لوگو روزرنگ 1
  • مطالب روزرنگ
    مطالب روزرنگ
    هویت بصری گالری لندن

    رونمایی از هویت بصری ۱۲۵ سالگی گالری «وایت‌چپل» لندن

    اسباب‌بازی هپی‌میل

    مک‌دونالدز با ۷۰ اسباب‌بازی هپی‌میل، هفتادمین سالگرد دیزنی‌لند را جشن می‌گیرد

    طراحی فونت

    چرا فونت‌ها شبیه هم طراحی می‌شوند؟ و چرا این لزوماً بد نیست

    هویت‌بصری Royal Albert Hall

    بازآفرینی هویت‌بصری Royal Albert Hall؛ نگاهی مدرن به میراث ۱۵۴ ساله یک نماد فرهنگی

    بطری‌های قابل بازیافت

    چسب، لیبل و جوهر؛ چالش‌های طراحی بطری‌های قابل بازیافت در ایران

    • گرافیک دیزاین
      • پوستر
      • هویت بصری
      • تایپوگرافی
      • تایپ دیزاین
      • طراحی کتاب
      • بسته بندی
      • لوگو
      • گرافیک محیطی
      • موشن‌گرافیک
      • صفحه‌آرایی
      • رابطه کاربری
      • الهام بخش
    • تصویرسازی
      • کارتون
      • طراحی کاراکتر
    • انیمیشن
    • عکاسی
    • موضوعات روز
      • خبر روز
      • تکنولوژی
      • فراخوان
      • آموزش
      • دیدگاه و مقاله
      • گفت‌وگو
      • کسب و کار
      • کمپین‌ تبلیغاتی
      • معرفی‌ کتاب
      • خلاقیت
      • دیزاین
      • لایف استایل
      • گیم
      • بوم‌رنگ
      • پروژه دانشجویی
  • خدمات روزرنگ
    • طراحی هویت بصری
    • طراحی لوگو
    • طراحی گرافیک بسته بندی
    • طراحی تجربه و رابطه کاربری
  • رادیو روزرنگ
Reading
لوگو و نماد چه تفاوتی با هم دارند؟
ShareTweet
آموزشلوگو
·18 مهر 1393·8 Comments·0

لوگو و نماد چه تفاوتی با هم دارند؟

چقدر این تفاوت می‌تواند مهم باشد؟ نظر دو کارشناس «مایکل بیرات» و «برت ویکنز» را درباره اهمیت این موضوع جویا شدیم.

استفاده نابه‌جا از واژه «لوگو» از جمله چیزهایی است که برخی طراحان را واقعاً عصبانی می‌کند (شبیه به آنچه درباره «فونت» در برابر «تایپ فیس» مطرح شد). آن‌ها معتقدند لوگو همان نماد نیست، همانطور که یک نشان ترکیبی نیز نیست.
چه تفاوتی بین این دو است؟ به‌طور خلاصه: لوگو یک کلمه است و نماد یک تصویر. یک نشان ترکیبی هم ترکیبی است از این دو. بیرات و ویکنز معتقدند: «در واقع در اغلب موارد استفاده از وا‌ژه لوگو می‌تواند مناسب باشد به شرطی که توقع نداشته باشید که علامه دهرها از این‌کار خوششان بیاید!»

3034007-inline-i-applelogo

لوگو در برابر نماد
با اینکه اغلب مردم هر نشانی را که برای نمایش بصری یک برند طراحی شده باشد، لوگو می‌نامند، اما «لوگو» معمولاً به عنوان اختصار «لوگوتایپ» به کار می‌رود، که در زبان یونانی به معنای «نقش‌واژه» (word imprint) است. به این دلیل است که ما برخی اوقات لوگوتایپ را «نشانه نوشته» (word mark) می‌نامیم. بنا بر این تعریف، تنها می‌توان نشانه‌هایی را لوگو نامید که صرفاً با حروف طراحی شده و نشانگر نام نوشتاری یک شرکت باشند. نشانه متمایز کوکاکولا با پیچ و تاب خوشنویسانه و خطوط منحنی‌اش یک لوگو است. طرح کرکره‌ای پل رند برای آی بی ام هم همینطور. لوگوهای دیگر هم مثل سی ان ان، سونی، سامسونگ، ری-بن، دل، ناسا، فد-اکس و حتی فست کمپانی. در اصل، هر نشانی را که نتوانید بخوانید، نمی‌تواند یک لوگو یا حداقل یک لوگوتایپ باشد.

اما لوگوتایپ‌ها نقش بسزایی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کنند. به این دلیل مهم که در آنها روی امکان خوانده شدن تاکید می‌شود. ممکن است لوگوتایپ شرکت‌های آمریکایی برای مردمی که به زبان‌های لاتین صحبت نمی‌کنند مبهم باشد؛ اما بعضی شرکت‌ها لوگوتایپ خود را متناسب با بازارهای مختلف تغییر می‌دهند. برای مثال کوکاکولا دارای سبک طراحی مشابهی برای الفباهای مختلف است. هرچند امروزه بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند با رویکردی انتزاعی‌تر، به یک زبان مشترک بین المللی برسند و از این طریق برند خود را معرفی کنند. نماد یک میوه به عنوان نشانه شرکت اپل، نمادهای صلیب سرخ و هلال احمر، نماد ایستگاههای گاز شرکت شل، نایکی و بسیاری دیگر از این دسته هستند.

3034007-inline-i-ibm

نشان ترکیبی
همانطور که از نامش پیداست، ترکیبی است از هر دو المان حروف و نماد برای معرفی یک شرکت یا سازمان. مک دونالد، پیتزا دومینو، استارباکس، تیوو، ای تی اند تی و … همه این شرکتها از علامت ترکیبی استفاده می‌کنند. برخی شرکتها بسته به موقعیت، هم از لوگوتایپ و هم از نماد استفاده میکنند. برای مثال، شرکت نایکی ممکن است نماد خود را به تنهایی در کناره کفش کتانی کار کند؛ در حالی که شاید ترکیب نماد و لوگوتایپ نایکی در کنار هم برای سربرگ شرکت مناسبتر باشد.

3034007-slide-s-9-whats-the-difference-between-a-logo-and-a-symbol

3034007-slide-s-3-whats-the-difference-between-a-logo-and-a-symbol

آیا اساساً این تفاوت مهم است؟
ما در سایت Co.Design در طول سال‌های گذشته، بارها و بارها به دلیل استفاده عمومی از واژه لوگو با نظرات انتقادی کاربران مواجه شدیم. اما درحقیقت این یک تفاوت موشکافانه است.
ممکن است یک نماد دقیقاً یک لوگوتایپ نباشد، اما منطقی است که از واژه لوگو به عنوان اختصار لوگوتایپ یا لوگومارک (آرم) استفاده شود، به این دلیل که هر دو یک کاربرد دارند. در واقع، به همین دلیل از واژه نماد برای اشاره به لوگومارک (آرم) استفاده می‌شود. طرح مساله تفاوت نماد و لوگو ممکن است برای طراحانی که می‌خواهند تشخیص بدهند سفارش دهنده چه می‌خواهد، یا متخصصانی که بصورت آکادمیک بحث تفاوت این دو را مطرح می‌کنند، مفید باش؛ اما در 99 درصد موارد، مخاطب با کاربرد واژه لوگو مشکلی ندارد.

برت ویکنز، شریک و متخصص هویت در Ammunition Group میگوید: «فکر نمی‌کنم این تفاوت آنچنان اهمیتی داشته باشد. تقریباً همه افراد نشانه تجسمی یک برند را لوگو می‌نامند، حتی اگر در اصل یک نماد، یک حروف‌نگاری و یا یک نشان ترکیب شده از هر دو باشد. آنچه می‌تواند برای یک دیزاینر مهم باشد این است که بداند کدام یک مفیدترین است و چگونه نگاه درست و تفاوت این دو مقوله را به برند مورد نظر منتقل کند.»
مایکل بیرات، شریک Pentagram با این نظر موافق است: «به نظر می‌آید هرکس برای این مساله تعریفی دارد. اما تمایز این دو زمانی موضوعیت دارد که شما در موقعیتی هستید که می‌خواهید به دقت و تفکیک به تمام این المانهای هویتی دلالت کنید.»

اما در هر صورت انتظار نداشته باشید افرادی که به دنبال تشخیص تمایز این دو هستند، کنار بکشند. ویکنز می‌گوید در حالی که واژه لوگو یک اصطلاح کلی مناسب برای نشانه‌های بصری یک برند است، تکنیک‌های جدیدی در طراحی هویت بصری در حال ظهور است که باعث تنوع گونه‌های مختلف لوگو می‌شود. مانند لوگوهای واکنشگرا که به تناسب نوع استفاده از آنها، تغییر می‌کنند.
او میگوید: «با ظهور نشانه‌هایی که بسته به شرایط تغییر می‌کنند، ما شاهد واژه‌ی جدیدی مثل «مایع» (fluid) یا «هویت پویا» (dynamic identity) هستیم و من مطمئن هستم که یک واژه‌نامه جدید در ادامه این راه بوجود خواهد آمد.» آنوقت دنیای جدیدی از طراحی لوگو برای موشکافی تفاوتها در اختیار خواهیم داشت!

3034007-slide-s-5-whats-the-difference-between-a-logo-and-a-symbol

 

 

 

 

3034007-slide-s-6-whats-the-difference-between-a-logo-and-a-symbol

 

 

 

3034007-slide-s-7-whats-the-difference-between-a-logo-and-a-symbol

 

 

3034007-slide-s-8-whats-the-difference-between-a-logo-and-a-symbol

 

 

3034007-slide-s-10-whats-the-difference-between-a-logo-and-a-symbol

 

3034007-slide-s-11-whats-the-difference-between-a-logo-and-a-symbol

 

3034007-slide-s-12-whats-the-difference-between-a-logo-and-a-symbol

منبع 

Share
مطالب مرتبط
آموزش
·10 آذر 1404

راز خلق یک مانگای موفق این نیست که چقدر خوب طراحی می‌کنید

اصول طراحی کاراکتر
آموزش
·26 مهر 1404

راهنمای طراحی کاراکتر برای انیمیشن به سبک دیزنی

طراحی آناتومی
آموزش
·24 مهر 1404

۱۰ روش موثر برای تمرین و بهبود طراحی فیگوراتیو

آموزش هنر در دوران کودکی
آموزش
·21 مهر 1404

آموزش هنر در دوران کودکی: پرورش خلاقیت از سنین پایین

8 Comments

  1. ناشناس گفت:
    19 مهر 1393 در 1:48 بعد از ظهر

    مطلبی که اینجا ترجمه کردید زیاد اساس علمی نداره تعجب می کنم!
    نماد معادل کلمه symbol هست و یک واژه کلی.
    در نشانه شناسی نماد نماینده چیز دیگری است از روی یک قرارداد و نه ارتباط منطقی. برخی لوگو ها یا نشانه های تصویری می توانند نماد باشند.

    پاسخ
  2. ali گفت:
    19 مهر 1393 در 2:20 بعد از ظهر

    آخرشم نفهمیدیم چی شد.دمتون گرم 🙂

    پاسخ
  3. محمدصادق گفت:
    27 دی 1393 در 5:43 بعد از ظهر

    ممنون به دردم خورد.
    استفاده کردم.

    پاسخ
  4. آیدین گفت:
    13 بهمن 1393 در 3:18 بعد از ظهر

    با سلام؛
    مطالب روشن و آموزنده بودند؛
    ممنون..

    پاسخ
  5. ناشناس گفت:
    12 دی 1395 در 5:11 بعد از ظهر

    عالی بود خیلی بدردم خورد

    پاسخ
  6. رزرو هتل در مشهد گفت:
    24 آبان 1396 در 4:30 بعد از ظهر

    ممنون از شما خسته نباشید

    پاسخ
  7. سپهر گفت:
    2 خرداد 1399 در 2:28 بعد از ظهر

    خوب بود ممنون

    پاسخ
  8. محسن خضری گفت:
    28 مرداد 1400 در 5:06 بعد از ظهر

    امروز واژه لوگو و نشانه در کاربرد یک معنی را دارند. البته نشانه وسیع تر است و به نشانه های بین المللی و علامت راهنما هم اطلاق می شود. نماد چیزی قراردادی است که در فرهنگ ها و تمدن ها مختلف تعابیر متفاوتی دارد و با لوگو کاملا فرق است، اما در دفترچه راهنمای برندهای خارجی سمبل به بخش تصویری لوگو هم گفته می شود و منکر این مسئله نیست. همچنین لوگو و لوگوتایپ یکسان نیست. لوگو به تمام انواع نشانه های انحصاری گفته می شود و لوگوتایپ به نشانه های نوشتاری که از نام کامل موضوع برداشت شده است. پیشنهاد من این است که از واژه نشانه برای کاربردهای علمی و آکادمیک استفاده شود و از واژه لوگو برای کاربردهای تجاری و مخاطبان عام. شما می توانید با جستجوی Logo Anatomy به تعاریف کاربردی آن پی ببرید. بخش تصویرس سمبل، بخش نوشتاری لوگوتایپ یا ورد مارک و کل مجموعه لوگو گفته می شود. پس واژه لوگو مختص لوگوی نوشتاری نیست! اما در مورد تصویر برای تفکیک عنصر تصویری از واژه سمبل استفاده می شود که به نظرم به دلیل کاربرد و تفکیک مشکلی ندارد.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب روزرنگ

اپلیکیشن Google Photos
تکنولوژی
·19 آذر 1404

ابزارهای ویرایش ویدیو در اپلیکیشن Google Photos قدرتمندتر شد

هویت بصری گالری لندن
هویت بصری
·19 آذر 1404

رونمایی از هویت بصری ۱۲۵ سالگی گالری «وایت‌چپل» لندن

رنگ سال
دیدگاه و مقالهلایف استایل
·18 آذر 1404

پنتون رنگ سال ۲۰۲۶ را معرفی کرده و این انتخاب بیش از آن‌چه فکر کنید معنا دارد

تمرکز عمیق شاخص
کسب و کار
·18 آذر 1404

محافظت از زمان تمرکز عمیق ؛ موج جدید بهره‌وری در شرکت‌های جهانی

هویت بصری CNBC
خبر روز
·17 آذر 1404

لوگوی جدید CNBC نیامده جنجال به پا کرد

به‌روزرسانی ZBrush آیپد
تکنولوژی
·17 آذر 1404

به‌روزرسانی ZBrush آیپد را به ابزاری قدرتمند برای اسکن سه‌بعدی تبدیل می‌کند

Procreate Dreams اپلیکیشن
تکنولوژی
·16 آذر 1404

Procreate Dreams 2 با قابلیت‌های تازه منتشر شد

جوایز جهانی تبلیغات پزشکی
فراخوان
·16 آذر 1404

فراخوان بین‌المللی جوایز جهانی تبلیغات پزشکی 2026

جام جهانی ۲۰۲۶
خبر روز
·15 آذر 1404

LEGO جایزه جام جهانی ۲۰۲۶ را با ۲۸۴۲ قطعه در اندازه واقعی بازآفرینی کرد

نرم‌افزار جدید Affinity
خبر روز
·15 آذر 1404

دانلودهای Affinity در ۳۳ روز به ۳ میلیون رسید

منوی اصلی

  • مطالب روزرنگ
    • گرافیک دیزاین
      • پوستر
      • هویت بصری
      • تایپوگرافی
      • تایپ دیزاین
      • طراحی کتاب
      • بسته بندی
      • لوگو
      • گرافیک محیطی
      • موشن‌گرافیک
      • صفحه‌آرایی
      • رابطه کاربری
      • الهام بخش
    • تصویرسازی
      • کارتون
      • طراحی کاراکتر
    • انیمیشن
    • عکاسی
    • موضوعات روز
      • خبر روز
      • تکنولوژی
      • فراخوان
      • آموزش
      • دیدگاه و مقاله
      • گفت‌وگو
      • کسب و کار
      • کمپین‌ تبلیغاتی
      • معرفی‌ کتاب
      • خلاقیت
      • دیزاین
      • لایف استایل
      • گیم
      • بوم‌رنگ
      • پروژه دانشجویی
  • خدمات روزرنگ
    • طراحی هویت بصری
    • طراحی لوگو
    • طراحی گرافیک بسته بندی
    • طراحی تجربه و رابطه کاربری
  • رادیو روزرنگ

موضوعات روز

  • گفت‌وگو
  • آموزش
  • الهام بخش
  • فراخوان

بیشتر

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • فرم ثبت سفارش اولیه استودیو روزرنگ
  • پروژه‌هایتان را منتشر کنید
    تمامی حقوق برای وبسایت روزرنگ محفوظ است
    • مطالب روزرنگ
      • گرافیک دیزاین
        • پوستر
        • هویت بصری
        • تایپوگرافی
        • تایپ دیزاین
        • طراحی کتاب
        • بسته بندی
        • لوگو
        • گرافیک محیطی
        • موشن‌گرافیک
        • صفحه‌آرایی
        • رابطه کاربری
        • الهام بخش
      • تصویرسازی
        • کارتون
        • طراحی کاراکتر
      • انیمیشن
      • عکاسی
      • موضوعات روز
        • خبر روز
        • تکنولوژی
        • فراخوان
        • آموزش
        • دیدگاه و مقاله
        • گفت‌وگو
        • کسب و کار
        • کمپین‌ تبلیغاتی
        • معرفی‌ کتاب
        • خلاقیت
        • دیزاین
        • لایف استایل
        • گیم
        • بوم‌رنگ
        • پروژه دانشجویی
    • خدمات روزرنگ
      • طراحی هویت بصری
      • طراحی لوگو
      • طراحی گرافیک بسته بندی
      • طراحی تجربه و رابطه کاربری
    • رادیو روزرنگ
      متن مورد نظر را وارد نمایید یا جهت خارج شدن از جستجو ESC را بزنید.
      همه نتایج را ببینید

      بازارچه هنر

      بازارچه هنر روزرنگ