نیکون

نیکون: گوشی‌های هوشمند فروش دوربین‌های آینده را افزایش می‌دهد

در مصاحبه‌ای با روزنامه ژاپنی Yomiuri، رئیس نیکون، مونه‌آکی توکوناری، اذعان کرد که اگرچه گوشی‌های هوشمند به فروش کلی دوربین‌های دیجیتال با لنزهای قابل تعویض آسیب رسانده‌اند، اما ممکن است به تقاضا برای دوربین‌های رده‌بالا کمک کنند. توکوناری که چند سال پیش نیکون را از بحران نجات داد، همچنین برنامه‌های جاه‌طلبانه این شرکت برای گسترش، از جمله خرید اخیر RED Digital Cinema را شرح داد.

توکوناری می‌گوید که بسیاری از کسب‌وکارهای دوربین در سال‌های اخیر ضرر کرده‌اند و برخی از رقبا به‌کلی از صنعت عکاسی خارج شده‌اند. این امر تا حد زیادی به دلیل رشد سریع بازار گوشی‌های هوشمند و بهبود کیفیت دوربین‌های آن‌ها بوده است، که به سطح «به اندازه کافی خوب» که استیو جابز سال‌ها پیش پیش‌بینی کرده بود، رسید و در نهایت باعث ضربه خوردن به صنعت دوربین شد.

همزیستی گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتال

با این حال، توکوناری توضیح می‌دهد که “اکنون در عصری هستیم که گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتال می‌توانند در کنار هم وجود داشته باشند.” او در مصاحبه‌ای که ابتدا توسط Digicame-Info ترجمه شده است می‌گوید: “فروش جهانی دوربین‌های دیجیتال به یک‌بیستم اوج خود رسیده است. با این حال، شرکت‌های داخلی وضعیت خوبی دارند. پنج شرکت برتر بیشترین سهم بازار جهان را در اختیار دارند. این موردی نادر در صنعت ژاپن است.”

رئیس نیکون می‌گوید که اکنون گوشی‌های هوشمند باعث افزایش تقاضا برای دوربین‌ها می‌شوند.

توکوناری یک قدم جلوتر می‌رود. او ادعا می‌کند که در حالی که گوشی‌های هوشمند ابتدا باعث کاهش صنعت دوربین شدند، اکنون یک عامل مهم برای موفقیت کنونی و آینده شرکت‌های دوربین‌ساز هستند.

“فکر می‌کنم گوشی‌های هوشمند پایه عکاسی را گسترش داده‌اند. در نتیجه، مدل‌های رده‌بالای ما که در صدر هرم دوربین‌ها قرار دارند، خوب فروش می‌کنند.”

در حالی که شکی نیست که گوشی‌های هوشمند فروش دوربین‌های سطح پایه را کاهش داده‌اند، این وضعیت به این زودی‌ها تغییر نخواهد کرد زیرا گوشی‌های هوشمند بهبود می‌یابند و سازندگان دوربین منابع خود را به جای دیگری اختصاص می‌دهند. اما آنچه جالب است، این است که توکوناری معتقد است گوشی‌های هوشمند ممکن است به‌نوعی به‌عنوان “دروازه” برای عکاسان نوظهور عمل کنند.

هنوز هم تفاوت قابل توجهی بین گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های رده‌بالا از نظر عملکرد، تنوع و تجربه کاربری وجود دارد — شکافی که به‌طور کامل از بین نخواهد رفت. در حالی که گوشی‌های هوشمند ممکن است باعث شوند که افراد دوربین‌های سطح پایه نخرند، اما ممکن است عشقی به عکاسی ایجاد کنند که آن‌ها را به خرید دوربینی اختصاصی برای بهبود کیفیت تصاویر و تجربه کلی عکاسی ترغیب کند.

“فکر می‌کنم گوشی‌های هوشمند پایه عکاسی را گسترش داده‌اند.”

نیکون

توکوناری توضیح می‌دهد: “گوشی‌های هوشمند به مردم لذت به‌اشتراک‌گذاری عکس‌هایشان با دیگران را آموزش داده‌اند و مخاطبان هدف گسترده‌تر شده‌اند.” در نتیجه، دوربین‌های با لنز قابل تعویض، از جمله دوربین‌های شرکت‌های دیگر، در مقایسه با دوربین‌های دیجیتال کامپکت و دوربین‌های با لنز ثابت عملکرد خوبی دارند.

شایان ذکر است که اگرچه نیکون دوربینی با لنز ثابت ندارد، اما برخی از دوربین‌های ساخت دیگر شرکت‌ها مانند Fujifilm X100VI و Ricoh GR III فروش بسیار خوبی دارند.

توکوناری به بازار چین به‌عنوان نمونه‌ای قوی اشاره می‌کند. “بازار چین یک نمونه بارز است. ثروتمندان به‌دنبال دوربین‌ها هستند، نه گوشی‌های هوشمند، و این دوربین‌ها خوب فروش می‌روند. ایالات متحده بهترین بازار فروش دوربین‌هاست. بعد از آن اروپا و سپس چین و آسیا قرار دارند، اما اخیراً چین از اروپا پیشی گرفته است.”

توکوناری همچنین می‌گوید که هند جمعیت زیادی دارد و تقاضای زیادی برای دوربین‌ها به‌ویژه در صنعت عروسی حرفه‌ای وجود دارد.

تمرکز نیکون بر روی دوربین‌های رده‌بالا و سرمایه‌گذاری‌های آینده

به‌طور کلی، تصمیم نیکون برای تمرکز بر مدل‌های دوربین‌های میان‌رده و رده‌بالا مانند Z8، Z9 و Z6 III بهتر از حد انتظار عمل کرده است.

در واکنش به موفقیت اخیر نیکون، این شرکت در حال بررسی قابلیت‌های تولید خود است و قصد دارد ۱۰۰ میلیارد ین (معادل ۷۱۲ میلیون دلار) برای نوسازی و بهبود کارخانه‌های خود سرمایه‌گذاری کند، از جمله کارخانه تولیدی توچیگی در ژاپن، جایی که نیکون بسیاری از لنزهای با کارایی بالا برای کاربردهای عکاسی، صنعتی و بهداشتی را تولید می‌کند.

بیشتر بخوانید: چرا عکاسان حرفه‌ای به ACR ادوبی اعتماد می‌کنند؟

“هم دوربین‌ها و هم نیمه‌هادی‌ها روزبه‌روز دقیق‌تر می‌شوند و سطح دقت آن‌ها افزایش می‌یابد.” توکوناری توضیح می‌دهد و می‌گوید که تلاش‌های سرمایه‌گذاری نیکون بر به‌روز نگه داشتن کارخانه‌های تولیدی و آماده‌سازی آن‌ها برای عملیات‌های بسیار دقیق متمرکز خواهد بود.

نیکون

خرید RED نشانه‌ای از علاقه جدی نیکون به ویدیو

یکی دیگر از راه‌های تغییر بازار، تأکید بیشتر بر ویدیوی حرفه‌ای است. اگرچه نیکون دوربین‌های ویدیویی بسیار خوبی تولید کرده است، از جمله Z9 و به‌ویژه Z6 III، اما خرید شرکت RED Digital Cinema در اوایل سال جاری به احتمال زیاد مهم‌ترین حرکت ویدیویی نیکون تاکنون است.

در مصاحبه آمده است که این خرید تنها برای کسب دارایی‌های RED نیست، بلکه نیکون بسیار جدی در مورد ویدیو است. مهندسان و مدیران نیکون سریعاً با RED همکاری کردند و هر دو شرکت در حال توسعه محصولات و فناوری‌های جدید هستند، در حالی که تخصص فنی RED را به محصولات موجود نیکون نیز وارد می‌کنند. این همکاری تاکنون نتایج مثبتی به همراه داشته و قرار است در سال‌های آینده نتایج بیشتری به‌دنبال داشته باشد.

در حالی که گوشی‌های هوشمند تقریباً صنعت دوربین را از بین برده بودند، کمپانی نیکون از این وضعیت جان سالم به در برد. با توجه به سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه در فناوری دوربین‌های رده‌بالا، این شرکت آماده است تا از نسل عظیمی از عکاسان که با گوشی‌های هوشمند شروع کرده‌اند، پاداش بگیرد. حداقل این برنامه‌ی نیکون است.