پوسترهایی برای فیلم لرزانند‌ه‌ی چربی (Fat Shaker)

لرزانند‌ه‌ی چربی (Fat Shaker) عنوان فیلمی به کارگردانی محمد شیروانی است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.  فیلمی بسیار غیر متعارف که داستان و وقایع آن در مرزی بسیار باریک میان رویا و واقعیت اتفاق می‌افتد. ابوسعید اسکندری که وظیفه طراحی پوسترهای این فیلم بر عهده‌اش بوده است درباره روند طراحی پوسترهای این فیلم می‌گوید: «شیروانی را قبل از دیدن تریلرهای Fat Shaker نمی شناختم. اما همین تریلر کوتاه چند ثانیه ای بود که یک روز صبح تمام ذهنیتم را نسبت به مسیر کاریم به هم ریخت!

تصمیم گرفتیم در سینما تک دیده، پرونده کاری محمد شیروانی را بررسی کنیم. فیلم‌هایش بیشتر و بیشتر جذبم می‌کرد. در ابتدای کار، کارتی را برای معرفی و اعلام زمانِ پخش فیلم‌های شیروانی طراحی کردم که پشت آن اسم فیلم و اطلاعاتِ پخش می آمد و روی آن پرتره‌ای که از شیروانی ساخته بودم با کلی عناصر و نام فیلم ساز، ترکیب ( که بهتر است بگویم قاطی پاتی ) شده بود. ملغمه‌ای بود که مورد توجه خود فیلم ساز هم قرار گرفت.
Fat Shaker فیلمی است که خوانش آن سخت است، فرم پیچیده‌ای دارد، اغلب کادرهای فیلم، نماهایی بسته است و دوربین معمولا به صورت هنرپیشه‌ها نزدیک شده و دائم صدای نفس نفس زدن در فیلم شنیده می‌شود. برای همین، کادرهایی تنگ و بسته طراحی کردم که تا حدی مخدوش شده‌اند. پرتره هنرپیشه‌ها و کارگردان را ساختم و داخل این کادرها قرار دادم و اسامی را پخش و متفرق حول پرتره‌ها پراکنده کردم. پوستر اصلی هم با تایپی نسبتا چاق و ماهیچه‌ای طراحی کردم که عنوان فیلم را نشان می‌دهد (البته به فارسی) سپس نقطه‌هایش را نیز حذف کردم که در مجموع مثل فرم فیلم خواناییش مشکل بود.»

ابوسعید اسکندری متواد 1365 زنجان، طراح و مدیر هنر گالری دیده است که در کارنمای خود فعالیت‌هایی از قبیل: شرکت در دوسالانه نهم و یازدهم زنبور طلایی مسکو، برگزیده Behance Portfolio Reviews، شرکت در نمایشگاه Right to Left برلین 2012 و چاپ و معرفی آثار در کتاب آرابسک ٢در انتشارات “Gestalten Verlag” آلمان را دارد.

 

Fat Shaker
Fat Shaker (3)  Fat Shaker (4)  Fat Shaker (1)  Fat Shaker (2)

Fat Shaker (5)


  1. ما چطور میتوانیم به پوسترهایی که در کل این دنیا قبل ازین طراحی شده بگوییم پوستر به این تصاویر هم بگوییم پوستر؟؟
    نکته ی دیگر، الان طراح پیش خودش فکر کرد کارش به مرحله ارایه رسید (زبونم لال)، عوامل روزرنگ چی؟ عوامل نمیدونن کار قابل تامل چیه؟ سطحش کجاست؟
    کارای obey را نکنه ندیدین؟ یعنی باور کنیم که پوسترهای موجود با چنین تکنیکی، بااین سطح اجرا میشن؟!!
    اعتماد بنفس طراح ستودنیه واقعن!!
    این حرکت هیچ فرقی با این جمله نمیکنه؛ که شخصی به لامپ بگه این خورشیدِ! “باور کنید این خورشید تابان است” و درادامه این رو رسانه ای به سمع و نظر مردم برسونه و انتشار کنه!
    جناب یا سرکار روزرنگ، شما بعنوان یک مجله بصری خوب، مسیولیت بالایی هم دارین، این نکته رو نادیده نگیرید لطفا، چون دیگه با چنین مطالبی داره باورم میشه که مسایل دیگری غیر از کیفیت برای انتشار خبر در روزرنگ کافی هستن…
    ازون طرف پروژه ی بزرگی مثل تجزیه و تحلیل هویت سازمانی فیسبوک رو میذارین فرداییش میای به این میگین پوستر؟!

    یه نکته دیگه هم برای طراح هم برای عزیزان دست اندرکار در وبسایت!
    شرکت در دوسالانه یا جشنواره رزومه محسوب نمیشه.

    1. البته ک نحوه نقد كردن نشونه فرهنگ بالای هرکسیه. اما توهین با نقد دو موضوع جدا هستن. بهتر بود ب جای استفاده از کلمه هايى كه بار توهين آميز دارن از عبارتهاى بهتر استفاده ميكرديد. پيشاپيش از شما بابت پاسخ مودبانه و محترمتون تشکر میکنم.

  2. دوست عزیز Unblind ، شما بدون ذکر حتی یک مورد ایراد و اشکال شروع به توهین و زیر سوال بردن این مجموعه کردید . تنها به تکنیک اشاره کردید که من به شخصه متوجه ضعف تکنیکی خاصی نشدم و خیلی مایلم ایرادی که شما رو چنین بر آشفته کرده رو پیدا کنم . لطف کنید و من رو در جریان قرار بدید

  3. دوست عزیز Unblind نا پدید شدن چرا؟؟ (-: چون اصولا حرفشون جایی خریدار نداره – جز تو جمعای دور همی خودشون . متاسفانه دوستان عزیز نقد رو با توهین ناروا اشتباهی گرفتن. بهتره برن کار های بیشتر ی رو ببینن – و اگه میخوان نقد درستی بکنن حد اقل برن دو سه تا نقد درست حسابی بخونن بلکه در آینده ی حرفه ایشون تاثیر داشت.

  4. بسم الله
    جالبت بود، اما…
    درست می بینم؟!
    داخل پوستر از کلمه “الله” به اون صورت استفاده شده و این کارا رو روش انجام داده؟!
    آیا با هر چیزی باید رفتار دلبخواه خودمون رو انجام بدیم؟!

  5. دوست عزیز جناب امیر حسین / گمانم عبارت مد نظر شما ( ننده ) از کلمه لرزاننده اسنه که به اشتباه الله دیده اید که البته همین سخت خوانده شدن دقیقا چیزی بود که من میخواستم .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *