ایران خودرو

لوگو و نشان جدید ایران خودرو رونمایی شد

در روزهای پایانی سال و در ادامه تغییرات لوگوی برخی برندها، ایران خودرو نیز تصمیم به تغییر نشان تجاری خود گرفته است. به گفته این شرکت، این تغییر به‌دنبال بازطراحی جدید، با هدف هم‌راستایی بیشتر با تحولات صنعتی و مدیریتی صورت گرفته است. نشان جدید ایران‌خودرو جایگزین طراحی قدیمی با سر اسب و زمینه آبی رنگ شده که از اوایل دهه 80، با ورود سمند، به‌عنوان نماد این برند شناخته می‌شد.

این تغییر نشان تجاری، در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از کاربران ایرانی همچنان از کیفیت و عملکرد محصولات این شرکت ناراضی هستند و بارها نسبت به مشکلات کیفیتی خودروهای تولیدی اعتراض کرده‌اند. سوال اصلی این است که آیا این تغییرات تنها سطحی و ظاهری خواهند بود، یا اینکه ایران‌خودرو قصد دارد در راستای بهبود واقعی محصولات و رفع انتقادات، تحولات عمیق‌تری ایجاد کند؟

ایران خودرو
طرح و لوگوی قدیمی ایران خودرو

پیش از طراحی سر اسب، لوگوی ایران‌خودرو در زمان مدیریت مرحوم خیامی با طرح پیکان شناخته می‌شد. پس از آن، در اوایل دهه 80، طراحی جدیدی توسط استاد مرتضی ممیز، پدر گرافیک ایران، برای این برند در نظر گرفته شد. حالا پس از حدود 20 سال، ایران‌خودرو دوباره به بازطراحی نشان تجاری خود پرداخته است.

البته تغییر لوگو در حالی رخ داده که در گذشته و پیش از دهه 80، تایپوگرافی خاصی از استاد بیژن جناب در بسته‌بندی قطعات موتور پیکان به‌کار رفته بود که به تدریج به‌عنوان نماد این برند شناخته شد.

بیشتر بخوانید: خودروسازی بهمن از لوگوی جدید خود رونمایی کرد

با روی کار آمدن بخش خصوصی در مدیریت ایران‌خودرو، ممکن است این تغییرات در ظاهر لوگو نشانه‌ای از تحولات بزرگ‌تری در برند باشد. اما باید منتظر ماند و دید که این تغییرات سطحی هستند یا عمقی. در نهایت، واکنش مشتریان و نحوه به‌کارگیری این نشان جدید روی محصولات تولیدی این برند، تاثیر زیادی در آینده ایران‌خودرو خواهد داشت.