اگر موقع عکاسی تبلیغاتی از محصولات با مشکل روبرو میشوید و همیشه دوست داشتید مثل افراد حرفهای عکاسی کنید، باید بگویم که تنها نیستید. در این مطلب میخواهیم چند نکته فوقالعاده کاربردی را به شما آموزش دهیم.
مهمترین نکتهای که باید درنظر داشته باشید این است که باید به خوبی با تنظیمات دوربین موبایل و حالتهای نورپردازی مختلف آن آشنایی داشته باشید.
از یک موبایل با دوربین باکیفیت استفاده کنید
کیفیت دوربین گوشیها و برندهای مختلف بایکدیگر متفاوت است. اکثر گوشیهای خوب، دوربینهای حرفهای با تعداد مگاپیکسل بالا و سنسورهای بزرگ دارند و به همان نسبت قیمت بالاتری دارند. امروزه بیشتر گوشیها سه یا چهار دوربین دارند؛ به کمک این ویژگی میتوانید در فواصل کانونی مختلف عکاسی کنید.
به تنظیمات پیش فرض گوشی ها متکی نباشید
معمولا گوشیهایی که برای عکاسی ساخته میشوند برنامه دوربین مخصوص خود دارند؛ اگر برنامه دوربین شما امکانات کافی ندارد، اپلیکیشنهایی که مخصوص عکاسی حرفهای طراحی شدهاند را امتحانکنید. این برنامهها قابلیتهای بسیار زیادی را در اختیار کاربران قرار میدهند که در این قسمت به چند نمونه از آنها اشاره میکنیم.
Manual mode
در بعضی از برنامهها این گزینه با نام Mode Pro وجود دارد. به کمک این گزینه میتوانید سرعت شاتر، ایزو (میزان حساسیت سنسور دوربین) و میزان سفیدی را به صورت دستی تنظیم کنید.
Composition-grid overlays
این قابلیت نحوه چیدمان عناصر در کادر را مشخص میکند. این گزینه تاثیر زیادی بر حس بیننده به هنگام مشاهده عکس (محصول شما) دارد.
Histogram
هیستوگرام نموداری است که میزان نوردهی یک تصویر را نشان میدهد.
Level
لول یا زاویه دید به شما کمک میکند تا در امتداد محور چشم قرار بگیرید و عکاسی کنید. این قابلیت در عکاسی فلت لی (Flat lay) یا عکاسی تخت از محصولات بسیار مهم است.
برای عکاسی از سهپایه استفاده کنید
بیشتر افراد بههنگام عکاسی از محصولات، گوشی را در دست نگه میدارند و عکس میگیرند؛ این کار معمولا باعث میشود عکسها تار شوند. در صورتی که به کمک یک سهپایهی عکاسی، گوشی در جای خود ثابت نگهداشته میشود و عکسها تار نخواهند شد.
همچنین، سهپایه به شما کمک میکند تا چیدمان محصولی که میخواهید از آن عکاسی کنید را به راحتی تغییر دهید.
زمان کافی برای عکاسی بگذارید
اگر برای برندی عکاسی میکنید برای این کار باید زمان زیادی صرف کنید، هدف آن برند و نوع عکاسی مورد نیاز آن را بدانید. همچنین، باید از قبل هرآنچه که نیاز است مانند وسایل نورپردازی، ابزارهای مورد نیاز و پسزمینه مناسب را آماده کنید. برای مثال، در عکاسی تجاری پس زمینه سفید گزینهای مهم است.
دقت کنید، بعد از آمادهکردن وسایل موردنیاز بهتر است که قبل از شروع عکاسی، محصولی را که به شما دادهشدهاست را مرتب و تمیز کنید.
نورپردازی را مدیریت کنید
عکاسانی که با دوربینهای حرفهای عکاسی میکنند میتوانند به انواع تجهیزات نورپردازی استودیویی دسترسی داشته باشند؛ اما بدلیل عدم هماهنگی این تجهیزات با گوشی موبایل، افرادی که با گوشی موبایل عکاسی میکنند نمیتوانند از آنها استفادهکنند.
اگر با گوشی موبایل عکاسی میکنید و میخواهید از نور طبیعی استفادهکنید، باید شرایط آب و هوایی، ساعت و جهت نور را در نظر داشته باشید. برای مثال، اگر محصول را زیر نور مستقیم خورشید بگذارید سایه پر رنگی از آن در کادر خواهد بود. در حالی که عکاسی در سایه یا در روز ابری نتیجه بهتری خواهد داشت.
نسبت ابعاد تصویر را با دقت انتخاب کنید
همانطور که می دانید نسبتهای ابعادی مختلف وجود دارند که هر کدام مناسب یک ترکیببندی است. با انتخاب مناسب، میتوانید تأثیر عکس خود را بر بیننده افزایشدهید.
اگر مطمئن نیستید چه نسبتی مناسب محصول شماست؛ بهتر است فضای کافی در اطراف سوژه بگذارید تا بتوانید بعداً قسمت اضافی را برش دهید.
با فرمت خام عکس بگیرید
مزیت استفاده از فرمت خام این است که اطلاعات بیشتری نسبت به فرمت های JPEG یا HEIF دارد. بنابراین، به هنگام ویرایش تصویر کار راحتتر خواهد بو.، به آسانی میتوانید قسمتهای کمنور و یا پرنور را ادیت کنید و رنگ عکس را تنظیم و تصحیح کنید.
از برنامههای ویرایش عکس کمک بگیرید
استفاده از برنامه ویرایش عکس مناسب میتواند کار شما را بسیار ساده کند و کمک کند کار در زمان کمتری انجام شود. امروزه برنامههای ویرایش زیادی وجود دارند که بدون پرداخت هیچ هزینهای میتوانید از آنها کمک بگیرید.
امیدواریم با استفاده از نکاتی که در این مطلب گفته شد از امروز به بعد تجربه موفقتری از عکاسی تبلیغات داشته باشید.