دونالد داک ۸۵ ساله شد

بنابه گفته والت دیسنی، دونالد داک در یک روز جمعه در ۱۳مین روز ماه به دنیا آمده است. دیسنی با تاکید بر این روز و این عدد در ظاهر نحس ( از دید عوام ) می‌خواسته وضعیت این اردک بدشانس را برجسته کند. در فیلم کارتونی “تولدت مبارک دونالد” (۱۹۳۴) هم از ۱۳ مارس به‌عنوان روز تولد داک یاد می‌شود. اما در کارتون‌های مختلف دیگر ۹ ژوئن به‌عنوان روز تولد دونالد داک به ثبت رسیده است. داک در این روز برای نخستین‌بار در صحنه نمایش ظاهر شد.

نخستین نمایش دونالد داک

در ۹ ژوئن ۱۹۳۴ دونالد داک برای نخستین‌ بار در کارتون موزیکال “مرغ کوچک دانا” ظاهر شد. دونالد داک که در این کارتون نقش بازیگر مکمل را داشت، با ماجراجویی‌های خنده‌دار و حرکات فرز و چابک‌اش در قلب بینندگان خود جای گرفت. البته گردن دونالد داک در آن سال‌ها یک بند انگشت بلندتر و منقارش نیز درازتر و تیزتر از امروز بود.

“دون دونالد”

در ۹ ژوئن ۱۹۳۷ “دونالد نجیب‌زاده” بر صحنه نمایش ظاهر و در نخستین فیلم کوتاه کارتون استودیوی والت دیسنی به‌عنوان بازیگر اصلی نقش‌آفرین شد. در این فیلم “دیزی” داک، نامزد آینده دونالد نیز نخستین نقش خود را ایفا کرد. ماجرای هشت دقیقه‌ای عشق و عاشقی این دو اردک دوست‌داشتنی بعدها در تاریخ سینما به ثبت رسید.

دونالد داک و کت ملوانی معروفش

دونالد داک را تنها ‌می‌توان با یک ژاکت آبی ملوانی، یک پاپیون قرمز و یک کلاه آبی تجسم کرد. داک در این لباس ملوانی برای نخستین‌بار، با بازی در فیلم کوتاه “مرغ کوچک دانا” (۱۹۳۴) پا به صحنه نمایش گذاشت. او در این فیلم در یک خانه قایقی زندگی می‌کند. والت دیسنی به‌عمد این لباس ملوانی را برای دونالد داک انتخاب کرده بود. او می‌خواست خصلت کودکانه شخصیت کارتون جدید خود را برجسته کند.

دونالد داک: مرد سیاست

دونالد داک در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۵به شدت مورد استفاده تبلیغات جنگی دولت آمریکا قرار گرفت. داک حتی در سال ۱۹۴۳ برای بازی در کارتون “چهره رهبر” جایزه اسکار دریافت کرد. او در این کارتون در نقش یک کارگر ساده در برابر هیتلر ظاهر می‌شود؛ کارگر ساده یکی از کارخانه‌های اسلحه‌سازی آلمان که زیر ستم حکومت خودکامه نازیسم به یاس و افسردگی دچار گشته است.

دونالد داک: ستاره سینمای هالیوود

اکنون دونالد داک بدخلق و غرغرو از شهرت جهانی برخوردار است. دونالد در فیلم‌های بی‌شماری بازی کرده است. او در سال ۱۹۴۳ جایزه اسکار گرفت. در سال ۱۹۵۸ به میزبانی مراسم اهدای جایزه اسکار مفتخر شد و سرانجام در سال ۲۰۰۴ در مراسم جشن هفتادمین سالگرد تولدش ستاره‌ای به نام او بر “پیاده‌رو شهرت” هالیوود نقش بست.

دونالد داک: الهام‌بخش طراحان مد

در سال ۲۰۱۷ برند گوچی یک مجموعه از مد لباس خود را با موضوع دونالد داک به نمایش گذاشت. این مجموعه اکثر محصولات بافتنی مانند تی‌شرت، ژاکت کلاه‌دار و پولیور را دربرمی‌گرفت. حتی کفش‌های این برند نیز از تصویر داک بی‌بهره نماند. شرکت‌های مد لباس ژان شارل دوکستل باژاک و مونالیزا نیز برخی محصولات خود را با این اردک نامی روانه بازار کرده‌اند.

دونالد داک در تغییر و تحول زمانه

دونالد داک از معدود شخصیت‌های کارتونی است که فیلم‌هایش در تمام دوران به نمایش درآمده است. دونالد داک هنوزهم همان دونالد ۸۵ سال پیش است. نه اخلاقش تغییر کرده و نه لباس‌هایش. او همچنان به شخصیت خود وفادار مانده است. تنها تجهیزات فنی او متحول گشته است. دونالد حالا مجهز به تلفن همراه است. این تلفن در ماجراهای زندگی او نقش موثری دارد.

و سرانجام رمز موفقیت دونالد

راز موفقیت جهانی دونالد داک همانا داستان بدشانسی‌های پی در پی و بی‌شماری است که زندگی این اردک دوست داشتنی را دنبال می‌کنند. دونالد داک نه به خاطر توانایی‌هایش که بیشتر به خاطر ضعف‌هایش محبوب است. او تحمل هر شکستی را دارد و وقوع هر اتفاقی را به آسانی می‌پذیرد. دونالد داک اگر صدها بار هم بر زمین بیافتد، باز قامت راست می‌کند، دستی به کلاه ملوانی‌اش می‌کشد و دوباره به راه خود ادامه می‌دهد.