طراحی صنعتی این روزها در ایران در شاخه های مختلفی مشغول فعالیت است. طراحی خودرو، طراحی مبلمان، طراحی لوازم خانگی، طراحی خدمات، طراحی تجهیزات پزشکی و… حیطه های مختلفی است که طراحان محصولات کاربردی در آنها فعالیت می کنند. شرکت های طراحی گاهی به صورت زیر مجموعه ی شرکت های بزرگ و گاهی به صورت مستقل و سفارشی، محصول طراحی کرده و تولید می کنند. خوشبختانه تعداد این شرکت ها روز به روز در حال افزایش است و طراحی به پایه ی ثابت شرکت های تولیدی بدل شده است.
سبک طراحی استودیو پرشین
این بار در روزرنگ سراغ یک آتلیه طراحی رفته ایم که به صورت تخصصی در حوزه ی طراحی محصول فعالیت می کند. استودیو طراحی پرشین، با مدیریت علی جهانشاهی، حدود 4 سال است که به صورت متمرکز بر روی طراحی و تولید اشیاء کاربردی فعالیت دارد. اغلب طراحی های این استودیو در کارگاه های صنعتی حاشیه شهر تهران ساخته و تولید می شوند. در این آتلیه محصولات و سفارش های مختلف به سبک مینیمال طراحی می شوند. دیزاین محصولات به شکلی ساده و عملکردی باعث شده است که این آتلیه مخاطبان و مشتریان مخصوص خودش را داشته باشد.
ایده یابی؛ مهم ترین مرحله در طراحی
در این آتلیه شیوه ی کار به این صورت است که در ابتدایی ترین مرحله از دیزاین، سفارش دهنده و کارفرما به طور کلی حذف شده و کنار گذاشته می شوند و به طبع آن محدودیت ها حذف شده و ایده های متفاوت، بدون نگرانی از فروش و سلیقه ی عمومی شکل می گیرند. ایده ها هرکدام برای ادامه ی راه مانند دریچهای به دنیای جدید هستند.
از ایده پردازی تا اجرا
در پروژه های مختلف، زمانی که پای طراحی دوباره ی اشیا قدیمی در میان است، مدل های قدیمی و روندی که محصول طی کرده است، مورد بازنگری قرار می گیرند. قسمت های اضافی و غیرضروری محصولات حذف شده و درابعاد کارها تغییراتی صورت می گیرد. این روند گاهی بارها و بارها تکرار می شوند و تا جایی که حذف چیزی غیر ممکن به نظر برسد، ادامه می یابد. برای تولید محصولات با عملکردهای خاص، گاهی راه حل هایی کاملا جدید و متفاوت ارائه شده و در طی پروژه پرورش می یابند.
علی جهانشاهی برای محصولاتی که طراحی می کند از فرمهای طبیعی و هندسی الهام می گیرد:
« فرم حیوانات بعضی وقتها الهام بخش من بوده است به عنوان مثال یک قندشکن به شکل شیر با آروارههای قوی که قند را به قطعات کوچک تقسیم میکند و یا فندق شکنی به شکل نهنگ. البته این نگاه بخشاندکی از ایده یابی برای فرم به شمار میرود و در بیشتر مواقع سعی کرده ا تا از احجام هندسی ساده الهام بگیرم که در این میان استوانه بیشترین سهم را داشته است.»
برای طراحی و تولید یک محصول پستی ها و بلندی های فراوانی در مقابل طراحان قرار دارد و آن ها را با چالش های مختلفی روبرو می کند:
« عرصه طراحی صنعتی پهنه بسیار گستردهای است به این معنی که برای ورود به هر پروژه باید برای آن محصول خاص مطالعه و روش ساخت جدیدی را انجام داد. رسیدن به حل مسئله همیشه چالش برانگیز بوده و هست. از دیگر مسائل دشوار امکان دسترسی به موادی است که تحریم هستند و این موضوع پروسه طراحی و ساخت را دشوارتر میکند.»
لحظات تلخ و شیرین طراحی محصول
برای هر طراح، از شیرین ترین و خوشایندترین تجربه ها، استقبال مخاطب از محصولاتی است که طراحی کرده است. مخصوصا محصولاتی که پیش از تولید و توزیع تصور نمی کرد مورد اقبال مخاطب قرار بگیرند. باید توجه شود که روند مقبولیت همیشگی نیست و گاهی محصولی اصلا توجه مخاطب را جلب نمی کند و کاملا برعکس به تجربه ای تلخ در کارنامه ی طراح تبدیل می شود.