4 راهکار برای پشت سر گذاشتن چالش‌های بازسازی برند

بازسازی یک برند باتوجه به هزینه‌های میلیونی بازسازی برند و مدت زمان انجام آن که به صورت میانگین هشت ماه است، نمی‌تواند تصمیمی یک شبه باشد. از همان آغاز کار، شما با انواع چالش‌های مختلف مانند تصمیم‌گیری در مورد مالک جدید و دور هم جمع‌کردن تیم قوی روبه‌رو خواهید شد.
حالا اگر در این مسیر، نتوانید با سهام‌داران اصلی به توافق برسید و یا برند جدید شما هویت مستقل خود را به‌دست نیاورد و آینده روشنی نداشته باشد چه خواهد شد؟

در این مطلب قصد داریم راه‌کار های مقابله با این چالش‌ها را در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه چهار راه کار مهم برای پشت‌سرگذاشتن چالش‌های بازسازی یک برند را برای شما بازگو خواهیم کرد.

1. از همان ابتدای بازسازی برند، کار تیمی را شروع کنید

ممکن است ایده بازسازی برند به دلایل مختلفی در ذهن شما شکل بگیرد. ایده اولیه بازسازی می‌تواند از سوی بازاریاب و یا مدیر عامل اجرایی داده شود. گاهی این کار به درخواست تیم طراحی برای ارتقا تعامل با کاربر، یا به درخواست تیم تولید و برای ایجاد تجربه کاربری جدید و یا به خواست تیم اداری و برای ایجاد تغییرات جدید صورت می‌گیرد. همه این‌ها به این معنی است که گاهی پشت اجرای چنین تغییری فقط یک نفر نیست و افراد مختلف در آن دخیل هستند.

بازسازی برند و کار تیمی
4 راهکار برای پشت‌سرگذاشتن چالش‌های بازسازی برند

برای آن‌که از همان ابتدای کار حس و حال مثبت داشته باشید، نکته مهم این است که همه افراد تیم را دورهم جمع کنید. همه افراد باید در مکانی دور هم جمع شوند و روی تخته تغییرات را به نمایش بگذارید. افرادی باید باشند که تغییرات را هم برای مشتریان و هم برای همکاران‌ توضیح دهند.

بدون هیچ نگرانی درباره نقاط ضعف برند خود صحبت کنید و علت آن‌ را هم بیان کنید. اگر سراغ این بخش کار نروید و مشکلات را مطرح نکنید، بالاخره یک جایی در مسیر خود را نمایان می‌کنند. نکته مهم دیگر این است که به همه افراد اجازه دهید نظر خود را بیان کنند و گوش شنوا برای آن‌ها داشته باشید.

2. نگاه‌تان به آینده باشد

جلسات مربوط به بازسازی برند را در بهترین حالت به پایان برسانید. سعی کنید حتما این مرحله، چه یک جلسه باشد و چه یک ورکشاپ با بازکردن پنجره‌های امید به سمت آینده تمام شود. به این فکر کنید که  در آینده می‌خواهید به کجا برسید؟ زمانی‌که به آن مرحله رسیدید شرایط به چه صورت خواهد بود؟ چه چیزهایی باعث به‌وجودآمدن این تغییرات می‌شوند؟

بازسازی برند با نگاهی به آینده
ارزیابی گذشته و آینده یکی از مراحل مهم بازسازی برند است.

اگر زمانی احساس کردید، این دورهمی باعث به‌وجود آمدن تنش و مشکلات شده ‌است، جای هیچ نگرانی نیست. افراد باید نظرها و دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذارند. همیشه بهترین تغییرات از دل همین اختلاف نظرها به وجود آمده است. فقط باید حواس‌تان باشد که این اختلاف‌ نظرها شما را از مسیر اصلی و هدف‌تان دور نکند.

3. چالش‌های بازسازی برند را یکی یکی پشت سر بگذارید

برای پشت سر گذاشتن چالش‌های پیش رو مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به مسیری که در آن هستید اعتماد داشته باشید. برای برقراری تعادل سعی کنید از نظرات یک شخص سوم و یا یک فرد باتجربه که از خارج از گود به ماجرا نگاه می‌کند استفاده کنید.
  2. نظرات مشتریان را در نظر بگیرید. وقتی نظرات مخاطبان، مشتریان، هم‌کاران و یا شرکای خود را در نظر بگیرید می‌توانید از زاویه‌های جدید و متفاوتی به موضوع نگاه کنید. درنهایت، این نظر کارفرما و مشتری است که از اهمیت برخوردار است و معمولا کلید حل مشکلات است.
  3. انصاف را در نظر بگیرید. همیشه قرار نیست تنش‌ها از سمت کسانی باشد که حضور پر رنگ دارند و یا صاحب قدرت هستند. گاهی بعضی از افراد تیم به ایده خود مسر هستند و سعی بر اجرایی‌کردن آن دارند. چنین تنش‌هایی را نمی‌توان همیشه و در لحظه برطرف کرد. بلکه، باید در فضای خارج از محیط کاری و به صورت نرم آن شخص را متقاعد کرد تا دید خود را عوض کند.
بازسازی برند

4. روش‌های کار را بهینه‌سازی کنید

روش‌های مختلفی برای ارتقا کیفیت کار وجود دارد. سعی کنید خود را با زمان‌بندی و موقعیت‌های مختلف بقیه افراد وفق دهید. لازم نیست همیشه همه کارها به صورت حضوری پیش بروند. برخی از افراد گاهی، در جمع‌های حضوری امکان ایده‌پردازی ندارند.

کلید اصلی در بازسازی برند همین به‌اشتراک‌گذاشتن نظریه‌ها و تجربیات است. مدام با بقیه افراد در تعامل باشید، به نظرات و ایده‌های آن‌ها گوش کنید و نظرات خود را هم در میان بگذارید. زمانی‌که در مرحله تست و ارزیابی هستید، ایده‌ خود را ورای یک کانسپت در نظر بگیرید و سعی کنید آن‌ را در دنیای واقعی به همراه مشتریان تصور کنید.

کاهش میزان تقاضای مشتریان، می‌تواند نشان از وجود اشکال در سیاست‌های برند و نه صرفا محصولات آن باشد. این موضوع خیلی طبیعی است که در مسیر بازسازی برند همه افراد گروه دوست دارند نظرات خود را بیان کنند و این می‌تواند باعث به‌وجودآمدن یک سری تنش‌ها شود. اما اگر در ابتدای کار همه افراد در کنار هم نظرات خود را بیان کنند و به یک نقطه اشتراک برسند و محصول خود را همسو با دنیا و خواسته‌های مشتریان پیش ببرند به یک‌پارچگی و در نهایت موفقیت خواهید رسید.   

منبع:+