلمه شهپر بود که شخصیت و کاراکتر اصلی برند بر دوش آن گذاشته شد و تمام محصولات و بسته‌بندی‌ها بر اساس آن طراحی و اجرا شد.

در طراحی این نماد تلاش شد که رفتاری مشابه نمادهای معتبر جهانی داشته باشد و قابلیت توسعه پذیری بر روی خود محصول را نیز بتواند داشته باشد. بسته‌بندی‌های این مجموعه به بیش از دویست نوع محصول و پکیج مختلف می‌رسید و انبار محصولات پر از طرح‌های متنوع و عجیب و غریبی بود که در طی سال‌ها بوجود آمده و گیج کننده بود! و قرار بود تمام این بسته‌بندی‌های متنوع نهایتا با نماد و رنگ سازمانی مشخص شده توسط طراح ، هدایت و مدیریت شوند.

به دلیل سابقه استفاده از نماد کرگدن و نگرانی سفارش دهنده از عدم ارتباط با نماد جدیدمینیمال و ساده شده نهایی قرار بر این شد برای عنوان شهپر و نماد گرگدن بطور جداگانه نشانه و لوگویی طراحی شود که تنها برای هویت سازمانی و اداری شرکت استفاده شود و نماد اصلی هویت بصری محصولات برند باشد.»

طراحی هویت بصری کفش شهپر
طراحی هویت بصری کفش شهپر

پروژه دیگری از حسن موسی زاده در روزرنگ را اینجا ببینید.


  1. متاسفانه در ایران طراحان موضوع طراحی مجدد و اصلاح ساختار بصری برند را بلد نیستند در خصوص کفش ملی هم همین اتفاق افتاد و کفش ملی با وجود هزینه زیاد، باز هم ترجیح داد از هویت بصری قدیمی خودش بهره ببره.

  2. کار خوب و درخوری شده. لطفا به ایرادهای آبکی و سطحی توجه نکنید. به سرانجام رساندن پروژه های این چنینی مشکله. قانع کردن سفارش دهنده برای این همه تغییر سخت ترسن قسمت کاره.

  3. قانع کردن کارفرما کار سختیه ولی نباید ایراداتی که در طراحی لوگو و طراحی جعبه هست رو نادیده گرفت.
    یک بی‌سلیقگی و عجله در طراحی دیده می‌شود که امیدوارم خودِ طراح از آن آگاه باشد.
    نشان جدید شهپر خیلی بهتر از این‌ها می‌تونست روی بسته‌بندی‌ها قرار بگیره… که این رو هم امیدوارم طراح در جریان باشه…
    در این پروژه همون‌طور که می‌بینیم، طراح نتونسته به طور کامل از طرح اولیه فاصله بگیره و نشان و لوگوتایپ قدیمی رو مجبور شده در طراحی‌های خود قرار بده.
    اگر منِ طراح نتونم کارفرما رو قانع کنم و طرح ایده‌آلی ایجاد نکنم، در درجه‌ی اول، مقصر خودم هستم.

  4. کاش توضیح میدادن که لوگوی فعلی چگونه شکل گرفته.آیا ساده شده ی کلمه ی شهپر است یا چیز دیگری …
    لوگوتایپ قبلیش از ساختر منسجمتر و زیبا تری برخوردار بود که البته فرمش یکم با حوزه فعالیت فاصله داره.
    لوگوی کرگدن بهتر شده ولی احساس میکنم قبلا دیدم این لوگورو !
    موفق باشید

  5. عالیه! یه مینیمال فوق العاده تو لوگو. فقط لزوم بودن کله ی کرگدن کنار لوگوتایپ فارسی رو نمیفهمم آیا دلیل خاصی داره یا صرفا جنبه تبلیغاتی (مثلا کیفیت و یا چرمی بودن یا …)؟

  6. به عقیده بنده نباید در لوگوتایپ جدید شهپر از حرف ه دو چشم استفاده می کردند تا لااقل مشابهت بیشتری میان نشانه نوشته و نشانه تصویری که ساده شده همان کلمه شهپر است بوجود بیاید! اگر چه بنده هم معتقدم لوگوتایپ اسبق طراحی منسجمتر و خلاقانه تری دارد که می شد همان را قدری در تقلیل و ساده سازی بصری کرد و به استفاده و حیات مجدد رسانید.
    بش از اینها موفق باشید!

  7. من اولین باری که چشمم به این نشانه ی نوشتاری خورد از سادگی اش خیلی خوشم آمد. اینکه خیلی خوانا بود با وجود اختصار ، و به طور غیر مستقیم هم بسیار مشابهت دارد با 1- فرم کرگدن 2-کفش پاشنه بلند زنانه و کفش مردانه

  8. من نمیدونم اجناس این تولیدی چقدر کیفیت دارند؟
    اما اگر اجناسش بنجلند هویت بصری جدید در رسوندن محتوای مذکور موفق عمل کرده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *