هنر هوش مصنوعی همچنان با واکنشهای متفاوت و بحثبرانگیزی روبروست، اما در عین حال توجهات بیشتری را در دنیای هنر به خود جلب کرده است. بوتو (Botto)، یک هنرمند کاملاً مستقل مبتنی بر هوشمصنوعی، بهتازگی با فروش آثار هنری خود مرزهای جدیدی در تاریخ هنر دیجیتال ترسیم کرده است. حالا، اولین مجله فیزیکی اختصاصی به هنر هوش مصنوعی با نام “AI Art Magazine“ منتشر شده که به این مدیوم نوین میپردازد.
این مجله که قرار است دو بار در سال منتشر شود، بهعنوان «سندی مهم از این لحظه تحولآمیز در تاریخ هنر» معرفی شده است. آثار هنری این نشریه توسط تیمی متشکل از ۱۰ انسان و یک هوش مصنوعی به نام «شیائومی» انتخاب میشوند.
هنر هوش مصنوعی؛ جدی اما گاهی طنزآمیز
AI Art Magazine تلاش دارد تا نگاهی جدی به هنر هوش مصنوعی داشته باشد، اما این جدیت در مواردی با جنبههای طنزآمیز همراه است. برای مثال، در یکی از ویدیوهای معرفی این نشریه، شیائومی، هوشمصنوعی طراحیشده برای تحلیل و ارزیابی آثار هنری، با هنرمند یان ولفل (Jan Wölfel) درباره اثر او با عنوان «دختری در لباس پیتزا» مصاحبه میکند.
شیائومی این اثر را «ترکیبی منحصربهفرد از مد و آشپزی» توصیف کرده و ولفل توضیح میدهد که چگونه تصاویری از زنان در لباسهای خوراکی پیچیده خلق کرده است. این مصاحبه ترکیبی از لحظات خندهدار و شاید کمی نگرانکننده را ارائه میدهد، بهویژه وقتی که شیائومی از هنرمند میپرسد آیا ترجیح میدهد اثرش توسط یک انسان انتخاب شود.
محتوای شماره نخست
این مجله که توسط استودیوی خلاق Polardots در هامبورگ طراحی و بهوسیله مایک براونر منتشر شده، به نمایش آثار برجستهای میپردازد که مرزهای هنر تولیدشده توسط هوش مصنوعی را گسترش میدهند. در شماره نخست، گالریای شامل ۵۰ اثر برتر وجود دارد که از طریق فراخوان بینالمللی و با داوری گروهی منتخب انتخاب شدهاند.
جلد این شماره اثری از هنرمند ژاپنی امی کوسانو را به نمایش میگذارد. در داخل مجله، مقالاتی توسط داوران درباره برخی از آثار نوشته شده است. از تصاویری با الهام از مد استیمپانک گرفته تا آزمایشهای بصری مفهومی، این مجله طیف گستردهای از خلاقیتهای هوش مصنوعی را به نمایش میگذارد.
تیم داوری و تغییرات در هر شماره
هیئت داوری این مجله در هر شماره تغییر میکند. در شماره اول، بوریس الداگسن، هنرمندی که بهخاطر رد جایزه عکاسی جهانی سونی در سال ۲۰۲۳ شناخته شده است، بههمراه آدریانا مورا، طراح گرافیک و متخصص سهبعدی، و دیوید کارسون، مدیر هنری سابق مجله Ray Gun، به ارزیابی آثار پرداختهاند.
این مجله فرصتی است تا سوالات و چالشهای مربوط به هنر هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گیرد؛ اینکه چگونه باید آن را قضاوت کرد و آیا باید بهعنوان بخشی جدی از هنر پذیرفته شود.