سرفصل دوره:
فصل اول: آشنایی اولیه با نرم افزار بلندر
- معرفی دوره و نکاتی دیگر.
- شروع به کار.
- رابط کاربری (User Interface) _ بخشهای رابط کاربری.
- رابط کاربری (User Interface) _ تغییر چیدمان رابط کاربری (UI Layout Modification).
- رابط کاربری (User Interface) _ معرفی فضای کار پیشفرض نرمافزار (Default Workspace).
- پیمایش در فضای سهبعدی – بخش اول (3D Viewport Navigation).
- پیمایش در فضای سهبعدی _ بخش دوم (3D Viewport Navigation).
- تنظیمات نمایش فضای سهبعدی (3D Viewport Setup).
- ابزارهای کنترل اشیا در فضای سهبعدی _ انتخاب کردن و از انتخاب خارج کردن.
- ابزارهای کنترل اشیا در فضای سهبعدی _ جابهجاییها (Transforms).
- ابزارهای کنترل اشیا در فضای سه بعدی _ محدود کننده های جابه جایی ها (Transform Effects Limiter) ی سهبعدی _ جابهجاییها.
- ابزارهای کنترل اشیا در فضای سه بعدی _ افزودن اشیا به صحنه و کاربردهای تریدی کرسر (Adding Objects and 3D Cursor).
- تنظیم حالتهای تعاملی اشیا و بررسی حالت ویرایش (Set Object Interaction Mode and Edit Mode).
- ابزارهای حالت ویرایش (Edit Mode Tools).
فصل دوم: ساخت و ساز مدل سهبعدی
- مقدمه و آشنایی با فصل مدلسازی _ تحلیل و آنالیز مدل _ آشنایی با روشهای مدلسازی.
- ساخت مدل قسمت پایینی بدنهی ربات.
- ساخت مدل چرخ ربات.
- ساخت مدل سر ربات.
- مدل قسمت میانی بدنه ربات و رینگ اتصال دستهای ربات.
- ساخت مدل دست ربات.
- ساخت مدل انگشتهای ربات.
- ساخت مدل بازوی ربات.
- ساخت مدل نوارهای ال ای دی چشم ها و پولیش نهایی مدل ربات.
فصل سوم: توسعه بصری؛ ساخت متریال و تکسچر
- مقدمه فصل و آشنایی با مفهوم توسعه بصری و ابزارهای آن در نرمافزار بلندر.
- مراحل آماده سازی صحنه برای آغاز توسعه بصریر نرمافزار بلندر.
- ساخت متریال اصلی بدنه ربات و معرفی اولیه شیدر Principled BSDF صحنه برای آغاز توسعه بصریر نرمافزار بلندر.
- ساخت متریال بخشهای پلاستیکی و فلزی بدنه ربات.
- ساخت متریال الایدی چشمهای ربات.
- روشهای ساخت متریال شیشهی جلوی سر ربات.
- روشهای ساخت متریال شیشهی جلوی سر ربات.
- آمادهسازی نهایی الایدی چشمهای ربات ربات و آشنایی اولیه با یووی مپینگ.
فصل چهارم: ریگ و استخوانبندی
- مقدمه فصل و آشنایی اولیه با مفهوم ریگ و استخوانبندی.
- آشنایی اولیه با ابزارهای ریگ و استخوانبندی در بلندر.
- ریگ و تنظیمات حرکتی شانه و کف دست ربات (با استفاده از دو روش کانسترینتها و قفلکردن محورهای مختصات).
- ریگ و تنظیمات حرکتی انگشتهای دست ربات(با استفاده از آبجکتهای کمکی و کنترل کننده).
- ریگ و استخوانبندی بازوی ربات(با استفاده از آبجکت آرماتور و بُنها).
- اتصال بازو به شانه و کف دست، و پولیش نهایی ریگ دستهای ربات.
- ریگ و استخوان بندی قسمت میانی بدنه ربات و اتصال دست ها به آن.
- ریگ و استخوان بندی قسمت بالایی بدنه ربات و اتصال سر به بدن.
- ریگ و استخوان بندی قسمت پایین بدنه ربات و تنظیم چرخش چرخ ربات با حرکت بدنه.
میثم حسینی
طراح و مدرس نرمافزارهای سهبعدی / کارگردان حوزه انیمیشن و پدید آورنده دپارتمان تحقیق و توسعه آسمان باز و وبسایت جی کیوبی
محتوای دوره
فصل اول:آشنایی اولیه با نرم افزار بلندر
فصل دوم: ساخت و ساز مدل سهبعدی