شرکت میدجرنی در نخستین پاسخ رسمی خود به شکایت مشترک دو استودیوی بزرگ هالیوود، دیزنی و یونیورسال، این شرکتها را به رفتار دوگانه در قبال هوش مصنوعی متهم کرد و تأکید داشت که استفاده از آثار موجود برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی، طبق قانون کپیرایت ایالات متحده، مشمول «استفاده منصفانه» است
این واکنش پس از آن منتشر شد که دیزنی و یونیورسال در ماه ژوئن، شکایتی مشترک علیه میدجرنی تنظیم کردند و آن را به نقض گسترده کپیرایت متهم ساختند؛ پروندهای که میتواند سرنوشتساز در بازتعریف قوانین مالکیت فکری در صنعت سرگرمی باشد.

به گفته وکلای Midjourney، بسیاری از شرکتهای جلوههای ویژه و تأمینکنندگان خدمات که با دیزنی و یونیورسال همکاری دارند، از این پلتفرم استفاده میکنند. در این دفاعیه همچنین به اظهارات باب آیگر، مدیرعامل دیزنی، در نشست سالانه ماه مارس اشاره شده که فناوری هوش مصنوعی را «ابزاری ارزشمند برای هنرمندان» دانسته بود.
بیشتر بخوانید: میدجرنی با رونمایی از مدل ویدیویی جدید خود، تصاویر ثابت را به ویدیوهای سورئال تبدیل میکند
Midjourney مدعی است دهها نفر از مشترکانش با ایمیلهای سازمانی متعلق به دیزنی و یونیورسال فعالیت میکنند و این امر نشان میدهد کارکنان این دو استودیو نیز از این ابزار بهره میبرند. این شرکت استدلال کرده است که استودیوها در حالی از مزایای ابزارهای هوش مصنوعی استفاده میکنند که همزمان علیه ارائهدهندگان این فناوری، اقدام قانونی انجام میدهند.

شکایت دیزنی و یونیورسال بر نمونههای تصویری متمرکز است که شباهت زیادی به شخصیتهای دارای حق کپیرایت دارند؛ از جمله شخصیتهایی از مجموعههای جنگ ستارگان، یخزده (Frozen)، سیمپسونها، من نفرتانگیز (Despicable Me)، و همچنین باز لایتیر، مرد آهنی، بارت سیمپسون و یودا. استودیوها معتقدند این تصاویر نتیجه یک راهبرد عمدی Midjourney برای کسب سود از آثار آنهاست.
با این حال، Midjourney اعلام کرده که شرایط استفاده از خدماتش، نقض مالکیت فکری را ممنوع میکند و شباهت صرف آثار تولیدشده با نمونههای موجود، بهتنهایی اثباتکننده نقض کپیرایت نیست. این شرکت تأکید کرده است که قانون کپیرایت «کنترل مطلق» بر استفاده از آثار را در اختیار صاحب اثر قرار نمیدهد و در مواردی باید در برابر اصل «استفاده منصفانه»، که از جریان آزاد ایدهها و اطلاعات پشتیبانی میکند، عقبنشینی کند.