ارتباطات بصری نوعی تلاش زیرکانه است؛ زیرا از زبانی استفاده میکند که درک آن بسیار پیچیده و راز آمیز است. ایدههای زیادی دربارهی کارکرد ارتباط تصویری وجود دارد که در اینجا به چند مورد اشاره میکنیم:
راز اول: اگر اندازه نوشتهها بزرگ باشد؛ انسانها وقت بیشتری برای خواندن آن صرف میکنند.
طی یک بررسی که در مورد 25 سایت جدید انجام شد، کاربران زمان بیشتری برای خواندن نوشتههای بزرگ اختصاص میدادند. کاربران معمولاً برای کسب اطلاعات جزئیتر به نوشتههای ریز مراجعه میکنند و بیشتر به تیترهای درشت توجه دارند. البته این گفتهها به معنی استفاده بیش از حد از نوشتههای بزرگ نیست!
راز دوم : هرچقدر عکسها بزرگتر باشند، توجه بیشتری به خود جلب میکنند.
شکی نیست که عکسهای بزرگ در اینترنت، توجه شما را بیشتر به خود جلب میکنند. البته گاهی اوقات، عکسهای ریزی که تصویر شخص خاصی را در خود داشته باشد، می تواند توجه بیشتری را به خود جلب کند. معمولاً عکس افراد مشهور اگر کوچک هم باشد، چشم شما را به سمت خود جذب می کند.
راز سوم : واقع گرایی و رئالیسم، بهترین راه در توضیح و تفسیر موضوعات است.
شاید همیشه واقع گرایی در ارائه محتویات تصویری کارآمد باشد؛ اما گاهی تغییر این روش تاثیرگذاری بیشتری ایجاد میکند. شاید اگر مخاطب شما عام باشد و تخصص در موضوع خاصی ندارد، این دیدگاه کارآمدتر است. گاهی اوقات سعی کنید واقع گرایی را به انتزاع ساده و قابل درک تبدیل کنید.
راز چهارم : اگر میخواهید تغییری را نشان دهید، لزومى ندارد حتماً از انیمیشن استفاده کنید.
همه طراحان فکر میکنند که استفاده از انیمیشن برای نشان دادن یک روند یا تغییر، بهترین گزینه است؛ اما تحقیقات نشان میدهد که خیلی هم این تفکر صحیح نیست. زیرا معمولاً انیمشن سرعت زیادی دارد و کاربر، کنترلی روی آن ندارد و نمیتواند با دقت، جزئیات روند را بررسی کند. شاید استفاده از نمودار و عکسهای متوالی گزینه بهتری باشد.
راز پنجم : مردم معمولی توجهی به نوع قلم ندارند.
شاید مردم معمولی اطلاعاتی راجع به انواع قلمها نداشته باشند؛ اما به خوبی حس کیفیت آن را در کارهای مختلف بصری درک میکنند. اگر برای یک کار جدی از قلم فانتزی استفاده کنید، قطعاً مردم عادی هم ایراد کار شما را تشخیص خواهند داد.