نخستین گام جدی اپل برای ورود به رقابت حوزهی هوش مصنوعی، دقیقاً یک سال پیش و همزمان با رویداد WWDC 2024 برداشته شد؛ زمانی که این شرکت مجموعهای از قابلیتهای هوش مصنوعی با تمرکز بر شخصیسازی و حفظ حریم خصوصی معرفی کرد. اپل در آن رویداد، تلاش کرد تا ثمرهی سالها سرمایهگذاری خود در زمینهی امنیت دادهها را با رویکردی متمایز به نمایش بگذارد و اعتماد کاربران را بهعنوان برگ برندهی خود در رقابت با دیگر شرکتها به کار گیرد.
در WWDC سال گذشته، «کریگ فدریگی»، رئیس بخش نرمافزار اپل اعلام کرد که این شرکت قصد دارد «یک مدل هوش شخصی» را روی گوشیهای کاربران ارائه دهد که «بر اساس زمینهی شخصی» آنها عمل میکند. به نظر میرسید که اپل در نهایت میخواهد از نقاط قوت خود استفاده کرده و قابلیتهای هوش مصنوعی پیشبینیکننده را با بهرهگیری از دادههای شخصی کاربران عرضه کند.
اما دوازده ماه گذشته و هنوز این وعدهها محقق نشدهاند. فدریگی در ابتدای کنفرانس WWDC 2025 دیشب اعلام کرد که ویژگیهای شخصیسازیشدهی هوش مصنوعی که از دادههای خصوصی کاربران استفاده میکنند تا بینشهایی هوشمصنوعیمحور و پیشبینیکننده ارائه دهند، هنوز به «استاندارد بالای اپل» نرسیدهاند. او افزود که اطلاعات بیشتری در این زمینه «در سال آینده» اعلام خواهد شد. در همین حین، دنیا خارج از کوپرتینو به سرعت به حرکت خود ادامه میدهد و موج هوش مصنوعی مولد همچنان با سرعت رو به رشد است.
در مقایسه با سخنرانی سال گذشته، رویداد امسال بیشتر یادآور کنفرانسهای گذشته بود؛ جایی که فدریگی و همکارانش فهرستی از بهروزرسانیهای جزئی در طراحی تجربه کاربری و ویژگیهای سیستمعامل iOS و دیگر سیستمهای اپل را مرور کردند. در iOS، طراحی جدید و سبکتری به نمایش گذاشته شد (شامل پنلهای نیمهشفاف برای اپها و ویجتها)، طراحی تازه آیکونها، ویژگی ترجمهی زنده، و «Mixmoji» (ترکیب دو ایموجی در یکی!) و… همچنین افکتی سهبعدی مبتنی بر هوش مصنوعی نیز معرفی شد که با حرکت دادن گوشی، پرسپکتیو تصویر قفل صفحه تغییر میکند. (یادآور ویژگیای از گوشی شکستخورده Amazon Fire نیست؟)
برخی بهروزرسانیها هم برای ویژگیهای «بینش بصری» مبتنی بر هوش مصنوعی اعلام شد که در سال گذشته معرفی شده بود. کاربران آیفون اکنون میتوانند روی اشیاء واقعی با دوربین گوشی کلیک کرده و اطلاعات بیشتری کسب کنند. حالا این قابلیت به تمام اپها از جمله شبکههای اجتماعی گسترش یافته؛ جایی که کاربران میتوانند اشیاء را شناسایی کرده و درباره آنها اطلاعات کسب کنند، و حتی گاهی بدانند از کجا میتوانند آنها را بخرند. همچنین، رابط کاربری اسکرینشات اکنون به کاربران اجازه میدهد تا درون تصویر جستوجو کرده یا درباره آیتمها سوالاتی از چتجیپیتی بپرسند. (گوگل اوایل امسال قابلیت مشابهی را معرفی کرده بود.)
اما در حالی که گوگل، OpenAI و Anthropic مدلهای هوش مصنوعی خود را با دادههای شخصی و کاری کاربران یکپارچه میکنند، اپل همچنان در وضعیت خنثی باقی مانده است.
اپل میتوانست مالک بیرقیب هوش مصنوعی شخصی باشد. این شرکت سالها پیش و با خرید سیری در سال ۲۰۱۰ گام نخست را برداشت. میلیاردها دستگاه را در کنترل دارد، تراشهها را خودش طراحی میکند و اعتماد میلیاردها کاربر را در اختیار دارد. کاربران اپل هماکنون حجم عظیمی از دادههای شخصی خود را روی گوشیهایشان ذخیره کردهاند که اپل میتوانست از آنها برای ساخت دستیار هوشمندی با درک عمیق از فرد بهره ببرد.
اما در حالی که اپل دربارهی آیکونهای جدید و Genmoji صحبت میکند، OpenAI خود را عمیقتر در رفتارهای روزمره و دیجیتال کاربران جای میدهد. چتجیپیتی در حال یادگیری سلیقه، ترجیحات و حافظهی کاربران است. و اکنون طراح ارشد سابق اپل در حال همکاری با OpenAI برای ساخت یک دستگاه سختافزاری است که بتواند از تمام این ظرفیت استفاده کند.
وقتی اپل در آوریل ۲۰۱۸ جان جیاناندریا را از گوگل استخدام کرد تا راهبرد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین خود را هدایت کند، منتقدان امیدوار شدند. او که مستقیماً به تیم کوک گزارش میداد، گزینهی مناسبی به نظر میرسید تا جان تازهای به جاهطلبیهای هوش مصنوعی اپل ببخشد. بهخصوص با توجه به اینکه مدلهای ترنسفورمر — پایهی انقلاب هوش مصنوعی مولد — در همان زمان و در گوگل، تحت نظارت او ابداع شده بودند. این مدلها موجی از نوآوری و هیجان در گوگل به وجود آوردند و امید بود او همین انرژی را به اپل بیاورد و در محصولاتی مانند سیری — که همچنان عقبمانده است — پیادهسازی کند. اما چنین نشد. جیاناندریا همچنان مدیریت بخش «هوش مصنوعی اصلی» اپل را بر عهده دارد، اما سیری و پروژههای رباتیک مدتیست از زیر نظر او خارج شدهاند.
با این حال، این به معنی پایان کار اپل نیست. این شرکت همچنان بهترین و محبوبترین گوشی هوشمند جهان را میسازد و در فروش خدمات دیجیتال از طریق دستگاههای خود بیرقیب است. اما آنچه نگرانکننده است، نبود حس فوریت و واکنش مناسب اپل نسبت به شرایط کنونیست. نوآوری بعدی همین حالاست — اما اپل پیشگام آن نیست.
جدا از اینها، پژوهشگران اپل بهتازگی مقالهای منتشر کردهاند که توجه زیادی را جلب کرده است؛ مقالهای که دربارهی توانایی «مدلهای بزرگ استدلالی» تردید ایجاد میکند — اینکه آیا این مدلها میتوانند به عملکرد شناختیای برسند که ما را به هوش مصنوعی عمومی (AGI) نزدیک کند؛ جایی که هوش مصنوعی در اغلب وظایف همسطح یا بهتر از انسان عمل کند.
منبع: +