اتودسک از نسخههای جدید نرمافزارهای Maya 2026 و 3ds Max 2026 رونمایی کرد. این نسخهها با تغییرات گستردهای در زمینه مدلسازی، انیمیشن، رندرینگ و تجربه کاربری همراه شدهاند و با بهینهسازی عملکرد، ابزارهای هوشمندتر و پشتیبانی از استانداردهای جدید، تجربهای کارآمدتر را برای کاربران حرفهای فراهم میکنند.
در Maya 2026، تمرکز ویژهای بر بهبود سرعت پردازش و عملکرد کلی نرمافزار صورت گرفته است. بهینهسازیهای انجامشده موجب افزایش دو برابری سرعت انتخاب آبجکتها در صحنههای پیچیده و پردازش سریعتر در ویوپورت شده است. همچنین، ابزارهای مدلسازی پیشرفتهای مانند Radial Symmetry برای ایجاد اشکال متقارن و Curve Sweep برای تبدیل منحنیها به اشکال سهبعدی به این نسخه اضافه شدهاند. در بخش انیمیشن، دقت ویرایش فریمها افزایش یافته و قابلیت Cache Playback با سرعت بیشتری اجرا میشود که موجب بهبود فرآیند پیشنمایش انیمیشنها خواهد شد.

یکی از مهمترین تغییرات در Maya 2026، پشتیبانی از فرمت OpenPBR است که امکان سازگاری بهتر با نرمافزارهای دیگر را فراهم میکند. همچنین، نسخه جدید پلاگین USD 0.27 نیز منتشر شده که بهبودهای قابلتوجهی در مدیریت صحنههای حجیم و ویژگیهایی مانند Light Linking را به همراه دارد.
در 3ds Max 2026، ابزارهای جدیدی برای رتپوپولوژی، تکسچرینگ و مدلسازی ارائه شده است. قابلیت Vertex Weld در Spline Objects امکان ترکیب بهتر خطوط را فراهم میکند و الگوریتم جدید ReForm در Retopology Tools پردازش مدلهای پیچیده را بهینهتر کرده است. همچنین، OpenPBR بهعنوان متریال پیشفرض انتخاب شده که باعث افزایش سازگاری پروژهها در محیطهای مختلف میشود.

اتودسک در این نسخه، بهبودهای قابلتوجهی در رندرینگ و پردازش نور اعمال کرده است. پشتیبانی از Arnold 7.4 کیفیت سایهپردازی و شفافیت اجسام را ارتقا داده و نسخه جدید افزونه USD امکاناتی مانند Layer Editor و Light Linking را اضافه کرده است. این تغییرات موجب بهینهسازی گردش کار در تولیدات حرفهای خواهد شد.
نسخههای جدید Maya و 3ds Max با رویکردی بهینهتر و ابزارهای پیشرفتهتر، کاربران حرفهای را هدف قرار دادهاند و انتظار میرود با استقبال گستردهای در صنایع انیمیشن، جلوههای ویژه و بازیسازی مواجه شوند.