شرکت کوکاکولا اخیراً با رویکردی پیشرو، اقدام به بازآفرینی جسورانه لوگوی شناختهشده خود نمودهاست. این اقدام در راستای کمپین «بازگرداندن برای بازیافت» (Recycle Me) صورتگرفتهاست. هدف این کمپین تشویق مصرفکنندگان به بازیافت پسماند، لوگوی نمادین شرکت را دستخوش تغییراتی کردهاست.
این تغییر ظاهری، ممکن است در نگاه اول زیرپاگذاشتن اصول طراحی لوگو به نظر برسد. بااینحال، این ابتکار هوشمندانه با درنظرگرفتن شهرت جهانی لوگوی کوکاکولا، پیامی قدرتمند را به مخاطبان منتقل میکند.
تشویق به بازیافت با دیزاین
لوگوهای بهکاررفته در این کمپین، با الهام از قوطیهای لهشده، حالتی کج و معوج و تحریفشده به خود گرفتهاند. این لوگوها نه با نرمافزارهای ویرایش تصویر، بلکه با استفاده از پرسهای مکانیکی و جاروبرقی بر روی قوطیهای واقعی شکل گرفتهاند و تحریف واقعی لوگوی خوشنویسیشده کوکاکولا را به تصویر میکشند.
هر بیلبورد این کمپین، نسخهای منحصربهفرد از لوگو را به نمایش میگذارد که حاصل لهشدن یک قوطی واقعی است. این رویکرد خلاقانه، ترویج بازیافت را به شیوهای ساده، مؤثر و جلبتوجه کننده به ارمغان آوردهاست.
کمپین «بازگرداندن برای بازیافت» بر این فرض استوار است که مصرفکنندگان از اهمیت بازیافت آگاهند و نیازی به بیان مستقیم آن نیست. در عوض، این کمپین بازیافت را به عنوان بخشی جداییناپذیر و روزمره از مصرف نوشیدنیهای بستهبندیشده به تصویر میکشد.
موفقیت این کمپین مرهون شناخت عمیق مخاطبان از لوگوی کوکاکولا است. حتی با وجود تحریف و کجومعوجشدن، لوگو همچنان بهراحتی قابل تشخیص است.
این کمپین با هدف همسوشدن با استراتژی «دنیایی بدون زباله» کوکاکولا طراحی شدهاست. کوکاکولا در تلاش است تا با قابلبازیافتکردن تمامی بستهبندیهای خود تا سال ۲۰۲۵ و دستیابی به نرخ جمعآوری و بازیافت یکبهیک تا سال ۲۰۳۰، به بحثهای جنجالی پیرامون آسیب بستهبندیهایش به محیطزیست پاسخ دهد. به گفته آژانس ایگنی نیویورک، مستندی در خصوص فرآیند تولید این لوگوهای منحصربهفرد، اواخر ماه جاری به اشتراک گذاشته خواهدشد.
منبع: +