تبلیغات اپل

آیا اپل واقعاً توان تبلیغاتی خود را از دست داده است؟

اپل به عنوان یکی از برندهای پیشرو در عرصه تبلیغات، همیشه با کمپین‌های تبلیغاتی خلاقانه و برجسته شناخته شده است. تبلیغات اپل نه تنها به تولیدات این شرکت اعتبار بخشیده‌اند، بلکه توانسته‌اند به نمادهایی فرهنگی تبدیل شوند، از جمله کمپین معروف «Think Different». اما آیا این روزها تبلیغات اپل همان قدرت و جذابیت سابق را دارند؟ کمپین بیلبوردی جدید این برند، که به تبلیغ ویژگی جدید «جن‌موجی» می‌پردازد، موجب شده تا برخی از منتقدان از کاهش کیفیت و خلاقیت تبلیغات اپل سخن بگویند. در این مقاله، نگاهی خواهیم انداخت به این تغییرات و بررسی می‌کنیم که آیا اپل واقعاً در دنیای تبلیغات خود به خطا رفته است یا خیر.

تبلیغات چاپی بزرگ در سراسر ایالات متحده برای تبلیغ Genmoji، یکی از ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی اپل که به کاربران امکان می‌دهد ایموجی‌های شخصی‌سازی‌شده از طریق یک دستور متنی ایجاد کنند، به نمایش درآمده است. سبک کارتونی و بازیگوشانه این ایموجی‌ها دقیقاً همان چیزی است که از اپل انتظار می‌رود، اما وقتی این تبلیغات بر روی بیلبوردهای شهری نصب می‌شوند، تمام آن به نظر کمی بچگانه می‌آید – به ویژه وقتی با تبلیغات نمادین اپل در گذشته مقایسه می‌شود.

متن تبلیغات این است: “تصورش کن. Genmoji شو.” که بالای یکی از ایموجی‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی قرار دارد. و از ظاهر ساده و سرهم‌بندی شده تبلیغات گرفته تا تلاش برای تبدیل Genmoji به یک فعل، بیلبوردهای اپل بیشتر از آنچه که باید، آزاردهنده به نظر می‌رسند.

“میدونی که من تقریباً همیشه از اپل حمایت می‌کنم، اما این واقعاً شرم‌آوره”، یکی از کاربران X در واکنش به عکسی ویروسی از بیلبوردی که تصویری از یک تخم‌مرغ سرخ‌شده با دست و پا را نشان می‌دهد، نوشته است. کاربر دیگری هم اضافه می‌کند: “هیچ‌وقت خسته نمی‌شم از اینکه درباره درد دیدن تبلیغاتی که دارند از بین می‌روند حرف بزنم.”

مشکل فقط در تلاش‌های مداوم اپل برای تبدیل ایموجی‌های شخصی‌سازی‌شده به یک ترند نیست، بلکه در طراحی زشت و بی‌کیفیت آنها است. تبلیغات اپل همیشه ساده و شیک بوده‌اند، اما فرق زیادی است بین یک تبلیغ مینیمالیستی که در آن یک محصول به‌طور حرفه‌ای نمایش داده می‌شود (مثل یک عکس سیاه و سفید از هنرمندی که از آن استفاده می‌کند) و تصاویری مانند تخم‌مرغ سرخ‌شده با دست و پا. تبلیغات قدیمی اپل همیشه حس بی‌زمانی و کلاسی داشتند، اما این تبلیغات جدید برای جذب نسل Z احتمالا خیلی زود از مد خواهند افتاد.

تبلیغات اپل

بیلبوردهای ابتدایی «Think different» اپل

در حقیقت، اپل امسال در زمینه تبلیغات عملکرد خوبی نداشته است. در یک اقدام نادر، این شرکت سال گذشته به دلیل تبلیغی بی‌احساس برای iPad Pro که گویی حمایت از «سرکوب» خلاقیت را تبلیغ می‌کرد، عذرخواهی کرد. چند ماه بعد، دوباره بابت تصویری کلیشه‌ای از تایلند در یک تبلیغ دیگر عذرخواهی کرد.