کمپانی ادوبی بهتازگی در راستای طرح اصالت محتوای خود از ابزار تخصیصی جدیدی برای نرمافزار فتوشاپ رونمایی کرده است که علاوه بر ارائه اعتبار بیشتر به سازندگان تصاویر، میتواند به کاربران در رابطه با عکسهای فتوشاپ شده اطلاعاتی ارائه بدهد.
این قابلیت که هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد به سازندگان اجازه میدهد که نام، موقعیت مکانی و تاریخچه ویرایش خود را روی تصاویر خود تگ کنند. این امر موجب میشود که کاربران بهراحتی بتوانند تصاویر دیپ فیک و معتبر را از یکدیگر تشخیص بدهند و حتی نحوه ساخت آنها را نیز مشاهده کنند.
ادوبی برای اولین بار طرح اصالت محتوا را در راستای افزایش شمار عکسهای جعلی و دستکاری شده برای توییتر و نیویورکتایمز عرضه کرد. این کمپانی از آن تاریخ با سایر شرکای خود نظیر مایکروسافت، بیبیسی، کوالکام و… برای ایجاد این ابزار جدید همکاری کرد.
کمپانی ادوبی در ویدئویی که برای معرفی این ابزار نمایش داده شده است تصویر ویرایش شدهای را به نمایش درآورده است که کاربر بهراحتی میتواند با کلیک روی برچسب ارائه شده توسط سازنده محتوا از نام او و نحوه ویرایش مرحلهبهمرحله عکسها مطلع شود. البته ادوبی هشدار داده است که سازنده میتواند از این قابلیت استفاده نکند و بهاینترتیب برملا شدن هویت سازندگان تنها به خواست آنها برمیگردد.
تصاویر ارائه شده در شبکه اجتماعی Behance که متعلق به ادوبی است نیز این اطلاعات را نمایش میدهند. شما میتوانید اطلاعات تکمیلی در رابطه با این قابلیت را از وبسایت رسمی ادوبی به نشانی verify.contentauthenticity.org به دست بیاورید. در اینجا حتی تصویر اصلی و ویرایش نشده را نیز میتوانید در کنار تصویر ویرایش شده مشاهده کنید.
این ابزار در حال حاضر تنها برای تصاویر کار میکند اما ادوبی و شرکای این کمپانی تصمیم دارند تا در آیندهای نزدیک این ابزار را برای مبارزه با دیپ فیک برای سایر محتوای چندرسانهای نظیر ویدیوها نیز عرضه کنند. فعلا این قابلیت هنوز در مرحله تست قرار دارد و موفقیت آن تنها به استفاده گسترده ناشران، هنرمندان و حتی عموم مردم بستگی دارد.
بااینحال ادوبی عرضه این ابزار در فتوشاپ را بهعنوان «یک جهش بزرگ روبهجلو» برای این فناوری تعریف کرد. این قابلیت در طی هفتههای آینده بهصورت بتا برای برخی از کاربران فتوشاپ و Behance عرضه خواهد شد.