پوستر جشنواره فیلم فجر 99 توسط طاها ذاکر و رضا تقی پور طراحی و اجرا شده است. طاها ذاکر در گفتوگو با واحد خبر روزرنگ درباره چالشهای پیش رو در طراحی پوستر این دوره از جشنواره گفت: « طراحی پوستر برای جشنواره فیلم فجر همیشه با چالش همراه بوده چرا که هنر سینما به عنوان یک هنر عمومی بیشتر در چشم هست و افراد زیادی همیشه این کار را رصد می کنند فلذا بخاطر همین قضیه، کارکردش هم پیچیده میشود.
چالش دیگری که همیشه در طراحی پوستر جشنواره همراه طراحان است این است که پوستر باید به گونهای طراحی شود که قابلیت تبدیل به اقلام مختلف تبلیغاتی و سایزهای مختلف را دارا باشد و از آنجا که در جشنواره فجر شما با افراد بالادستی و مسئول زیادی به عنوان ناظر کار سر و کار دارید که هر کدام محدودیت ها و مسایل خاص خودشان را دارند کار طراح را یه مقدار سخت می کند؛
مثلا ما از رنگ تیره در پوستر جشنواره فجر نمیتوانیم استفاده کنیم و راجع به تمام جزییات و اتفاقاتی که در پوستر رخ میدهد باید توجیه و دفاع لازم را داشته باشید که گاها به مشاجره و مناقشه نیز می انجامد که در این پروژه نیز ما مستثنی نبودیم که نهایتا یه مقدار ما کوتاه آمدیم و یک مقدار هم مسئولان امر.»
ذاکر پوستر جشنواره امسال را محافظه کارانه دانست و افزود:
«چالش دیگری که وجود دارد این است که همیشه یک سری خبرگزاریها و خبرنگارانی هستند که هر چیزی که مرتبط به جشنواره باشد را مورد حمله قرار میدهند و ما باید به این مساله هم توجه میکردیم که این قضیه باعث میشود اصولا کارهایی که برای فجر طراحی شود محافظه کارانه انجام شود و فکر می کنم پوستر ما هم پوستر محافظه کارانهای است که من خودم به عنوان یک طراح از طرح این پوستر، آن لذتی که از طراحی پوستر یک فیلم کوتاه یا مستند میبرم نبردم.»
ذاکر درباره تکرار نماد سیمرغ روی پوستر جشنواره امسال نیز گفت:« از جمله چیزهایی که مساله ما بود این بود که جشنواره فجر یک نمادی دارد که سیمرغ هست و این سیمرغ در طی این سالها به شکلهای مختلفی طراحی شده است که خود من هم سالهای قبل به شکلهای مختلفی کار کرده بودم ولی بدلایلی رد شده بود.
مدیران جشنواره معمولا علاقه مندند که سیمرغ را به عنوان نماد جشنواره در نظر بگیرند و ما در این روند ترجیح دادیم برای اجرای این کار از خوشنویسی بهره بگیریم و از ایده سیاه مشق برای طراحی پوستر استفاده کنیم و برعکس خیلی از کارهایی که به صورت انتزاعی استفاده شده از نوشتار مرتبط استفاده کنیم که زحمت این کار را همکار خوبم آقای تقی پور کشیدند و سپس سعی کردیم سعی کردیم با گذاشتن یک فریم دور سیمرغ طراحی شده،حس و فضای فیلم را منتقل کنیم.»
ذاکر ویژگی خاص و بارز پوستر این دوره را استفاده از خوشنویسی دانست و در پایان گفت :« چون مبنای کار ما نستعلیق بود سعی کردیم از نقطههای نستعلیق نیز در فضای پوستر استفاده کنیم و این فضا را در فضای جشنواره نیز بسط دادیم و برای مساله فاصله اجتماعی از این ایده استفاده کردیم و استیکرهایی درست کردیم که در ان از این سه نقطه استفاده به عنوان مکان ایستادن خبرنگاران استفاده شده بود.»