تبلیغات هدفمند برای فرار از شهرت منفی

برند کوکاکولا در طول سال های گذشته استراتژی بازاریابی و تبلیغاتی جذابی را دنبال کرده است. آنها در اغلب رویدادهای ورزشی مهم حضوری فعال داشته اند. یکی از بزرگ ترین همکاری های این برند با سازمان جهانی المپیک در زمان برگزاری مسابقات المپیک 2016 بود. این کمپین با هدف گذاری اختصاصی بر روی نسل جوان (Z) و مادرهای آنها انجام شده بود. هدف اصلی ترغیب این نسل به استفاده بیشتر از محصولات کوکاکولا عنوان شده است. امروزه بسیاری از مردم نسبت به مواد اولیه مورد استفاده در نوشابه های گازدار تردیدهای زیادی دارند. همین امر موجب کاهش تمایل آنها به استفاده از چنین محصولاتی شده است.

براساس گزارش مجله بین المللی پژوهش های محیطی و سلامت عمومی در هفته گذشته برند کوکاکولا یکی از شرکت های برتر در زمینه شهرت منفی در حوزه سلامت ارزیابی شد. در کنار این امر باید به گزارش این مجله از افزایش 1805درصدی اضافه وزن در نسل جوان بین 2 تا 19 سال در حد فاصل سال های 2015 و 2016 اشاره کرد. بخش قابل توجهی از این امر به دلیل رژیم غذایی ناسالم نسل جوان است. به همین خاطر بسیاری از برندهای فعال در حوزه تنقلات به تهدیدهای جدی در زمینه کاهش فروش جهانی مواجه اند.

واکنش اصلی مسئولان کوکاکولا نسبت به افزایش فشارهای جهانی بر روی این برند شامل تلاش برای تولید محصولات سالم تر است. بر این اساس نوشابه های این برند به عنوان محصولات اصلی از میزان شکر کمتر تشکیل خواهد شد. کمپین «حرکت به سوی شادکامی» نیز در همین راستا طراحی و اجرا شده است. مسئولان کوکاکولا به خوبی از اهمیت زندگی سالم برای والدین نسل Z آگاهی دارند. به همین خاطر در راستای تداوم حضور در بازار خوراکی و تنقلات کاهش مواد اولیه مضر در محصولات شان را اجتناب ناپذیر می دانند.

گزارش رسمی کوکاکولا در مورد اقدام برای کاهش مواد اولیه مضر در محصولاتش از اجرای اقدامات موثر از سال 2016 حکایت دارد. به این ترتیب استراتژی کوکاکولا کاهش گام به گام میزان مواد اولیه مضر و شکر فراوان در محصولاتش است. شاید در نگاه نخست این اقدام فقط منحصر به برند کوکاکولا باشد، اما در مقیاسی جهانی برندهای فعال در صنعت خوراکی با بحران مواجه شده اند. موضوع سلامت مشتریان باید در دستور کار برندها قرار گیرد. در غیر این صورت به سرعت شهرت منفی در زمینه تولید محصولات مضر و چاق کننده پیدا خواهند کرد.