شرکت Morgan Stanley (یک بانک و شرکت مشاوره سرمایهگذاری آمریکایی) رتبه سهام Adobe را کاهش داده و هدف قیمت این غول نرمافزاری را از ۵۲۰ دلار به ۴۵۰ دلار پایین آورده است. به گفته تحلیلگران، دلیل این اقدام ناتوانی Adobe در برجسته شدن میان رقابت فزاینده هوش مصنوعی مولد است؛ موضوعی که بار دیگر بحث فرصتها و خطر هوش مصنوعی را در آینده صنعت خلاقیت و طراحی پررنگتر میکند.
طبق گزارشی از The Street، کیت وایس، تحلیلگر ارشد Morgan Stanley، به شکاف فزاینده بین توسعه هوش مصنوعی Adobe و درآمد گزارششده بخش رسانه دیجیتال اشاره کرده است. وی در گزارش خود نوشته است:
“از زمان آن ارتقا، شاهد آن بودهایم که جهتگیری رشد درآمد سالانه تکرارشونده (ARR) بخش رسانه دیجیتال با سرعت و کیفیت نوآوریهای موجود در سبد محصولات تفاوت پیدا کرده است.”
گزارش کامل نشان میدهد که درآمد Adobe که مستقیماً به تلاشهای مبتنی بر هوش مصنوعی آن مرتبط است، عقب مانده و روند کسب درآمد از آن کند است. همچنین، رقابت با شرکتهایی مانند Canva، گوگل و Meta که ویژگیهای مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه کرده و به طور مستقیم به رشد درآمد مرتبط هستند، بر مشکلات Adobe افزوده است.
قیمت سهام Adobe در هفتههای گذشته به طور مداوم کاهش یافته و در ۲۴ سپتامبر به ۳۵۳ دلار رسید و در ۱ اکتبر به ۳۴۴ دلار کاهش یافته است.
وضعیت فعلی Adobe نتیجه اقدامات خود شرکت است. طی یک سال گذشته، Adobe بارها درباره توسعه هوش مصنوعی و قدرت پلتفرم داخلی خود، Firefly، تبلیغ کرده است. با این حال، پس از چندین بهروزرسانی و اصلاحات، Firefly هنوز در مقایسه با رقبا از نظر کاربردی بودن عقب است. ابزارهای انتخاب و حذف آن بهبود یافتهاند، اما ابزارهای مولد تصویری آن برای بیشتر سال، نتایج ضعیفی ارائه کرده و تصاویر غیرقابل استفاده تولید میکردند. ابزار مولد ویدیوی مبتنی بر هوش مصنوعی این شرکت نیز هنوز فاصله زیادی با قابل استفاده بودن دارد.
Adobe حتی پلتفرم خود را برای استفاده از سایر ابزارهای هوش مصنوعی مولد، مانند Nano Banana، باز کرده است که ارزش هوش مصنوعی “مسئولانه” آن را کاهش داده و نشان میدهد که این شرکت اکنون کمتر از گذشته به آن اهمیت میدهد. در ژوئن، Adobe شروع به ردیابی استفاده از هوش مصنوعی مولد در اپلیکیشنهای خود با استفاده از اعتبار کرد، که میتواند شاخصی برای ارتباط هوش مصنوعی با درآمد باشد. با این حال، اگر این اعداد بالا نباشند یا روند صعودی نداشته باشند، سرمایهگذاران همچنان راضی نخواهند بود.
این وضعیت برای ادوبی چالشبرانگیز است، چرا که کاربران اصلی بخش رسانه دیجیتال این شرکت، یعنی هنرمندان، از گسترش هوش مصنوعی مولد که با آثار انسانی آموزش دیده و دانش را میدزدد، رضایت ندارند. همچنین، Adobe توسط مشتریان خود کاملاً محبوب نیست و آنها بارها خواستار ورود رقبایی برای ایجاد رقابت شدهاند. تجربه اخیر Adobe در شبکه اجتماعی Bluesky نمونهای از این واکنشها است؛ پس از پیوستن به شبکه، این شرکت با واکنش شدید مشتریان مواجه شد و عملاً مجبور به خروج از پلتفرم شد.