تحقیقات جدید نشان میدهد که هوش مصنوعی در عکاسی غذا، تصاویر جذابتر و وسوسهانگیزتری خلق میکند، به طوری که مصرفکنندگان این تصاویر را به عکسهای واقعی ترجیح میدهند. این یافتهها که در مجلهی معتبر «کیفیت و ترجیحات غذا» منتشر شدهاست، در مطالعهای با حضور 297 شرکتکننده به اثبات رسید. جالب است که این ترجیح زمانی بارزتر بود که منشأ تصاویر برای شرکتکنندگان ناشناخته بود.
راز تصاویر خوشمزهتر با هوش مصنوعی چیست؟
محققان بر این باورند که هوش مصنوعی در برجستهسازی ویژگیهای بصری تحریککنندهی اشتها در عکاسی غذا تبحر خاصی دارد. این ویژگیها شامل تقارن، شکل یکنواخت، درخشندگی سطح، رنگهای رسیده و نورپردازی باکیفیت است. این تمایلات ریشه در غرایز اولیهی انسان دارد، جایی که انتخاب غذای نامناسب میتوانست منجر به بیماری و حتی مرگ شود.
دکتر جیووانباتیستا کالیفانو، سرپرست این مطالعه، توضیح میدهد: «ما انسانها تمایل داریم نسبت به اشیائی که به سمت ما نشانه رفتهاند، احساس ناخوشایندی داشته باشیم و آنها را حتی در صورتی که صرفا غذا باشند، به عنوان تهدید تلقی کنیم.»
در این مطالعه، از شرکتکنندگان خواسته شد تا تصاویر غذای واقعی یا تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی را بر اساس مقیاسی از «اصلا اشتهاآور نیست» تا «بسیار اشتهاآور» امتیازدهی کنند. این تصاویر شامل طیف وسیعی از غذاهای طبیعی، فرآوریشده، میوهجات و سبزیجات گرفته تا نوشیدنیها و خوراکهای آماده بود.
مزایا و معایب استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات مواد غذایی
این یافتهها توجه ویژهای را به صنعت تبلیغات مواد غذایی جلب میکند. درحالیکه تصاویر تولیدشده با هوش مصنوعی میتوانند ظاهری بسیار وسوسهکننده به غذا ببخشند، چالشهای بالقوهای را نیز به همراه دارند. با توجه به قوانین سختگیرانهی تبلیغات، ارائهی تصویری غیر واقعی از محصول میتواند زمینهساز مسائل حقوقی شود.
اخیرا ماجرای روتوش نامناسب عکسهای خانوادگی سلطنتی نشان میدهد، اهمیت شفافیت در ارائهی محتوا بیش از هر زمان دیگری مورد تاکید است.
کیفیت حرف اول را میزند
با جمعبندی این یافتهها، میتوان گفت که مردم به طور کلی تصاویر باکیفیت و اشتهاآور غذا را، صرفنظر از اینکه با دوربین یا هوش مصنوعی تهیه شده باشند، ترجیح میدهند. این مطالعه صرفاً نشان میدهد که هوش مصنوعی ابزاری قدرتمند برای برجستهسازی جنبههای بصری جذاب غذاست.
مسئلهی اساسی در اینجا اطمینان از مطابقت تصاویر با محصول واقعی و رعایت قوانین و استانداردهای تبلیغاتی است.
منبع: +