“Rebecca Ussai” عضو تحریریه سایت “fastcompany” با کمک انیماتور سابق دیزنی “Glen Keane” توضیح می دهد که طراحان UX باید نکات زیادی را از آثار دیزنی بیاموزند. در اینجا به پنج موردی که Ussai معتقد است طراحان UI/UX باید از انيميشن هاى والت دیزنی ياد بگيرند اشاره شده که باهم به مطالعه آن خواهیم پرداخت:
بازخورد Feedback:
طبق نظر Ussai، بازخورد خوب در UI مطابق با معیار «اغراق» در آثار دیزنی است. در انیمیشن Beauty and the Beast، زمانی که Belle از صرف شام با دیو امتناع می کند، فک دیو اشرافی می افتد و چشمهایش قلمبه می شود! بنابر اين اغراق، عنصرى حتمى و اثرگذار در پيشبرد حسى انيميشن هاى ديزنى است. علاوه بر این، بازخورد خوب UI باید بیشتر از آن اندازه که نیاز است، نشان داده شود. تقریبا مانند تکان شبیه به سر صفحه نمایش iOS، زمانی که پین کد خود را اشتباه وارد می کنید!
کنترل Feedforward:
مطابق با معیار پیش بینی دیزنی. مثلا در یک انیمیشن دیزنی، یک شناگر ممکن است چندین بار بر روی تخته ی شنا بالا و پايین بپرد و بطور خندهآوری بدن خود را قبل از شیرجه زدن تکان دهد؛ بنابراین یک نوع انتظار يا پیش بینی براى مخاطب به وجود مى آید. به طور مشابه، یک UI خوب، تماشاگران را برای آنچه که قرار است اتفاق بیفتد آماده می کند. یک مثال خوب ممکن است واضحتر باشد. یک اپلیکیشن فهرست سازی در iOS که به کاربران اجازه می دهد با پايین کشیدن صفحه نمایش، یک لیست بسازند. به وضوح می توانید ظاهر شدن یک ورودی جدید را حتی قبل از اینکه صفحه را تا نیمهی راه به سمت پايین بکشید ببینید.
۵ اصل مهم که طراحان اپلیکیشن میتوانند از والت دیزنی یاد بگیرند
آگاهی فرازمانی Spatial awareness:
در دیزنی مطابق با اصول طراحی صحنه در انیمیشن، هنگام ورود به صحنه این انتظار که قرار است فضاهای خالی پر شود وجود دارد. برای مثال، اگر یک شخصیت مدتی بدون اینکه کاری انجام بدهد ایستاده است، شما انتظار دارید که اتفاقی در آن فضای خالی رخ دهد و ايستايى آن را جبران كند. در مورد اپلیکیشنها نیز این قضیه صادق است. Ussai به تقویم اشاره می کند، اپلیکیشن تقویم iOS، مثالی از کار درست UI در طراحی صحنه است. در اپلیکیشن، روزها به درستی در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند و زمانی که تاریخ را تغییر می دهید، تمام فواصل به راست یا چپ جا به جا میشوند؛ همان طور که انتظار داشتید.
تمرکز کاربر User focus:
مطابق با سیزدهمین اصل انیمیشنسازی دیزنی، یعنی شفافیت. ایدهی این مساله این است که هرگز کاربران خود را رها نکنید و برای این کار، بر روی مهم ترین عنصر در زمان حاضر، تاکید کنید. در یک انیمیشن دیزنی، این مساله می تواند با بیرون کشیدن ناگهانى یک چکش توسط Mickey که اندازه ی جثه ى خود اوست، نمایش داده شود! در UI، این موضوع به سادگی توسط اپلیکیشن Pinterest نشان داده می شود. زمانی که کاربر، پین را وارد می کند رنگهای دارای بافت بر روی صفحه نمایش ظاهر می شوند.
تن صدای ویژه Brand tone of voice:
مطابق با اصل جاذبهی دیزنی یک اپلیکیشن UI باید بیانگر و نماد برندى باشد که آن را ساخته است؛ نه فقط در ظاهر، بلکه از هر لحاظ به همان طریقی حرکت کند که آن برند نیز ممکن است حرکت کند. Ussai به Snapchat اشاره می کند همراه با روح های عجیب و غریب آن در حاشیهی اپلیکیشن UI یا اینکه در اپلیکیشن Nike+ UI اين نكته چطور به نظر می رسد كه انگار به اندازهای که شما می دوید، می دود!