لوگو روزرنگ 1
  • مطالب روزرنگ
    مطالب روزرنگ
    فونت لحظه

    نسخه دوم فونت «لحظه» با امکانات جدید منتشر شد

    بچه‌های بد

    دریم‌ورکس تریلر رسمی «بچه‌های بد ۲» را منتشر کرد

    متریال دیزاین

    گوگل نسخه‌ی جدید از متریال دیزاین را معرفی کرد

    لوگوتایپ‌های فارسی و انگلیسی

    خطوطی که فرهنگ می‌سازند

    پوستر جام جهانی

    رونمایی از ۱۶ پوستر رسمی شهرهای میزبان جام جهانی فیفا 2026

    • گرافیک دیزاین
      • پوستر
      • هویت بصری
      • تایپوگرافی
      • تایپ دیزاین
      • طراحی کتاب
      • بسته بندی
      • لوگو
      • گرافیک محیطی
      • موشن‌گرافیک
      • صفحه‌آرایی
      • رابطه کاربری
      • الهام بخش
    • تصویرسازی
      • کارتون
      • طراحی کاراکتر
    • انیمیشن
    • عکاسی
    • موضوعات روز
      • خبر روز
      • تکنولوژی
      • فراخوان
      • آموزش
      • دیدگاه و مقاله
      • گفت‌وگو
      • کسب و کار
      • کمپین‌ تبلیغاتی
      • معرفی‌ کتاب
      • خلاقیت
      • دیزاین
      • گیم
      • بوم‌رنگ
      • پروژه دانشجویی
  • خدمات روزرنگ
    • طراحی هویت بصری
    • طراحی لوگو
    • طراحی گرافیک بسته بندی
    • طراحی تجربه و رابطه کاربری
  • رادیو روزرنگ
Reading
مراحل طراحی و خلق یک نشانه
ShareTweet
مراحل طراحی نشانه
مراحل طراحی نشانه
آموزشلوگو
·3 آذر 1395·4 Comments·1

مراحل طراحی و خلق یک نشانه

مراحل طراحی یک نشانه حاوی نکته های بسیار ارزشمندی از مرتضی ممیز است که خواندن آن را به همه کسانی که وارد این عرصه شده اند می تواند مهم و ضرور باشد، همراه ما باشید.

اغلب طراحان گرافیک، کارهای سفارشی را در ذهن خود به دو نوع تقسیم می کنند:‌
یکی از کارهایی که دارای موضوعاتی آشنا و مطابق علایق آن ها است که طراح با آمادگی کامل شروع به طراحی موضوع می کند.

دیگری کارهایی است که دارای موضوعاتی کاملا غریبه هستند و طراحان برای طراحی آن ها مطالعه و جست و جو کرده تا با جوانب آن کاملا آشنا شوند. و از اطلاعات به دست آمده ایده های مناسب را پیدا و کار طراحی را آغاز کنند.

این نکته امری طبیعی است زیرا هیچ کسی نیست که در همه زمینه ها دارای اطلاعاتی کافی باشد.

همه چیز را همگان دانند و در ایران به دلیل عدم رشد و گستردگی کافی رشته های خدماتی کار، به ناچار در حرفه طراحی گرافیک به مانند اغلب مشاغل که کارها دارای تقسیم بندی تخصصی است؛ چنین تقسیم بندی هایی به درستی به وجود نیامده است.
با آن که طراحان تیز هوشی هم هستند که اغلب با مهارت کافی در زمینه های گوناگون طراحی گرافیک قلم می زنند.

اما هر یک از عملکردهای طراحی گرافیک خود تخصص ویژه ای را می طلبد و تجربیات و استعداد و ذهنیت خاصی را لازم دارد.

و اگر رشد وسیع اقتصادی کار وجود کار وجود می داشت حتما در حرفه طراحی گرافیک هم تخصص های متعددی مطرح می شد و مسلم  است که کار کردن در چارچوب های تخصصی، کیفیت کار را بهتر و عمیق تر می کند.

در بین کاربردها و تخصص های طراحی گرافیک؛ طراحی نشانه، نسبتا کاری مشکل تر و شگرف تر از بقیه موضوعات گرافیکی است.

زیرا طراح باید در محدوده ای مانند تراشیدن جواهر، با اشارات ظریف و دقیق بس تنگ و کوچک فرم ها را به وجود آورد و صیقل زند تا معانی آن ها را بیشتر جلوه گر کند.
و بتواند با نقشی خلاصه و مختصر، پیام موثر آن را مخاطبین انتقال داده و ارتباطی مفید و دایمی را با ایشان برقرار کند.

مراحل خلق نشانه

نشانه همیشه نقشی است که مفاهیم متعددی را به صورتی فشرده در خود جای داده است. و طراح برای نمایش چنین مفاهیمی باید مراحل پژوهشی متعددی را به شرح زیر انجام دهد:

• مرحله شناخت و آشنایی با موضوع
• جستجوی اشارات بصری و تصویری درست از مطلب
• پیدا کردن و به وجود آوردن شکل مناسب نقشی حدودأ آشنا برای مصرف کننده
• ترکیب این اشارات در ساختمان نقش
• تنظیم این مجموعه با بیان و نمایش صحیح گرافیکی از موضوع در چارچوب نشانه مورد سفارش

این ها مراتب مسیر کار طراحی و خلق یک نشانه است.
چون نقش و نشانه، ابعادی مختصر و کوچک دارد، به نظر هیچ کس نمی رسد که طراحی آن، چنین مراحلی طولانی و جست و جوگرانه داشته باشد.

ولی واقعیت آن است که طراحی نشانه  کاری نیست که به یک باره انجام شود و چه بسا که طراح برای جست و جوی مطلوب در هر مورد بارها و بارها مطالعه و طراحی های متعددی را تکرار و یا عوض کند، تا ایده را به بهترین و خلاصه ترین شکل در آورد.

زیرا نشانه باید به شکلی کاملا ساده تبدیل شود تا در ذهن بیننده به راحتی جایی دایمی بیابد و در آن جا ماندنی گردد.

و ارتباط مورد نظر و مطلوب را با مصرف کننده برقرار کند.
چنین جریان عملی ، البته تنها در چارچوبی ذوقی به دست نمی آید.

دانش فنی – هنری ویژه طراحی نشانه از یک طرف و تجربه و شناخت فرهنگ جامعه از طرف دیگر امری لازم و واجب است تا کار و ساخت نشانه به صورتی حرفه ای صورت پذیرد.

طبیعی است که نتیجه چنین تلاش پیچیده ای؛ گاه به آسانی مورد پسند اولیه مخاطبین قرار نمی گیرد، زیرا مخاطبین چنین مراحل فنی و هنری را در ذهن خود طی نمی کنند و یا حتی با شیوه های گوناگون طراحی روز نشانه، آشنا نیستند و در جریان کیفیت کوشش ها و ابداعات روز در حرفه طراحی گرافیک قرار ندارند و چون طراحی گرافیک پیشه مخاطبین نیست طبیعی است که ایشان همیشه ابداعات گرافیکی را بسیار دیرتر می یابند.

آن ها به مرور پس از گرفتن اطلاعات و آگاهی های متعدد کم کم با چنین ابداعاتی روبه رو شده و به ارزش های آن پی می برند و از نقش ها و نشانه های جدید احساس لذت و رضایت می کنند.

بنابراین آنها به هنگام سفارش و بعد قضاوت و انتخاب کارهای طراح، اغلب با ایده های جدیدی که طراح با ایشان مطرح می کند، آشنایی ذوقی ندارند و همراه افکار او نیستند.
این نکته اغلب ایجاد مشکلاتی در رابطه سفارش دهنده و طراح می کند. این مشکلات به چند موضوع دیگر نیز بستگی دارد:

گاه سفارش دهنده قبلا براساس مشاهده طرحی نو، علاقمند به داشتن نشانه مشابهی برای موسسه و یا محصول خود می شود و با چنین پس زمینه ذهنی به یک طراح مراجعه و سفارشش را مطرح می کند.

اغلب این سفارش دهندگان، درباره پس زمینه ذهنی خود با طراح صحبتی نمی کنند. زیرا ضمنا باور دارند که معمولا طراحان همیشه به دنبال طرح های نو برای مشتریان خود هستند.

اما همان طور که اشاره شد؛ میزان و نحوه نوگرایی بین سفارش دهنده و طراح بس متفاوت است.
زیرا نوگرایی طراح از دیدگاهی گرافیکی و تخصصی است و نوگرایی سفارش دهنده در چنین چارچوبی نیست.

و اگر سفارش دهنده پس زمینه فکری و تصوراتش را برای طراح بیان کند به راحتی او را در پیدا کردن ایده مطلوب و خواست  های خود هدایت می کند و حداقل چنین تجربه ای آن است که طراح می تواند خواست سفارش دهنده را با شکلی دیگر و طرح زیبایی در زمینه های دلخواه مشتری طراحی کند.

پس تجربه نشان داده است که طراحان همیشه باید به یاد داشته باشند که در مذاکرات اولیه با سوالاتی دقیق با پس زمینه ذهن و سلیقه سفارش دهنده به خوبی آشنا شوند.

کتاب حرف‌های تجربه / مجموعه مقالات مرتضی ممیز از ۱۳۴۵ تا ۱۳۸۲
انتشارات دید / ۱۳۸۲



مرتضی ممیز


برچسب ها
مرتضی ممیز
Share
مطالب مرتبط
ابزار Mockup در Illustrator
آموزش
·5 خرداد 1404

آموزش استفاده از ابزار Mockup در Adobe Illustrator

لوگوتایپ‌های فارسی و انگلیسی
لوگو
·20 اردیبهشت 1404

خطوطی که فرهنگ می‌سازند

Generative Expand فتوشاپ
آموزش
·17 اردیبهشت 1404

چگونه از ابزار Generative Expand فتوشاپ استفاده کنیم

ابزارهای طراحی لوگو
آموزش
·5 فروردین 1404

ابزارهای مورد نیاز طراحی لوگو

4 Comments

  1. BAHAR گفت:
    3 آذر 1395 در 2:03 بعد از ظهر

    قسم به نام پیام آوران آگاهی
    تمام درد بشر را دوا معلم بود

    پاسخ
  2. امير مسعود كاظمي گفت:
    3 آذر 1395 در 3:21 بعد از ظهر

    واقعا عالي ومفيد بود. دوستان اين كتاب را تهيه بفرمايند. انشا الله پروردگار استاد مميز را رحمت كند.

    پاسخ
  3. امیرعلی گفت:
    4 آذر 1395 در 11:56 قبل از ظهر

    بعد از کمی تامل به احترامش سکوت اختیار می کنم. به او احترام می گزارم، نه فقط به او، به تمام بزرگان هنر. دلم برای روزهای هنرستان تنگ شده، آن وقت ها او را جوری بزرگ می پنداشتم گویی بزرگتر از او وجود ندارم و امروز همچنان او را …
    نه فقط او، همه استادانم را می ستایم فقط ای کاش قبل از آنکه سایۀ بزرگیشان از سرمان کم شود بیشتر و بیشتر و بیشتر …

    روزرنگ جان، جان عزیز، عزیز دل ممنون که به یاد همه هستی …

    پاسخ
  4. حسین شاه میری گفت:
    19 آذر 1395 در 9:52 قبل از ظهر

    بسیار کاربردی و با دیدی کاملا کاربردی به این موضوع پرداخته شده
    ممنون از تلاش های شما

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب روزرنگ

بوک‌تاک
خبر روز
·12 خرداد 1404

چگونه بوک‌تاک در حال بازتعریف مطالعه و طراحی کتاب‌ها برای نسل Z است؟

عروسک لبوبو
خبر روز
·11 خرداد 1404

لبوبو چیست و چرا این عروسک ترسناک به یک ترند جهانی تبدیل شده است؟

procreate
خبر روز
·10 خرداد 1404

procreate بخش اشتراک‌گذاری آثار را تعطیل می‌کند

هوش مصنوعی و مشاغل
کسب و کار
·9 خرداد 1404

هوش مصنوعی در حال حذف فرصت‌های شغلی سطح ابتدایی در شرکت‌های بزرگ فناوری است

بسکتبال زنان
خبر روز
·9 خرداد 1404

لوگوی جدید ستاره لیگ بسکتبال زنان آمریکا برای همکاری با ریباک

ایل
خبر روز
·9 خرداد 1404

کسب جوایز بین‌المللی برای اپلیکیشن «ایل» در بخش دانشجویی

عکاسی در ساعت طلایی
عکاسی
·8 خرداد 1404

عکاسی در ساعت طلایی: ثبت جادوی نور طبیعی

اسپرایت و چای
خبر روز
·7 خرداد 1404

طعم جدید «اسپرایت و چای» توسط کارآموزان کوکاکولا طراحی شد

درخواست غیراخلاقی در محیط کار
کسب و کار
·6 خرداد 1404

چگونه با درخواست غیراخلاقی در محیط کار مقابله کنیم؟

ابزار Mockup در Illustrator
آموزش
·5 خرداد 1404

آموزش استفاده از ابزار Mockup در Adobe Illustrator

منوی اصلی

  • مطالب روزرنگ
    • گرافیک دیزاین
      • پوستر
      • هویت بصری
      • تایپوگرافی
      • تایپ دیزاین
      • طراحی کتاب
      • بسته بندی
      • لوگو
      • گرافیک محیطی
      • موشن‌گرافیک
      • صفحه‌آرایی
      • رابطه کاربری
      • الهام بخش
    • تصویرسازی
      • کارتون
      • طراحی کاراکتر
    • انیمیشن
    • عکاسی
    • موضوعات روز
      • خبر روز
      • تکنولوژی
      • فراخوان
      • آموزش
      • دیدگاه و مقاله
      • گفت‌وگو
      • کسب و کار
      • کمپین‌ تبلیغاتی
      • معرفی‌ کتاب
      • خلاقیت
      • دیزاین
      • گیم
      • بوم‌رنگ
      • پروژه دانشجویی
  • خدمات روزرنگ
    • طراحی هویت بصری
    • طراحی لوگو
    • طراحی گرافیک بسته بندی
    • طراحی تجربه و رابطه کاربری
  • رادیو روزرنگ

موضوعات روز

  • گفت‌وگو
  • آموزش
  • الهام بخش
  • فراخوان

بیشتر

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • فرم ثبت سفارش اولیه استودیو روزرنگ
  • پروژه‌هایتان را منتشر کنید
تمامی حقوق برای وبسایت روزرنگ محفوظ است
  • مطالب روزرنگ
    • گرافیک دیزاین
      • پوستر
      • هویت بصری
      • تایپوگرافی
      • تایپ دیزاین
      • طراحی کتاب
      • بسته بندی
      • لوگو
      • گرافیک محیطی
      • موشن‌گرافیک
      • صفحه‌آرایی
      • رابطه کاربری
      • الهام بخش
    • تصویرسازی
      • کارتون
      • طراحی کاراکتر
    • انیمیشن
    • عکاسی
    • موضوعات روز
      • خبر روز
      • تکنولوژی
      • فراخوان
      • آموزش
      • دیدگاه و مقاله
      • گفت‌وگو
      • کسب و کار
      • کمپین‌ تبلیغاتی
      • معرفی‌ کتاب
      • خلاقیت
      • دیزاین
      • گیم
      • بوم‌رنگ
      • پروژه دانشجویی
  • خدمات روزرنگ
    • طراحی هویت بصری
    • طراحی لوگو
    • طراحی گرافیک بسته بندی
    • طراحی تجربه و رابطه کاربری
  • رادیو روزرنگ
متن مورد نظر را وارد نمایید یا جهت خارج شدن از جستجو ESC را بزنید.
همه نتایج را ببینید