شرکت ادوبی نرم افزار مدل ساز سه بعدی با واقعیت مجازی، Substance 3D Modeler را به نسخه ۱.۸ بهروزرسانی کرد.
این بهروزرسانی، سیستم دوربین نرمافزار را دستخوش تغییر اساسی کردهاست. امکان قراردادن دوربینهای جدید در صحنه و استفاده از عمق میدان در حالت رندر از امکانات این بهروزرسانی است.
Substance 3D Modeler که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، به کاربران امکان میدهد با استفاده از یک جریان کاری مبتنی بر گِل مجازی، مدلهای ارگانیک و سخت را در واقعیت مجازی یا با استفاده از ماوس و صفحهکلید در حالت دسکتاپ، تراش دهند.
این نرمافزار مشابه با نرمافزار قبلی ادوبی یعنی Medium که در سال ۲۰۱۹ خریداری شدهاست. اما در به جای استفاده از مشهای چندضلعی برای نمایش فضای سه بعدی، از میدانهای فاصله امضاشده (Signed Distance Fields) استفاده میکند. در نتیجه، جریان کاری این نرم افزار ترکیبی از تندیسگری دیجیتال و مدلسازی بولین است. همچنین این مدل ساز سه بعدی به کاربران امکان میدهد تا با استفاده از گل مجازی اشکال را بسازند و سپس آنها را با هم ادغام کرده یا برش دهند.
جدید در نسخه ۱.۸: سیستم دوربین بازنگریشده
Substance 3D Modeler 1.8 سیستم دوربین نرمافزار را بازنگری کرده و پنل جدیدی به نام Viewport را اضافه میکند. این سیستم در حالت مدلسازی و رندر قابل دسترسی است.
با استفاده از این پنل، کاربران میتوانند دوربینهای جدیدی را به صحنه اضافه کنند. آنها میتوانند بین دوربینها جابهجا شوند و در حالت دسکتاپ، بین نماهای ارتوگرافیک و پرسپکتیو تغییر حالت دهند.
همچنین امکان استفاده از پنلهای Viewport و Node properties برای تنظیم ویژگیهای دوربین، از جمله میدان دید (FOV)، نسبت تصویر و عمق میدان وجود دارد.
هنگام کار در واقعیت مجازی، نوع دوربین جدیدی به نام Smooth Camera وجود دارد که برای ضبط دموها در نظر گرفته شده است.
بهروزرسانی ابزارهای کلیدی مدل سازی سه بعدی
چندین ابزار کلیدی مدل سازی برای بهبود جریان کاری و عملکرد بهروزرسانی شدهاند، از جمله ابزارهای Buildup، Crease، Flatten و Inflate.
ابزار Inflate اکنون از بافتهای آلفا پشتیبانی میکند و ابزار Flatten دارای گزینهای برای قفلکردن صفحه صافسازی در حالت مسطح یا پیوسته است.
سایر بهبودهای جریان کاری شامل امکان تغییر نام متریالها در Substance 3D Modeler و بهروزرسانی میانبرهای صفحهکلید است.