فونت “کمند” طراحی جدیدی است که تلاش میکند با ترکیبی از سنت و نوآوری، تجربهای تازه در طراحی تایپفیس ایجاد کند. این تایپفیس با الهام از ویژگیهای خط نسخ، اما با جزئیاتی مدرن و غیرمنتظره، طراحی شده است.
در این مطلب، به بررسی این تایپفیس میپردازیم و در ادامه توضیحات کامل طراحان این پروژه را درباره اهداف و ویژگیهای “کمند” با هم میخوانیم:
اسب سرکشی را تصور کنید که خرامان خرامان در دشتهای سبز و زیبا حرکت میکند و یالهای زیبایش در میان بادها به هرسویی پریشان میشود. کمند همان اسب چموش و دلفریب است که با هر شلاقی رام نشده و سوارش را غافلگیر میکند.
کمند رفتار فرمی اصیل و مبتنی بر خط نسخ دارد اما در جزئیات غیر قابل انتظار و پرهیجان است؛ این هیجان و جذابیت فرمی کاملا آگاهانه انتخاب شده و جزء جدا نشدنی تبلیغات امروز است.
از ویژگیهای فرمی کمند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
فرمها در هر کاراکتر و هر حرکتی از جایی که انتظارش را نداریم یا برش میخورد یا میشکند و یا خلاف جهت میچرخد.
ارتفاع صعود و نزولها کوتاه است و گویی در بدنه حروف حل شدهاند. این مدل طراحی کمک میکند تا جذابیت تایپفیس در تبلیغات محیطی و فضای مجازی بالاتر برود.
از نظر کنتراست ضخامت جای قوت و ضعف را جابهجا کرده و به اصطلاح Reverse Contrast حرکت میکند. این رفتار کمک میکند در متنهای دوزبانه هماهنگی فرمی بهتری با حروف لاتین داشته باشیم.
وجود وزنهای مختلف و همچنین امکاناتی مانند لیگچرها (حروف ترکیبی) و آلترناتیوها (حروف جایگزین) از جمله جذابیتهای دیگر کمند است.
برای کمند فونت انگلیسی هم طراحی کردیم این کار باعث میشود در متنهای دوزبانه هماهنگی بهتر و روانتری بین دو زبان برقرار بوده و یکپارچگی متن کامل حفظ شود.
تلاش ما این بود تا فرمهایی بدیع و تازهای را به جریان تایپدیزاین امروز ایران اضافه کرده و تا جای ممکن کلمات در نهایت زیبایی و چشمنوازی در کنار هم نشسته و ترکیبی منسجم را بسازند.
این تایپفیس در بهار و تابستان ۱۴۰۳ توسط امید امامیان و مهدی ارشادی در ۷ وزن طراحی و منتشر شد.
لازم به ذکر است گسترش آن برای زبانها و سبکهای دیگر ادامه دارد.