تایپ‌فیس میکا

از معماری تا تایپ‌فیس: طراحی هویت نوشتاری برند میکا

این پست به معرفی تایپ‌فیس میکا اختصاص دارد؛ پروژه‌ای که در راستای ایجاد هویتی منسجم و منحصربه‌فرد برای هلدینگ ساختمانی میکا طراحی شده است. آنچه این پروژه را برجسته می‌سازد، نمایانگر مرحله‌ی جدیدی از بلوغ و آگاهی در میان برندهای ایرانی است؛ جایی که اهمیت هویت بصری و نوشتاری به‌عنوان ابزاری کلیدی در ایجاد تمایز و تثبیت شخصیت برند به‌خوبی درک شده است. طراحی تایپ‌فیس اختصاصی برای میکا، گامی استراتژیک در جهت تقویت هویت برند، و نشان‌دهنده‌ی توجه به نیازهای تخصصی و تأثیرگذار در ارتقاء ارتباطات بصری در فضای رقابتی امروز. در ادامه توضیحات تیم طراحی را میخوانیم:

کوه‌هایی محکم و بلند را تصور کنید با پاهایی قوی و استوار روی زمین؛ گویی شهر زیر نگاه نافذ و دقیقشان است. این شاید کوتاه‌ترین توصیف از برند میکا باشد؛ میکا یک هلدینگ ساختمانی است که از انتخاب زمین تا آخرین مرحله‌ی ساخت ساختمان را مدیریت می‌کند. پس از فروش ساختمان هم مشتری را تنها نگذاشته و با ارائه‌ی سرویس‌های مختلف خدماتی و رفاهی زندگی را برای ساکنین راحت‌تر و باکیفیت‌تر می‌کند.

تایپ‌فیس میکا

مسئله‌ی ما به عنوان دیزاینر چه بود؟ بخشی از مأموریت میکا «دقت به کوچک‌ترین جزئیات و اختصاص زمان و انرژی برای پرداختن به تمام زوایای تاریک…» است. مشتری سخت‌پسند از فونت‌های موجود ناراضی بود، این فونت‌ها آن‌قدر در دسترس همگان بودند که به‌کارگیری آن‌ها دیگر تمایزی ایجاد نمی‌کرد؛ از طرفی دیگر این فونت‌ها با هویت و استراتژی میکا سازگار نبودند.

تایپ‌فیس میکا

بعد از جلسات بریفینگ، کار ما شروع شد: بررسی اطلاعات سفارش‌دهنده، تحقیقات بازار و رقبا، بررسی فونت‌های موجود، ایده‌پردازی بر اساس نیاز و شخصیت برند، ترجمه‌ی آن به ساختار دیزاین کاراکترها و طراحی. میکا دست ما را برای ایده‌پردازی و دیزاین باز گذاشت و در طول پروژه قدم‌به‌قدم هم‌راه ما بود.

تایپ‌فیس میکا در دیزاین کاراکترها ساختارمند و دارای اصول و قاعده‌ی مشخص است؛ اما این اصول مانع پویایی و چابکی حروف نمی‌شود. در این تایپ‌فیس فضاهای مثبت و منفی دارای شخصیت مستقل اما هماهنگ‌اند، مانند معماری. کنتراست ضخامت آرام است و تغییر ضخامت‌های هیجانی در آن دیده نمی‌شود. حروف متین و باوقارند، برای دیده شدن فریاد نمی‌زنند.

تایپ‌فیس میکا
تایپ‌فیس میکا

وزن‌های Light تا Bold را برای استفاده در متن‌های بلند در اندازه‌ی کوچک طراحی کردیم، در این وزن‌ها خوانایی فونت اهمیت زیادی داشت، چرا که قرار است همه‌ی اسناد میکا از جمله قراردادها با این فونت نوشته شود. در وزن Black محدودیت‌ها کم‌تر بود، این وزن برای نوشته‌های کوتاه و استفاده در اندازه‌های بزرگ است. پس بیش‌تر به انعکاس شخصیت برند و ایجاد تمایز پرداختیم. در وزن Black کاراکترها جسور و جدی‌اند، سطح حروف بر انحنا غالب است، فرم‌ها هندسی‌ترند و گوشه‌ها تیزتر.

تایپ‌فیس میکا

به‌منظور افزایش تمایز و کارکرد فونت و با نگاه به شهر، حروف Black را منعطف و پویا طراحی کردیم. مانند ساختمان‌ها که در اندازه‌ها و ارتفاعات گوناگونی به چشم می‌خورند، دو سبک متراکم (Condensed) و کشیده (Stretched) بر اساس موقعیت و هدف تغییر شکل می‌دهند و راه‌حلی خلاقانه و کارا ارائه می‌دهند.

تایپ‌فیس میکا
تایپ‌فیس میکا

طراحی میکا با کاراکترهای فارسی شروع شد، پس از تحویل کار و رضایت سفارش‌دهنده، طراحی کاراکترهای زبان انگلیسی فونت به ما سپرده شد.
تایپ‌فیس میکا با ۵ وزن و ۳ سبک، در دو زبان فارسی و انگلیسی، در شهریور ۱۴۰۳ طراحی شد. این تایپ فیس توسط رضا بختیاری فرد و امید امامیان طراحی شده است و حسین رئوف در مرحله‌ی تحقیقات هم‌راه ما بود.

تایپ‌فیس میکا
تایپ‌فیس میکا

بیشتر بخوانید: فونت اینورس؛ انعکاس هویت و ارتقای تجربه

تایپ‌فیس میکا
تایپ‌فیس میکا
تایپ‌فیس میکا
تایپ‌فیس میکا