هفته پیش در حرکتی که باعث سردرگمی مصرفکنندگان شدهاست، اپل از iPad های جدید در اندازه های 11 و 13 اینچی برای اولین بار رونمایی کرد. این بهروزرسانی پس از سالها در بخش iPad خوشاینداست. بااینحال، جدای از اندازههای جدید و برخی پیشرفتهای فنی در iPad Pro مانند نمایشگر OLED، معرفی iPad های جدید سوالاتی را ایجاد کردهاست.
نامگذاری گیجکننده iPad Air
به طور سنتی، برند Air در iPad ها و مکبوکهای اپل نشاندهنده نازکترین و سبکترین محصولات آن دسته بودهاست. اما این موضوع دیگر صادق نیست. با نگاهی به مشخصات وزن و ضخامت مدلهای غیر سلولار iPad که در حال حاضر به فروش میرسند، متوجه این موضوع میشویم:
- iPad Pro 13 اینچی: 5.1 میلیمتر، 579 گرم
- iPad Pro 11 اینچی: 5.3 میلیمتر، 444 گرم
- iPad Air 13 اینچی: 6.1 میلیمتر، 617 گرم
- iPad Air 11 اینچی: 6.1 میلیمتر، 462 گرم
همانطور که مشاهده میشود، iPad Air 13 اینچی در واقع یک میلیمتر ضخیمتر و 38 گرم سنگینتر از iPad Pro 13 اینچی است. در حالی که iPad Air 11 اینچی همچنان کمی سبکتر از iPad Pro 11 اینچی است، اما 0.8 میلیمتر ضخیمتر است. با این تفاسیر، چگونه میتوان آن را Air نامید؟ درحالیکه این نامگذاری دیگر با ماهیت محصول همخوانی ندارد.
پیچیدگیهای بیشتر در تراشه M4 و Apple Pencil
علاوهبراین، تبلیغات اپل در مورد تراشه M4 در iPad Proهای جدید نیز گمراهکننده است. این تراشه که تا 1.5 برابر سریعتر از نسل قبلی عنوان میشود، تنها در مدلهای M4 با 1 ترابایت یا 2 ترابایت فضای ذخیرهسازی وجوددارد. مدلهای با ظرفیت پایینتر دارای یک هسته عملکردی کمتر و رم نصف هستند.
اما پیچیدگی به همین جا ختم نمیشود. خط تولید لوازم جانبی محبوب اپل، یعنی Apple Pencil، اکنون بیش از پیش گیجکننده شدهاست. در حال حاضر، اپل چهار مدل مجزا از Apple Pencil را به فروش میرساند: نسل دوم، USB-C، نسل اول و Apple Pencil Pro جدید.
بهطور عجیب، Apple Pencil (USB-C) با وجود معرفی جدیدتر نسبت به نسل دوم، فاقد برخی ویژگیهای موجود در هر دو نسل قبلی است. این موضوع میتواند انتخاب و خرید Apple Pencil مناسب را برای کاربران به تجربهای آزاردهنده تبدیل کند. برخی از مدلهای Pencil تنها با چهار نوع آیپد، برخی با ۱۱ مدل و برخی دیگر با ۱۶ مدل سازگار هستند.
استیو جابز با بازگشت به اپل در سال ۱۹۹۷، خط تولید محصولات این شرکت را که در دهه ۹۰ دچار تورم شدهبود، به طرز چشمگیری سادهسازی کرد. این اقدام به مشتریان اجازه میداد تا به راحتی محصول متناسب با نیاز خود را انتخاب کنند
خلاصه آنکه معرفی iPad های جدید اپل با نامگذاری گیجکننده، پیکربندیهای مختلف تراشه و انبوه مدلهای Apple Pencil، انتخاب محصول مناسب را برای مصرفکنندگان دشوار کردهاست!