هما
هما

هویت‌بصری ۶۰ سالگی هما

نام شرکت‌های زیادی در سرتاسر دنیا به دلیل قدمت و خدماتی که در طی سالها به جامعه ارائه کرده‌اند، در لیست نام‌هایی قرار می‌گیرند که اکثریت جامعه با آن آشنایی دارند. شرکت هما (هواپیمایی‌ملی‌ایران) برای بسیاری از ما ایرانیان همین جایگاه را دارد. در پنجم اسفندماه 1340 دو شرکت ایرانیان ایرویز و پرشین ایرسرویس باهمدیگر ادغام شدند و شرکت هواپیمایی ملی ایران، با نام بین المللی ایران‌ایر (IRAN AIR) تاسیس شد. هواپیمایی هما در اسفندماه امسال 60 سالگی خودش را جشن گرفت. در پروژه‌ی این هفته‌ی روزرنگ، محمدعلی فخارمنش برای ما از روند طراحی هویت بصری برای 60 سالگی هواپیمایی هما و چالش‌های آن گفته است.

«۵ اسفند ۱۴۰۰ مصادف بود با ۶۰ سالگی هواپیمایی هما، با توجه به قدمت طولانی و گذشته درخشان این برند ملی تصمیم بر آن شد که کمپین ویژه ۶۰ سالگی هما تدوین، طراحی و اجرا شود.»

تلفیق فرهنگ ایرانی-اسلامی با وجهه بین‌المللی برند

«برخلاف نمونه‌های متعدد بین‌المللی دیگر در صنعت هوانوردی برای شکل‌گیری این پروژه میبایست فرهنگ ایرانی-اسلامی، المانها و فاکتورهای مرتبط با هوانوردی و همچنین جذابیت‌بصری در این پروژه‌ی هویت بصری لحاظ می‌شدند. شعار کمپین جملاتی بودند که با کلمه‌ی انگلیسی GO! آغاز می‌شدند. ایده پردازی‌ها برمبنای همین کلمه آغاز شدند. در جریان خلق این هویت بصری از کلمه Go که شعار اصلی کمپین به حساب می‌آمد، پنجره هواپیما، برگ ختایی و عدد 60 الهام گرفته شد.»

«چالش پیش روی پروژه؛ طراحی نشانه و نوشته‌ایی بود که میبایست به دلیل تعاملات بین المللی هما به زبان انگلیسی طراحی میشد. نشانی که هم برای مخاطبین و مسافران “هواپیمایی هما” قابل درک باشد و هم به نمادی بین المللی برای نشان‌دادن قدمت چندین ساله شرکت تبدیل شود. به دلیل استفاده از اعداد انگلیسی، انتقاداتی هم طبیعتا متوجه این تصمیم بود. چالش دیگر، سنگینی وزن لوگوی اصلی شرکت هما بود که کار را بسیار مشکل می‌کرد،  از جهتی میبایست شان این نماد بین‌المللی رعایت می‌شد و از جهت دیگر هم میبایست ۶۰ سالگی به طور ویژه به مخاطبان معرفی می‌شد.»

رضایت صاحبان برند اولویت اول طراحی

«یکی دیگر از مواردی که برای ما اهمیت داشت، بازخورد این پروژه در میان کارمندان هواپیمایی هما بود. کارکنان هواپیمایی هما عرق شدیدی به این برند دارند، به گونه‌ای که در داخل این سازمان اصطلاحا یکدیگر را “همایی” می‌خوانند. آنها درست مانند مدیران این شرکت خود را جزئی از یک خانواده بزرگ می‌دانند. به همین دلیل نظر آنها برای ما بسیار مهم بود، چون آنها به شدت به این امور حساس هستند. خوشبختانه این هویت بصری در نهایت با استقبال بسیار خوبی از طرف آن عزیزان همراه بود.»

در جریان خلق این هویت بصری از کلمه Go که شعار اصلی کمپین به حساب می آمد، پنجره هواپیما، برگ ختایی و عدد 60 الهام گرفته شد.
در جریان خلق این هویت بصری از کلمه Go که شعار اصلی کمپین به حساب می آمد، پنجره هواپیما، برگ ختایی و عدد 60 الهام گرفته شد.
در طراحی این هویت بصری می خواستیم ۶۰ سالگی به طور ویژه به مخاطبان یادآوری شود.
در طراحی این هویت بصری می خواستیم ۶۰ سالگی به طور ویژه به مخاطبان یادآوری شود.
آبی، طلایی و سفید در کنارهم پالت رنگهای این هویت بصری را تشکیل می دهند.
آبی، طلایی و سفید در کنارهم پالت رنگهای این هویت بصری را تشکیل می دهند.
هویت بصری برای ۶۰ سالگی هما
هویت بصری برای ۶۰ سالگی هما
هویت بصری برای ۶۰ سالگی هما
هویت بصری برای ۶۰ سالگی هما
هویت بصری برای ۶۰ سالگی هما
هویت بصری برای ۶۰ سالگی هما
هویت بصری برای ۶۰ سالگی هما
هویت بصری برای ۶۰ سالگی هما
هویت بصری برای ۶۰ سالگی هما
هویت بصری برای ۶۰ سالگی هما