پروژهى طراحی هویت بصری استودیو متافور “METAPHOR” بنا به گفتهى طراح آن، با تأثیر از ادبیات شاعران ایرانی شكل گرفته است. یافتن ويژگىهاى معاصر در اشعار اين بزرگان، از دغدغههای على عسلى، طراح اين پروژه بوده که با تأسیس این استودیو، تلاش نموده شکل واقعى به آن ببخشد.
احمدعلى عسلى متولد ١٣٦٧، فوق ليسانس طراحى گرافيك از دانشگاه هنر تهران دارد و چندين سال است كه به صورت حرفه اى مشغول كار مى باشد. او در مورد مراحل شكلگيرى اين پروژه مىگويد: «استودیو متافور زمانی که آغاز به فعالیت کرد يك استعاره بود؛ هم استوديو و هم نامش(چون من در خانهام کار میکردم) بنابراين در سال ٩١ براى معرفى استوديو پروژهای را تحت عنوان “استودیو: مکان” (Studio:Location) طراحی و اجرا کردم. من با یک میز سفید و لپ تاپ ـ که به صورتی تمثيلى تنها ملزومات انجام کار هستند ـ به بیابانهای اطراف شیراز رفتم و تصور کردم که فضای ذهنی من همین بیابان است. میخواستم به خودم و دیگران یادآوری کنم که شايد امکانات، بهانهی انجام کارِ دیزاین است و اصل چیز دیگری است. دکل برق فشار قوى، استعارهاى برای طراحى لوگوى استودیو بود و بیانگر دیدگاه من نسبت به محیط اطراف.
دوسال بعد، قلمى طراحی کردم که با یک هدف کلی نسبت به فرم طراحی شد: فرا زبانی! شبیه هیچ زبانی نبودن به لحاظ فرمی و در عین حال خوانده شدن، بسیار مشکل بود و این قلم، تلاشی است در جهت برآورده ساختن این خواسته.
هندسهی قلم فارسى از روی هندسهی قلم OCR برداشته شده که قلمی است Mono-Space؛ یعنی تمام حروف آن به لحاظ اندازه یک فضای مشخص و یکسان را اشغال کردهاند. چسبیدن حروف لاتین به هم با استفاده از خط اتصال، چسبیدن نقطههاى حروف فارسی بر روی سطح حروف، تکرار فرم یک حرف سر جای خودش و استفاده از حروف معکوس شدهی لاتین به عنوان یک یا بخشی از یک حرف فارسی، ترفندهایی است که فارسی را از فارسی دور کند و انگلسیی را از انگلیسی و شبیه عبری و یا حروف شرق دور نيز به نظر برسد.
براى طراحى كارت ویزیت به ايدهاى نیاز داشتم که ضمن ارتباط موضوعی صحیح با دكل، نمایندهی خوبی برای متافور باشد. فکر کردن به دکل برق و انرژی، باطری را به ذهنم متبادر کرد.
برای اين كار، روكش تعداد زيادى باطری را كنده و برچسبهای “استوديو متافور” را روی آنها چسباندیم. بهجز اطلاعاتى نظیر تلفن و ایمیل، قطعه شعرى از مولانا: “چون اصل چشمه باقی است / فرعش همیشه ساقی است” و یک جمله ى انگليسى: “DESIGN THAT WORKS” ( به معناى سالم بودن باطرى ها) اضافه شد.
در واقع اين ايده، اشاره اى ست به اين كه هر سفارش، مقداری از نیروی طراح را برای «روشن کردنِ» کار از او میگیرد!