هوش مصنوعی حالا دیگر مفهومی تازه نیست و رد پای آن را میتوان در اغلب اپلیکیشنها و گوشیهای هوشمند دید. عکاسان و طراحان نیز مدتهاست با ابزارهای ویرایش تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی و فوکوس خودکار هوشمند آشنا شدهاند. اما حالا ادوبی قصد دارد با نسل تازهای از این فناوری تحت عنوان «هوش مصنوعی عاملمحور» یا Agentic AI تجربهای کاملاً متفاوت را به کاربران خود ارائه دهد.
ادوبی در مطلبی جدید از وبلاگ رسمیاش، درباره رویکرد تازهاش به Agentic AI نوشته و آن را گامی مهم در بهبود جریانهای کاری خلاقانه دانسته است. به گفته «الی گرینفیلد»، مدیر ارشد فناوری بخش رسانه دیجیتال ادوبی، این نوع از هوش مصنوعی قرار نیست جای خلاقیت انسان را بگیرد، بلکه هدف آن است که افراد را در مسیر خلق، تحلیل و همکاری توانمندتر کند.
او میگوید:
«ما در ادوبی معتقدیم بهترین استفاده از هوش مصنوعی آن است که کاربران را از انجام کارهای تکراری و وقتگیر رها کند تا بتوانند زمان بیشتری را صرف آنچه دوست دارند کنند.»
این چتبات جدید میتواند به کاربران، مخصوصاً افراد تازهکار، کمک کند تا به جای استفاده از قالبهای از پیشساخته، سریعتر به ابزار مناسب دسترسی پیدا کرده و با سهولت بیشتری پروژههای خود را مدیریت کنند. از سوی دیگر، برای حرفهایها نیز این سیستم میتواند فرآیندهای وقتگیر مانند روتوشهای تکراری را بهطور خودکار انجام دهد.
ادوبی میگوید این چتبات میتواند با تحلیل تصاویر در فتوشاپ، پیشنهادهایی هوشمند و متناسب با محتوای عکس ارائه دهد و حتی این تغییرات را تنها با یک کلیک، با تأیید کاربر اعمال کند. برای مثال اگر آسمان تصویر نیاز به بهبود داشته باشد، فتوشاپ نهتنها این موضوع را تشخیص میدهد، بلکه آماده است با یک کلیک، تغییرات لازم را اجرا کند — بدون اینکه کنترل از دست کاربر خارج شود.
این فناوری بخشی از تغییرات تازهای است که به زودی در قالب پنل جدید Actions در فتوشاپ معرفی خواهد شد. به گفته ادوبی، کاربران خواهند توانست با استفاده از زبان طبیعی به بیش از هزار ابزار و عملکرد در فتوشاپ دسترسی پیدا کنند.
ادوبی همچنین اعلام کرده که ویژگیهایی مانند ابزار حذف حواسپرتی (Distraction Removal) — که در سال گذشته معرفی شد و قابلیت شناسایی و حذف موارد اضافی مثل سیمها، تیرکها یا افراد ناخواسته در پسزمینه را دارد — زمینهساز ورود قابلیتهای جدید عاملمحور در فتوشاپ بودهاند.
اما نقش این فناوری فراتر از ویرایش سریع عکسهاست. ادوبی میگوید Agentic AI میتواند نقش آموزشی مهمی ایفا کند و به کاربران کمک کند مهارتهای خود را در ویرایش عکس گسترش دهند. با اینکه فتوشاپ از پیچیدهترین نرمافزارهای ادوبی نیست، یادگیری آن همچنان برای بسیاری چالشبرانگیز است. ادوبی امیدوار است هوش مصنوعی جدید بتواند این مسیر را برای همه کاربران هموارتر کند.
در کنار فتوشاپ، برنامه Premiere Pro نیز شاهد ورود قابلیتهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی است. ابزار Media Intelligence که بهتازگی به این نرمافزار اضافه شده، محتوای صوتی و تصویری کلیپها را تحلیل میکند و امکان جستجوی پیشرفته با زبان طبیعی را فراهم میآورد. ادوبی وعده داده در آینده نزدیک، چتباتهایی در دسترس خواهند بود که بتوانند با درک محتوای پروژه، اقداماتی مانند تدوین اولیه را بهصورت هوشمند انجام دهند.
گرینفیلد در پایان میگوید:
«بزرگترین چالش در فرآیند تدوین، شروع کار است. پیدا کردن بهترین پلانها میان انبوهی از ویدیو و چیدن آنها به شکلی که داستانی منسجم شکل بگیرد، زمانبر و دشوار است. هوش مصنوعی نمیتواند جای خلاقیت انسان را بگیرد، اما میتواند کمک کند سریعتر پروژهها به جریان بیفتند.»
ادوبی معتقد است Agentic AI به یکی از ابزارهای کلیدی برای افزایش بهرهوری در حرفههای خلاقانه تبدیل خواهد شد. اطلاعات بیشتر در این خصوص قرار است در رویداد Adobe MAX لندن که بهزودی برگزار میشود، منتشر شود.