فونتها هرکدام دنیای خودشان را دارند، برخی کژوآل هستند و برخی کلاسیک. برخی کاملا شوخطبع و منعطفاند و برخی جدی و باتدبیر. شخصیت فونتها را طراح خلق میکند. در پروژه امروز روزرنگ پای صحبتهای طراح فونت ابَر مینشینیم. او ویژگیهای فونتش را برمیشمارد و از روند طراحی آن برایمان میگوید. با روزرنگ همراه باشید.
«ابَر چند شخصیت دارد. نوجوانی بهروز و باادب است، واضح و صریح حرفش را میزند. جوان است و مدیر کسبوکاری آیندهدار. باملاحظه است اما قاطع صحبت میکند. جاافتاده است و باتجربه و گرم و شیرین سخن میگوید.»
«ابَر جاهطلب است، پرطمطراق است. جسارت دارد و برای زیبایی ارزش قائل است. ابَر منعطف است. با آن میتوانید از رمزارز بگویید، درباره آشپزی حرف بزنید یا از ادبیات کهن یاد کنید. میتوانید در کتاب داستان، پوستر فیلم، منوی کافه، بیلبورد تبلیغاتی موبایل یا وبسایت بانک با آن بنویسید.»
«در طراحی این فونت به خط محقق زیاد نگاه کردم. صلابت و ظرافت توأمان این خط مسحورم میکند. کشیدگیهای پاشنهها و کاسهها به این خط جلوهای شاهانه دادهاست.»
«طراحی ابَر را مهر ۹۸ شروع کردم. تکهتکه و بهطور نامنظم، سر حوصله به تکتک فرمها و زوایا پرداختم و آن را سمبادهکشی کردم. هدفم طراحی خانواده بزرگی بود و هست. خانوادهای که شخصیتها و سبکهای مختلفی داشته باشد و نیازهای زیادی را پاسخ بدهد و در نهایت ابَر فونتی کارآمد و خواستنی باشد. این خانواده بزرگتر خواهد شد.»
«این فونت در ۳ سبک و ۵ وزن در سال ۱۴۰۱ طراحی شدهاست و برای زبان لاتین با کمی دستکاری از فونت اوپنسورس Source استفاده کردم.»