یکی از سوالاتی که در چند روز اخیر بسیار مطرح شده است این است که آیا ویروس کرونا باعث آسیب جدی به تمامی برندها شده و در رابطه با آن مدیران چاره ای جز تسلیم شدن در برابر شرایط را نداشته اند؟ بدون شک پاسخ منفی بوده و در حال حاضر نیز برخی از مدیران به خوبی موفق شده اند تا کنترل اوضاع را در دست گرفته و برند خود را در حاشیه ای امن قرار دهند. همین امر نیز باعث شده است تا در این مقال به بررسی چهار اقدام مشترک آنها بپردازیم.
1-خود را تنها تصور نکنید
هیچ گاه نباید تصور کنید که در برابر مشکلات موجود، تنها بوده و لازم است تا خود به دنبال رفع آنها باشید. درواقع با این استراتژی، بدون شک مشکلات شما نه تنها کم نخواهد شد، بلکه افزایش چشمگیری را نیز پیدا می کند. به همین خاطر نخستین تصمیمی که در شرایط بحرانی باید اتخاذ کنید این است که فهرستی از افرادی را تهیه کنید که در شرایط حال حاضر می توانند به شما کمک کنند. همچنین لازم است تا جلسه ای با تمامی کارمندان خود و سهامدارها داشته باشید تا ضمن تشریح اوضاع، از آنها بخواهید تا برای حفظ برند، نهایت تلاش و کمک خود را انجام دهند. با این اقدام متوجه این امر خواهید شد که تا چه اندازه مشکلات شما برطرف می شود. درواقع با این استراتژی، با کمک هایی مواجه خواهید شد که کاملا شما را متعجب خواهد کرد.
2-بر روی آینده سرمایه گذاری کنید
این امر طبیعی است که با بروز یک بحران دیگر بازار رونق سابق را نداشته باشد. تحت این شرایط توصیه می شود که به جای تلاش برای حفظ روند تولید خود، به دنبال این باشید که اقدامی را برای آینده انجام دهید. درواقع تولید بدون توجه به شرایط، تنها باعث مازاد محصول در بازار خواهد شد که بدون شک سود آن در مقایسه با هزینه هایی که برای تولید انجام داده اید، بسیار اندک خواهد بود. درواقع استراتژی بهتر این است که به دنبال راهکارهایی برای درخشش در دوران پاساکرونا باشید. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که هیچ بحرانی تاکنون در تاریخ ابدی نبوده و کرونا نیز به زودی کنار خواهد رفت. به همین خاطر از سختی کشیدن موقتی، فرار نکنید.
3-تغییرات را مورد توجه قرار دهید
این امر یک واقعیت است که در همه حوزه های کاری، تغییراتی رخ داده است. تحت این شرایط مدیرانی موفق خواهند بود که به خوبی آنها را درک کرده و براساس آن تغییرات لازم را در شرکت و شیوه کاری خود اعمال کنند. همچنین شما باید برنامه ریزی دقیقی را داشته باشید تا پس از بهبود اوضاع و بازگشایی مجدد، بتوانید درخشان ظاهر شوید. در نهایت توجه داشته باشید که تمامی بخش های شرکت نباید تعطیل شود. به همین خاطر دورکاری را نیز مورد توجه خود قرار دهید.
4-ایده آل گرایی را کنار بگذارید
برخی از مدیران در مواجهه با بحران، اقدام به انتقاد از خود کرده و این امر باعث می شود تا روحیه و انگیزه آنها با کاهشی شدید مواجه شود. این امر در حالی است که یک شرایط سخت ابدا ارتباطی به شما نداشته و نباید تصور کنید حتما خطایی از سوی شما رخ داده است. همچنین این واقعیت را قبول کنید که حتی در بهترین حالت نیز نمی توان کاملا آماده هر اتفاقی بود. به همین خاطر بیش از حد نیز محتاط نباشید. این امر تنها باعث خواهد شد تا فرصت های موجود را از دست بدهید. در نهایت فراموش نکنید که در شرایط بحرانی، حتی ممکن است مجبور به انجام کارهایی شوید که ابدا به آن تمایل ندارید. به همین خاطر اگر بیش از حد ایده آل گرا باشید، صرفا بر روی اقداماتی تاکید خواهید کرد که ابدا نتیجه لازم را به همراه نخواهد داشت.
5-فراموش نکنید که همه چیز موقتی است
در آخر به این نکته توجه داشته باشید که هیچ شرایطی ابدی نبوده و حتی بدترین اتفاقات نیز روزی به پایان خواهد رسید. به همین خاطر نباید ناامید باشید. درواقع تا زمانی که روحیه خود را از دست نداده باشید، هیچ بحرانی مانع شما نخواهد شد. این نکته را نیز همواره به خاطر داشته باشید که یک شرایط سخت برای همه شرکت ها یکسان بوده و نباید تصور کنید که زمان را از دست خواهید داد.
واکنش شما به عنوان یک هنرمند نسبت به کرونا چیست و این دوران را چگونه سپری می کنید؟