فصل اول سریال محبوب آرکین “Arcane: League of Legends” — که به داستان دو خواهر یتیم، وی (با صداپیشگی هیلی استاینفلد) و جینکس (با صداپیشگی الا پرنل) میپردازد، در شهر فرودست زاون علیه ستمگران مبارزه میکنند — در تاریخ ۲۳ نوامبر با پخش از نتفلیکس به پایان رسید. این سریال که توانسته طرفداران دوآتشه بازی آنلاین Riot Games و همچنین تماشاگرانی که هیچ آشنایی با این دنیای بازی نداشتند را جذب کند، یکی از معدود اقتباسهای موفق از بازیهای ویدیویی است که توانسته امتیاز ۱۰۰ درصد مثبت منتقدان در وبسایت Rotten Tomatoes را در دو فصل خود حفظ کند.
“Arcane” با سبک پویا و ابعاد مانگا که از استودیو انیمیشنسازی Fortiche در پاریس به وجود آمده، توانسته تحسینهای فراوانی کسب کند. سبک انیمیشن این سریال ابتدا برای موزیک ویدیوهای مسابقات Riot Games توسعه یافته بود و ترکیبی از انیمیشنهای دوبعدی و سهبعدی با ضربات قلم نقاشیشده ارائه میدهد که نقصهایی را به تصویر میکشد که معمولاً در بازیها یا اقتباسهای انیمیشنی از بازیها دیده نمیشوند.
فصل دوم سریال آرکین مملو از صحنههای احساسی و بصری خیرهکننده بود که انتخاب بهترین صحنه از آن، کار دشواری به نظر میرسید. با این حال، بارث مونووری، کارگردان و سرپرست انیمیشن شخصیت’های استودیو Fortiche، یکی از صحنههای برجسته را که از تکنیکهای متنوع استفاده میکند و پیامدهای مهمی برای داستان دارد، مورد بررسی قرار داده است: فداکاری دوست بیصدای جینکس، ایشا، که با به یادآوری خاطرات کودکیاش، زندگی دوست قدیمی خود را نجات میدهد.
روایت صحنه
بارث مونووری توضیح میدهد: “از لحظهای که نسخه نهایی فیلمنامه را دریافت کردیم، پایان تغییر نکرد. ما دقیقاً میدانستیم چه اتفاقی برای شخصیتهایمان خواهد افتاد. اما با استفان انت و گیلاد کارمل، طراح داستان و تدوینگر قسمت، و همچنین پاسکال شارو و آرنو دلورد (کارگردانان ناظر)، مدت زیادی روی ساختاری غیرخطی برای این قسمت کار کردیم. متأسفانه، به دلیل وجود عناصر جدید در قسمت (مانند بازگشت جیس و کمون ویکتور)، تصمیم گرفتیم به یک ساختار کلاسیکتر بازگردیم که بتواند رضایت بیشتری برای تماشاگران به ارمغان آورد و از انتقال احساسات مورد نظر غافل نشویم.”
انیمیشنسازی با آهنگ ایشا از ایسن چن
“از فصل اول Arcane، ما عادت داشتیم صحنههایمان را با استفاده از موسیقی نمونه طراحی کنیم. این کار به ما اجازه میداد حال و هوای صحنه را سریعاً تعیین کنیم و اهدافمان را با تیم موسیقی Riot به اشتراک بگذاریم. در فصل دوم، خوششانس بودیم که نسخههای نهایی موسیقی را زودتر در فرایند تولید دریافت کردیم و توانستیم تصاویر را به نزدیکترین شکل ممکن به احساس موسیقایی طراحی کنیم.
بیشتر ببینید: سیمپسونها در سرزمین مردگان: بازآفرینی اهالی اسپرینگفیلد در ژانر وحشت
برای این صحنه، یک آهنگ راک بریتانیایی بسیار ملانکولیک و با اوج شدید انتخاب کردیم که حال و هوای مورد نظر را بهخوبی منتقل میکرد. البته نسخه نهایی موسیقی در پایان تولید قسمت به دست ما رسید و اگرچه کاملاً متفاوت از نسخه موقت بود، اما احساسات مورد نظر ما را بهخوبی به تصویر کشید.”
نقش کالر اسکریپتها در روایت داستان
“پس از مرحله استوریبورد، یا در حین آن، مرحله بسیار مهم کالر اسکریپت را با ژولین ژورجل، مدیر هنری، آغاز کردیم. تمام عناصر تصویر در خدمت روایت داستان هستند، حتی رنگها. زمان روز، آب و هوا، رنگ ساختمانها… هیچ چیزی به شانس سپرده نمیشود. ما برای هر صحنه حداقل یک ویگنت (و گاهی چندین) طراحی میکنیم که به ما امکان میدهد در یک نگاه ببینیم چگونه اپیزود دراماتورژی خود را توسعه میدهد. این قسمت نیز از این قاعده مستثنی نیست، حتی اگر کالر اسکریپت آن بهویژه موفق باشد.”
ظاهر خاطرات ایشا
“باید اعتراف کنم که این ایده بهتدریج شکل گرفت. همیشه تمایلی برای ایجاد فضایی با رنگهایی متضاد وجود داشت، اما بیشتر روی دکور تمرکز داشتیم. در نسخههای اولیه کامپوزیتینگ (مرحله نهایی که تمام عناصر در آن ترکیب میشوند)، احساس کردیم که میتوان این ایده را یک قدم جلوتر برد. اولین آزمایش را با طراحی دوباره و افزودن نقاشیهایی به یک نمای نزدیک از جینکس و ایشا انجام دادم تا آن حس بازیگوشی را بازگردانم، انگار که ایشا خاطراتش را خودش نقاشی کرده است. پس از تأیید ظاهر تصویر، کار را بین چندین هنرمند تقسیم کردیم تا تمام صحنههای خاطره را سریعاً طراحی کنند، زیرا مهلت نهایی بهسرعت نزدیک میشد! اما از نتیجه بسیار راضی هستیم.”