برنده شدن در مسابقات طراحی و یک رقابت خلاقانه ملزم داشتن مهارتهایی از جمله اعتمادبهنفس است. و لحظهی دریافت جایزه، از مهمترین لحظات زندگی کاری هنرمندان جوان است و در آینده میتواند فرصتهای شگفتانگیزی را برای آنها رقم بزند. در حقیقت هیچ حسی بهتر از تاییدشدن کار هنرمند از طرف داوران و هنرمندانی که زمانی الگو و الهامبخش او بودهاند، نیست. انجام پروژهها مطابق اصول اصلی و بر مبنای تجربهی حرفهایها میتواند برای تازهکارها و کارآموزان یک تجربهی باارزش و فوقالعاده باشد.
طراحان جوان سرشار از ایده و خلاقیت هستند و با شرکت در این مسابقات فرصت مناسبی برای نشاندادن تواناییهای خود بدست میآورند و با دیگر طراحان و همسالان خود را آشنا میشوند. شرکتهای معروف سالانه اسپانسر مسابقات میشوند و از هنرمندان جوان حمایت میکنند. برای مثال Adobe یکی از این شرکتهاست. Adobe اخیرا با Electric Daisy Carnival (EDC)، بزرگترین جشنوارهموسیقی رقص جهان، همکاریداشتهاست و از طرفداران این جشنواره درخواستکرد نسخه خود از ماشین نمایشی این جشنواره (EDC Art Car) را طراحیکنند. جایزه بزرگ این مسابقه شامل دو بلیط VIP جشنواره، جایزه نقدی 5000 دلاری، همکاری با تیمخلاق EDC و اشتراک 12 ماهه رایگان Adobe Creative Cloud خواهدبود.
برای طراحی یک اثر چشمگیر و موردنظر داوران از کجا باید شروع کرد؟
-
پرسوجو کنید
آدام مورگان (Adam Morgan) مدیراجرایی Adobe میگوید: «با سبک افراد مختلف آشنا شوید اما سعی کنید شبیه به آنها طراحی نکنید. اگر احساس میکنید از سبکهای مختلف اطلاع ندارید؛ باید بیشتر مطالعه و بررسی کنید. همچنین، بررسیکنید در سالهای اخیر کدام نوع سبک میان داوران محبوب بودهاست. برای این کار میتوانید به بخش Hall of Fame ادوبی مراجعهکنید.»
-
روی کار خود متمرکز باشید
برای شرکت در مسابقات طراحی، باید سبک خود را داشتهباشید.
لراکیس (Lerakis) فینالیست اسبق این مسابقه میگوید: «ازطرف کسی که بارها در این مسابقات شرکت کردهاست میگویم، این رقابت مسیری سخت و پر از چالش دارد و زمان زیادی را باید صرف آن کنید. اگر خود را آماده این شرایط کردهاید، این نکته را هم در نظر داشتهباشید که قبل شروع به کار از تمامی شرایط و استانداردهای داوران آن اطلاع پیداکنید. زمانی که بدانید هدف چیست با تمام توان به سمت آن حرکت میکنید.»
همچنین بهیاد داشتهباشید در طراحی، هدف بهنمایشگذاشتن آنچه که میدانیم نیست بلکه با تمرکز برروی آنچه که نیاز است باید اثری تولیدکنیم که افراد دیگر بهراحتی با آن بتوانند ارتباط برقرارکنند. دراینگونه مسابقات، داوران تنها چند ثانیه برای ارزیابی یک اثر زمان دارند و این بهآن معناست که آنها هر طرحی که بیش از حد پیچیده باشد را ردمیکنند.
-
به موضوع مسابقه دقتکنید
یکی از مشکلات رایجی که وجوددارد عدم تطابق آثار ارسالی با موضوع مسابقهاست. گاها میبینیم که آثار بسیار زیبا و جذاب هستند اما مناسب موضوع انتخابی نیستند. برای نمونه، ممکناست شرکتکنندگان مسابقه طراحی ماشین جشنواره EDC آنقدر روی بحث زیبایی طرح خود متمرکز شوند که موضوع اصلی یعنی بحث حملونقل و جابجایی را فراموشکنند.
پس هنگام طراحی این ماشین نمایشی همچنان که باید به ظاهر آن توجه داشت، نحوه جابجایی آن از یک نمایش به نمایشی دیگر را نیز باید در نظر گرفت. در غیر این صورت، ایدهای که برای طراحی آن ارائه میشود، در حدهمان ایده باقی میماند.”
در جشنواره موسیقی EDC یکی از نکات مهم، جمعکردن افراد دورهم است. بههمینخاطر نکته دیگری که از طراحان انتظار میرود به آن توجهکنند این است که در طراحی این ماشینها باید فضای لازم برای ملاقات افراد فراهمشدهباشد.
در مسابقاتی که Adobe برای نوازندگان و خوانندگان برگزار میکند، داوران از آثاری استقبال میکنند که با سبک آن هنرمندان همخوانیدارند. مایکل جرت (Michael Jarrott) کارگردان هنری ادوبی میگوید:” به یاد داشتهباشید که این مسابقات برای نزدیک تر کردن طرفداران به هنرمندان است. هریک از هنرمندان، هویتبصری و سبک خاص خود را دارند. پس، به هنگام طراحی آثار خود تلاشکنید وارد دنیای آنها شوید. من زمانی که برای خوانندهای طراحی میکنم موسیقی او را در استودیو پخش میکنم تا در دنیای آن هنرمند قدمبگذارم.”
-
هنر خود را به نمایش بگذارید
مایکل جرت از زمان آغاز مسابقات Adobe، یکی از داوران بودهاست. جرت به شرکتکنندگان پیشنهاد میکند تا در طراحی اثر خود آزادانه از همه ابزارهایی که در دسترس آنها قراردادهشدهاست استفادهکنند.
در بیشتر مسابقات مجموعهای از ابزار و وسایل موردنیاز شرکتکنندگان مانند قالبها و پالتهای رنگی برای استفاده فراهمشدهاست. این ابزارها کمکی برای شروع هستند تا شرکتکنندگان هنر خود را بهنمایشبگذارند. به یاد داشتهباشید که داوران از آثار سطحی گذر میکنند. پس، با فاصلهگرفتن از کلیشهها به خلاقیت برسید.
-
فراموشنکنید با امتحانکردن، به نتیجه خواهید رسید
قطعا برندهشدن در یک رقابت بخش بینظیر و هیجانانگیز ماجراست، اما مسیر خلق یک اثر و پیشرفت نیز تجربهای شیرین است. آدام مورگان (Adam Morgan) میگوید: «بعد از گذشت 20 سال از کارم هنوز دچار خودکم بینی هستم. اگر شما هم شرایط من را دارید، به شما پیشنهاد میکنم اثر خود را به نمایش بگذارید و به دیگران اجازه دهید استعدادهای شما را تحسین کنند.»
در سال 2010، لرکیس (Lerakis) فینالیست مسابقه Adobe Achievement Award شد. جایزه این مسابقه سفر به لسآنجلس بود و در این سفر لرکیس فرصت آشنایی با همسالان خود و ایدههای خلاقانه آنها را داشت.
لرکیس در این باره میگوید: «آن سال برنده مسابقه نشدم و اکنون که راجع به این موضوع فکر میکنم، میتوانستم با استفاده از ابزارهایی که Adobe در اختیار من گذاشتهبود اثر بهتری ارائهدهم. اما، سفر به لسآنجلس درسهای زیادی به من آموخت و تجربهای بینظیر بود. با شرکت در این رقابت اعتمادبهنفسام افزایش پیداکرد و این موضوع به یادگیری بیشتر من کمککرد. ارزش این اتفاق از هر جایزهی دیگری برای من بیشتر است.»