در دنیایی که هوش مصنوعی (AI) بهطور فزایندهای در جنبههای مختلف زندگی ما نفوذ میکند، آموزش و پرورش نیز از این قاعده مستثنی نیست. درحالیکه برخی از نگرانیها در مورد پتانسیل AI برای جایگزینی معلمان و دگرگونی بنیادی ماهیت آموزش وجود دارد، بسیاری دیگر معتقدند که این فناوری میتواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای کمک به معلمان در غلبه بر چالشهای متعدد و ارتقای کیفیت آموزش عمل کند.
تحقیقات جدید کانوا نشانمیدهد که معلمان از هوش مصنوعی (AI) ناراضی نیستند. درواقع، آنها امیدوارند این فناوری بتواند به آنها در جهت بهبود شرایط کاریشان کمک کند.
دیدگاه معلمها در مورد هوشمصنوعی
نظرسنجی گسترده ای از 1000 معلم دوره مهدکودک تا دوازدهم در ایالات متحده توسط کانوا انجام شدهاست. نتایج این نظرسنجی بیانگر آن است که مربیان با چالشهای متعددی روبرو هستند. این موضوع جای تعجب ندارد. براساس دادههای جمعآوریشده، به نظر میرسد که قدردانی صرفا لفظی (مانند دادن سیب به عنوان هدیه) برای ایجاد رضایت شغلی در معلمان کافی نیست. بسیاری از معلمان (۸۳٪) حداقل در برخی از روزها احساس فرسودگی شغلی را گزارشکردهاند. این احساس در بیش از یک سوم (35٪) از معلمان در تمام یا اکثر روزها وجود دارد.
پیش از این نگرانیهایی در مورد استفاده دانشآموزان از هوش مصنوعی برای انجام تکالیفشان مطرح بود. اما نتایج این نظرسنجی نشان میدهد که معلمان نسبت به هوش مصنوعی خوشبینتر از حد تصور هستند. (حداقل در رابطه با قابلیت این فناوری برای کاهش حجم کاری آنها).
وضعیت شغلی و تاثیر آن در دیدگاه معلمها
عوامل متعددی در ایجاد استرس شغلی در معلمان نقش دارند. برای مثال، حدود نیمی از معلمان (46٪) مسئولیتهای مدیریت کلاس درس و دانش آموزان را که گستردهتر از گذشته شدهاست، عامل اصلی فرسودگی شغلی خود میدانند. تقریباً به همان تعداد (42٪) نیز کمبود پشتیبانی اداری را دلیل اصلی این احساس عنوان کردهاند. حقوق پایین (38٪) و نیاز به کار خارج از ساعات مدرسه (37٪) از دیگر عوامل ذکرشده توسط معلمان است.
بااینحال، همبستگی قابلتوجهی بین استفاده از هوش مصنوعی و رضایت شغلی در معلمان وجود دارد. حدود 42٪ از معلمان دوره ابتدایی و متوسطه در سال تحصیلی گذشته از هوش مصنوعی در کلاسهای خود استفاده کردهاند. 92٪ از کاربران هوش مصنوعی نیز اذع داشتند که این فناوری در افزایش کارایی، کاهش فرسودگی شغلی، ارتقای خلاقیت و بهبود ارتباط تصویری در کلاس درس مفید بودهاست. جالب توجه است که 46٪ از معلمان راضی از شغل خود از هوش مصنوعی استفاده میکردند، در حالی که این رقم برای معلمان ناراضی تنها 26٪ بود.
هوشمصنوعی؛ گمراهکننده یا راهنمای آموزش؟
کارلی داف، رئیس تیم ها و آموزش در کانوا میگوید: «ما اغلب از جوامع آموزشی خود می شنویم که با کمبود منابع مجبورند کار بیشتری انجامدهند. استرس ناشی از تدریس پیچیدهاست و نمیتوان آن را با یک راهحل واحد برطرف کرد. با اینوجود، دیدن اینکه معلمان از هوش مصنوعی برای کاهش حجم کاری خود، صرفهجویی در زمان و شکوفایی خلاقیت خود بهرهمند می شوند، دلگرم کننده است.»
در حالیکه بسیاری از معلمان هنوز استفاده از هوش مصنوعی را در کلاس درس آغاز نکردهاند، حتی این معلمان نسبت به تأثیر آن بیشتر امیدوار هستند تا نگران. 56٪ از کسانی که هوش مصنوعی را امتحان نکردهاند معتقدند که می تواند فرسودگی شغلی را کاهش دهد. بهطورخاص، 63٪ از معلمان نسل Z و هزاره و 75٪ از معلمان با سابقه کمتر از پنج سال معتقدند که هوش مصنوعی برای آموزش و پرورش مفید خواهدبود. مطمئناً، به نظر میرسد که رویکرد معلمان نسبت به پذیرش فناوری در حال تغییر است، زیرا 68٪ از آنها گزارش می دهند که به احتمال زیاد برای برنامه درسی و برنامهریزی از هوش مصنوعی استفاده خواهندکرد.
این نکته قابلتوجه است که اکثر معلمان (57٪) به فکر تغییر مدرسه یا ترک کامل حرفه تدریس هستند. این آمار نشان میدهد که احساس فرسودگی شغلی در میان معلمان بسیار شایع است. با وجود نگرانیهایی در مورد چگونگی استفاده دانشآموزان از هوش مصنوعی برای انجام تکالیف، به نظر میرسد که معلمان دیدگاه مثبتی نسبت به این فناوری دارند. آنها هوش مصنوعی را به عنوان ابزاری برای بهبود آموزش و شرایط کاری خود تلقی میکنند.
منبع: fastco