فونت دیوان، بازخوانی خط ثلث در قالبی معاصر

فونت «دیوان» پروژه‌ای است که بر پایه خط ثلث طراحی شده و تلاش شده ترکیبی از سنت و نوآوری را در نوشتار فارسی و دیگر زبان‌های مشابه ارائه دهد. این فونت تک وزن و نمایشی با کنتراست بالا، تلاش می‌کند روح خط ثلث را در قالبی خوانا و کاربردی برای پروژه‌های فرهنگی، هنری، تبلیغاتی و ادبی بازآفرینی کند. «دیوان» با پشتیبانی از زبان‌های فارسی، تورکی، عربی، اردو، کوردی و جاوی، مناسب طراحی پوستر، جلد کتاب، تیترها، عناوین، متن‌های کوتاه، تابلو سردرب اماکن تاریخی و سایر پروژه‌های هنری می‌تواند باشد. در این فونت هویت خط سنتی با نوآوری معاصر همراه شده تا نوشتار به یک اثر هنری بدل شود. در ادامه توضیحات طراح فونت را با هم بخوانیم:

فونت دیوان

ایده طراحی «دیوان» از یک نسخه خطی به خط ثلث شکل گرفت. طراح علاقه‌مند بود فونتی بر اساس خط ثلث طراحی کند، اما به گونه‌ای متفاوت و متمایز از دیگر تایپ‌فیس‌های موجود. بنابراین، فونتی که بر اساس خط ثلث طراحی شده بود دوباره با کنتراست بالا بازطراحی شد تا فرم و سبک آن ویژه و منحصر به فرد باشد.

فونت دیوان

برای الهام گرفتن، طراح بارها به نسخه‌های خطی و آثار خوشنویسان خط ثلث مراجعه کرد و با چند پژوهشگر و استاد خوشنویسی مشورت کرد تا اطلاعات دقیق و جامع درباره فرم‌ها و رفتارهای حروف به دست آورد.

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پروژه، فرم‌دهی حروف بر پایه خط ثلث بود، به گونه‌ای که حروف هم اصالت خط را حفظ کنند و هم اثرات و رفتارهای خط ثلث در بدنه تایپ‌فیس نمایان شود. چالش دیگر اعمال کنتراست بالا روی بدنه حروف بود، زیرا این اولین تجربه طراح در طراحی حروف بر پایه خط ثلث با کنتراست بالا بود.

فونت دیوان

تجربه کار روی پروژه «دیوان» برای طراح سراسر جذاب و آموزنده بود و فرصت یادگیری بیشتر درباره تایپ و خط را فراهم کرد. این پروژه باعث شد طراح عمیق‌تر در دنیای پیچیده تایپ و خوشنویسی غرق شود و مهارت‌های خود را گسترش دهد.

فونت دیوان
فونت دیوان
خط ثلث
خط ثلث
خط ثلث

بسته‌ی کامل فونت «دیوان» فقط در وبسایت فونت ایران عرضه می‌شود.



حسین حیدری
طراح گرافیک / تایپوگرافر