در دنیای برندسازی و طراحی، درست مانند موسیقی، برخی نامها یکبار میدرخشند و به سرعت به دست فراموشی سپرده میشوند. اما در مقابل، نامهایی هم وجود دارند که ماندگار میشوند. اغلب نامهای معروف از یک منبع واحد سرچشمه گرفتهاند: Lexicon Branding. این شرکت در چهار دههی گذشته با ترکیب زبانشناسی، علم و تحقیقات، هزاران نام تجاری را در صنایع مختلف خلق کردهاست. اما دیوید پلاک، بنیانگذار این شرکت، میگوید در طول این سالها و با وجود همکاری با مشتریان بسیار، هیچگاه با دستهای به گستردگی هوش مصنوعی برخورد نکرده است.
عرضههای جدید و برنامههای هوش مصنوعی دائماً در حال ظهور هستند و پتانسیل تغییر بسیاری از جنبههای زندگی ما را دارند. همه آنها نیز نیاز به نام دارند. با توجه به هجوم متقاضیان با چالش نامگذاری هوش مصنوعی به دفتر پلاک، سوال این است که چهچیزی در این بازه زمانی، نامگذاری برند را منحصربهفرد میکند و نظر این متخصص برجسته در مورد نامهای پلتفرمهای پیشرو و برنامه هوش مصنوعی چیست؟
نامگذاری با سرعت هوش مصنوعی
حتی اگر ماشین لرنینگ را از معادله خارج کنیم، نامگذاری در سال ۲۰۲۴ همچنان چالش بزرگی است. پلاک میگوید: «در این اقتصاد دیجیتالی و بسیار پیچیدهای که اکنون در آن زندگی میکنیم، نامهای تجاری حتی مهمتر شدهاند. آنها وظایف بیشتری برعهده دارند. دیگر فقط به روایت داستان کمککردن کافی نیست. باید بهیادماندنی باشند، باید در فرهنگهای مختلف کار کنند و باید از سه یا چهار دسته حقوقی عبور کنند. یکی از معضلاتی که داریم این است که هر سال کار سختتر میشود، زیرا باید مجوزهای تجاری بیشتری را دریافت کنیم.»
در مورد هوش مصنوعی هم موضوع این است که این فناوری «با سرعتی بسیار بیشتر از هر دستهای که تابهحال روی آن کار کردهایم، در حال حرکت است.»
بنابراین، این حوزه پر از نامهای تجاری است که به نوعی نشاندهنده این عجله هستند – شاید همانطور که در سیل نامهای تجاری با پسوند AI دیده میشود.
پلاک تخمین میزند که روند نامگذاری برای «AI» برای حدود یک سال دیگر ادامه خواهد داشت و سپس این برنامهها قدیمی به نظر میرسند. او میگوید در آن زمان، «AI» به یک توصیفگر به جای یک نام تبدیل خواهد شد. پیشبینی او این است که شرکتها سپس با تم «هوش» بازی خواهند کرد و تقلید حرف اول را خواهد زد، زیرا همه برندها به یک کشتی سوار میشوند. «مطمئنم خدایی یونانی برای هوش وجود دارد که ما آن را خواهیم دید.»
رتبهبندی پلتفرمهای مورد استفاده
دیوید پلاک سیاستی مبنی بر نقدنکردن نامهای تجاری ندارد، از او در مورد افکار و رتبهبندیهایش دربارهی برخی از بزرگترین بازیگران این حوزه صحبت میکردیم:
ChatGPT
او میگوید: «به عنوان یک عامل تغییر در سراسر جهان، این فقط یک نام بد است». وقتی برای اولین بار آن را میشنوید، از خود میپرسید: ChatGBT بود؟ ChatBGT؟ یک اسم بدون قابلیت در خاطرماندن. پلاک می گوید ممکن است این نام، یک نام مستعار داخلی مورد استفاده تیم طراحی بوده که به نوعی به بیرون درز کرده و وارد عرصه عمومی شدهاست. پلاک به این اسم نمره D میدهد.
DALL-E 2
پلاک با دیپلماسی میگوید: «این نام، نام خوبی نیست. دالی؟ دالئی؟ نظر فنی، مولد هنری هوش مصنوعی یک چمدان از سالوادور «دالی» و «وال-ای» است که در نهایت پیچیدگی در کنارهم قرار گرفتهاند.
منبع +