ابزار هوش مصنوعی

طراحان می‌گویند هوش مصنوعی سایت‌های تصاویر استوک را غیرقابل استفاده کرده است

هوش مصنوعی قرار است کارها را سریع‌تر و راحت‌تر کند، درست است؟ اما در عین حالی که ابزار هوش مصنوعی می‌توانند برخی از خسته‌کننده‌ترین وظایف را خودکار یا ساده‌سازی کنند، به نظر می‌رسد که این فناوری یا نتایج آن، برخی از وظایف را دشوارتر کرده است.

برخی طراحانی که از کتابخانه‌های تصاویر استوک برای پیدا کردن عکس‌ها، تصاویر و وکتورها برای پروژه‌های خود استفاده می‌کنند، متوجه شده‌اند که برای پیدا کردن تصویری که نیازهایشان را برآورده کند، باید از میان محتوای بیشتری که غیرقابل استفاده است عبور کنند که زمان بیشتری را به روند کارشان اضافه می‌کند.

هوش مصنوعی به آرامی در حال خراب کردن سایت‌های استوک است
یکی از طراحان داخلی در ردیت نوشت که تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی در جستجوهای Adobe Stock ظاهر می‌شوند حتی زمانی که گزینه “عدم نمایش هوش مصنوعی تولید شده” انتخاب شده باشد. او می‌گوید که پیش از این از این پلتفرم برای پیدا کردن سریع تصاویر در زمان‌های مشخص استفاده می‌کرده، اما حالا متوجه شده که وقتی تصاویر را به Illustrator وارد می‌کند، بسیاری از آنها به دلیل “لبه‌های ناتمام و عجیب تصاویر هوش مصنوعی” غیرقابل استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: تئوری اینترنت مرده؛ آیا لجن هوش مصنوعی در حال تسلط بر دنیای آنلاین است؟

“تصاویر خوب زیادی در Adobe Stock وجود دارد، اما اینطور به نظر می‌رسد که باید برای پیدا کردن آن‌ها خیلی بیشتر از گذشته از میان زباله‌ها عبور کنم!” طراح دیگری نیز از شرایط مشابهی در سایت‌های تصاویر استوک مانند Freepik، Pexels، Creative Market و Vecteezy شکایت کرده و کاربران گزارش داده‌اند که برخی از محتوای هوش مصنوعی به قدری بی‌کیفیت است که اگر از یک مشارکت‌کننده انسانی باشد، تأیید نمی‌شد. “الان دو برابر بیشتر وقت می‌گذارم تا زباله‌های هوش مصنوعی را فیلتر کنم. حتی برچسب عدم نمایش هم فقط حدود 50 درصد موثر است.” یکی از کاربران نوشته است.

یک تصویرگر که در زمینه تصاویر علمی تخصص دارد، با مشکل دیگری روبه‌رو است – سخت شده است که به دقت تصاویر آنلاین اعتماد کند. “من به هیچ چیزی اعتماد ندارم. گاهی چیزی پیدا می‌کنم که به نظر خوب می‌آید، اما اگر دقت کنم، مسائلی مانند آناتومی کاملاً اشتباه است. باید ساعت‌ها وقت بگذارم تا از میان زباله‌ها فقط یک تصویر واقعی از چیزی که به دنبالش هستم پیدا کنم.”

برخی دیگر متوجه شده‌اند که Pinterest و سایر پلتفرم‌های اجتماعی به همین سمت می‌روند، به طوری که مقدار محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی به حدی زیاد شده که تقریباً نمی‌توان از آن‌ها برای پیدا کردن الهام استفاده کرد. “ما به قوانین هوش مصنوعی نیاز داریم قبل از اینکه اینترنت کاملاً پر از زباله شود.” یکی از کاربران پیشنهاد کرده است.

یکی دیگر از کاربران مجبور به ساخت افزونه‌ای شده که برچسب ثابتی به URL اضافه می‌کند تا محتوای هوش مصنوعی را از Adobe Stock حذف کند. “این احمقانه است، اما تا زمانی که Adobe گزینه‌ای برای حذف کامل آن به جای فقط فیلتر شدن خودکار نداده باشد، کار می‌کند.” او گفته است.

به نظر می‌رسد که سایت‌های استوک هنوز نمی‌دانند باید با محتوای هوش مصنوعی چه کنند. آن‌ها می‌دانند که این محتوا وجود دارد و ممکن است از آن خوشحال باشند چون فروش می‌کند، اما این خطر وجود دارد که کسب‌وکارشان را خراب کند اگر کاربران معمولی نتوانند تصاویر مناسب را پیدا کنند. و کسانی که تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی می‌خواهند، ممکن است خودشان از یک تولیدکننده تصویر هوش مصنوعی برای ایجاد آن استفاده کنند.