مشاهده قدیمی ترین لوگو های جهان در دنیای امروز ما که همه منتظرند کسی مسیر موفقیت را جلوی پایشان بگذارد، میتواند بسیار الهام بخش باشد. چرا که پشت هر لوگویی که ما میشناسیم، یک برند و اتفاقات و قصههای هیجان انگیزی است که از سالهای دور همراهشان بوده است. خواندن و شنیدن از این اتفاقات میتواند برای کارآفرینانی که فکرهای بزرگی در سرشان دارند بسیار آموزنده و جذاب باشد. در این مقاله میخواهیم به سرگذشت لوگوهای معروف و اتفاقاتی که از سر گذراندند بپردازیم. همراهمان باشید.
قدیمی ترین لوگو ها در دنیا
همزمان با پیدایش انقلاب صنعتی، حوالی قرن ۱۸ میلادی مردم برای ایجاد تمایز بین محصولاتشان از آرم و نشانههای دست ساز استفاده میکردند. با وسعت گرفتن بازار کارخانهها و کارگاهها برای نشان دادن تفاوت خود با رقیبان و همکاران دست به طراحی لوگو کردند.
ماحصل این احساس نیاز و اقدام در قرن بیست با لوگوی معروف shell خودش را نشان داد. لوگو shell به دست ریموند لووی خلق شد و میتوان لقب اولین لوگوی دنیا را به شل نسبت داد. اما در ادامه میبینیم لوگوهای اولیه جهان چه سیر تحولی را پشت سر نهادند.
شل Shell
شل شرکت نفتی است و برای طراحی الگوی خود از طبیعت الهام گرفته است. لوگوی این شرکت در ابتدا بسیار پیچیده تر از لوگوی حال حاضرش است و این اهمیت برتری یک لوگوی ساده را نشان میدهد.
نخستین بار در سال ۱۹۰۰، این لوگو دارای طراحی سیاه و سفید بود، تقریبا ۵۰ سال بعد، لوگو به رنگ قرمز و زرد تغییر یافت. پس از تغییرات ثانویه سالها بدون بازنگری باقی ماند تا اینکه سال ۱۹۹۹ شرکت نام خود را از لوگو حذف کرد. عده ای این حرکت را زیر بار نقد گرفتند اما تجربه نشان داد تصویر لوگو بدون نام شرکت ارائه دهنده نیز کاملا شناخته شده بود و حذف نام به سادگی هر چه بیشتر لوگو کمک شایانی کرد.
لگو Lego
لگو به عنوان اسباب بازی کودکان برای اولین بار در سال ۱۹۳۲ تولید و وارد بازار شد. اولین لوگو این شرکت بسیار مینیمالی بود و یک طراحی بی نظیر از نام شرکت ارائه دهنده به صورت سیاه و سفیدی داشت اما سال ۱۹۳۶ تغییراتی در رنگ لوگو ایجاد شد که زیبایی آن افزود. این شرکت اسباب بازی سازی لوگوی بی روح خود را به رنگ های رنگین کمان در آورد.
نایک Nike
در ادامه بررسی قدیمی ترین لوگو های جهان، قصهی لوگو نایک هم جالب است، این شرکت که در ابتدا وارد کنندهی لوازم اسپرت به نام blue ribbon بود با فروش بالا و استقبال عموم مردم رو به رو شد که شرکت را مجاب کرد به تولید کفش اسپرت با قدرت بیشتری ادامه دهد. مصادف با همین تصمیم نام تجاری نایک برگزیده شد. لوگوی نایک توسط کارولین داویدسون طراحی شد و فقط و فقط ۳۵ دلار برایش پرداخته شد.
ایده اولیه لوگوی نایک از یک الهه یونانی گرفته شده است که به سرعت و جنبش ناگسستنی شهرت دارد. البته آن زمان هیچکس حتی صاحب این شرکت گمان نمیکرد این طرح عجیب روزی در کل جهان مطرح شود. اما خیلی زود علامت مخصوص (swoosh) به اندازه ی کافی در جوامع معروف شد و سازمان تصمیم گرفت نام نایک را از داخل لوگو حذف کنند.
کوکا کولا Coca Cola
لوگوی جذاب و ماندگار کوکا کولا اولین بار توسط یک حسابدار ساده به نام فرانک میسون رابینسون طراحی شد. احتمالا از شنیدن این مسئله متعجب شوید اما باید اضافه کنم امتیاز و ویژگی بارز لوگوی کوکاکولا به دلیل انتخاب فونت اسپنسر ظریف است که عموما در قرن ۱۹ رواج داشته. در سال ۱۸۹۰ شرکت تصمیم گرفت لوگوی خود را با کمی خاصتر کند. به لوگوی اولیه کمی پیچو تاب داد و حرف c در آن شبیه به گیلاس آویزان شده بود اما به همین دلیل طراحی جدید دوام چندانی نیاورد و در حال حاضر لوگوی کوکاکولا همانی است که رابینسون طراحی کرد.
فورد Ford
هنری فورد مسیر طولانی را گذرانده تا لوگو شرکتش در حال حاضر بین قدیمی ترین لوگو های جهان قرار گیرد. او اولین شرکت خود را از دست داد و دومین شرکت خود به نام کادیلاک را با میل شخصی اش کنار گذاشت و پس از اینها به تولید موتورهای فورد رسید.
اولین لوگوی طراحی شده برای این برند طرحی دایره شکل بود که در داخل آن اسم کارخانه و اطلاعات آن نوشته شده بود. البته این طرح خیلی ماندگارنشد و از سال ۱۹۲۷ و رونمایی از مدل A فورد لوگوی شرکت تغییر کرد. لوگوی دوم به لوگوی حال حاضر که از یک بیضی آبی رنگ تشکیل شده، بسیار نزدیک تر بوده است.
اپل Apple
لوگوی شرکت اپل نخستین بار توسط رونالد وین، یکی از سهامدارانش، طراحی شده است. ایده ی این لوگو از کشف نیروی گرانش زمین توسط نیوتن و همان داستان معروف درخت سیب گرفته شد. در طراحی اولیه همراه با هندسه لوگو نام کامل شرکت (Apple Computer co) نیز نوشته شده بود.
ماجرا به همین منوال پیش رفت تا اینکه استیو جابز خواستار تغییر لوگو شد. در سال ۱۹۷۷ طراحی به نام جانوف لوگویی در قالب سیب رنگارنگ طراحی کرد و به جای نام شرکت فقط نام اپل را نوشت. جانوف هدف لوگوی جدید را جذب جوانان و نشان دادن توان پردازش رنگ ها توسط کامپیوتر اپل بیان میکند.
البته که شواهد حاکی از آن است، جانوف موفق به تحقق این هدف یعنی جذب جوانان شد. اما ممکن است بپرسید چرا سیب ای که در طراحی لوگو استفاده شده گاز زده است؟ این سوال هیچ پاسخ فلسفی و عجیب و غریبی ندارد. طراحان برای اینکه تفاوت سیب و گیلاس را نشان دهند این چاره را اندیشیدند.
پپسی Pepsi
بدون شک کالیب برادام در سال ۱۸۹۳ هیچگاه تصور نمیکرد لوگویی که طراحی میکند، در قرن بیستم تبدیل به یک شاهکار شده و جزو قدیمی ترین لوگو های جهان شناخته شود. شرکت پپسی نیاز به معرفی خاصی ندارد. سیر تحول لوگوی پپسی نیز از یک طرح و نقش پر کارتر به یک طرح مینیمال رسیده است.
مرسدس بنز Mercedes Benz
لوگوی مرسدس بنز فعلی که شبیه به ستارهی سه پر است با گذشته خود تفاوت بسیاری دارد. اولین لوگو این شرکت خودروسازی در قرن بیستم به شکل بیضی طراحی شده بود و حاوی نام تجاری مرسدس بنز. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید نام تجاری این شرکت «مرسدس» از نام دختر زیبای گوتلیب دایملر، الهام گرفته شده است.
هفت سال بعد، در سال ۱۹۰۹، دایلمر دو علامت تجاری جدید طراحی کرد. شکل یکی از آنها ستارهی سه پر و دیگری ستاره چهار پر بود که به عنوان نماد یا لوگوی تجاری این شرکت خودرو سازی انتخاب شد. اما اندکی بعد در سال ۱۹۱۶، ستاره سه پر توسط طراح درون دایرهای قرار گرفت. طرح جدید بسیار مورد پسند سهامداران شرکت قرار گرفت.
مک دونالد McDonald
مک دونالد در ابتدا با نام McDonald’s famous barbeque وارد بازار شد. نخستین بار در سال ۱۹۴۰، طرلح لوگو نام شرکت را به طور کامل نوشت و کلمه famous را بین دو خط قرار داد. اما در سال ۱۹۴۸، نام تجاری این شرکت به Mcdonald’s famous hamburger تغییر یافت و میطلبید لوگویی تازه برایش طراحی شود. بین سال های ۱۹۴۸ و ۱۹۵۳ بود که طراح، تصویر با نمک سرآشپز speedee را به لوگوی خود اضافه کرد.
در سال ۱۹۶۰، شرکت مک دونالد لوگوی جدید خود را که شبیه به فرم حرف M بود با نشانهای طلایی رنگ به بازار عرضه کرد. این طرح توسط استنلی مستون طراحی شده بود و به شهرت جهانی رسید. با اینکه طرح نهایی مستنلی زیبا و چشمگیر بود اما ماجرای طراحی لوگو مک دونالد به همین جا ختم نشد. سال ۱۹۶۸ طرح M از رنگ طلایی به مشکی تغییر کرد و فرم ساده تری به خود گرفت.
در این میان در سالهای ۱۹۸۳ نیز تغییراتی صورت گرفت اما نقطه عطف طراحی برند مک دونالد به سال ۲۰۰۳ برمیگردد. در این سال صاحبان برند تصمیم گرفتند شعار I’m Lovin را به لوگوی خود اضافه کردند اما خیلی زود از این تصمیم منصرف شدند و جزئیات را از لوگو حذف کردند و به فرم حرف M به رنگ طلایی اکتفا کردند تا این طراحی تبدیل به یکی از قدیمی ترین لوگو های جهان شود.
لیوایز Levi’s
سال ۱۸۵۳ آقای لیوای استراوس از آلمان به آمریکا رفت تا شعبه جدید فروشگاه لباس برادرش را در سانفرانسیسکو راه اندازی کند. در این سفر اتفاقات دست به دست هم دادند و استراوس به یک فرمول جدید برای تولید پارچه رسید که امروزه به آن جین میگوییم. برند Levi’s دو لوگو دارد که یکی از آنها طرحی ساده و سفید رنگ است و دیگری از دو اسب تشکیل شده است. اسبها روی برند جین به کیفیت و مقاومت بسیار بالای پارچه اشاره دارد.
بعدها ایدهی لوگوی قرمز در سال ۱۹۴۰ برای جلب توجه بیشتر میان رقبا به توسط طراح داده شد و مورد استقبال قرار گرفت. در سال ۱۹۶۹، لی وایز لوگوی دیگر خود را در قالب بالهای خفاش توسط والتر لاندر و همکارانش طراحی کرد.
برگر کینگ Burger KING
KING دومین زنجیره بزرگ فست فود در جهان است که موفق به ساخت یک لوگوی دقیق و کاربردی شده است. این لوگو در ابتدا به شکل پادشاهی بود که با افتخار بر روی همبرگر نشسته است. ایده اولیه طراحی خلاقیت خوبی داشت و همین موضوع باعث شد که هنوز هم در برخی تبلیغات از آن استفاده شود. اما در سال ۱۹۶۹، پادشاه توسط دو طناب سرنگون شد و در سال ۱۹۹۸ لوگو کمی تغییر یافت و درون دایرهای آبی رنگ به حالت سه بعدی قرار گرفت.
گوگل Google
در سال ۱۹۹۷، نسخه ابتدایی گوگل در GIMP توسط سرگئی برین، یکی از بنیانگذاران بزرگ فناوری، به وجود آمد. ابتدا گوگل در طراحی لوگو خود به تقلید یاهو از علامت تعجب استفاده کرد اما کمی بعد متوجه شدند، تقلید کردن برای نام تجاری قدرتمندی مانند گوگل کار درستی نیست و به همین خاطر روت کدر طراح گوگل این علامت را در سال ۲۰۰۰ از لوگو گوگل حذف کرد. تصویر جدید گوگل محبوبیت بسیاری پیدا کرد و تا سال ۲۰۱۰ مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۲۰۱۵، گوگل آخرین نسخه از لوگوی خود را ارائه داد که یک اثر گرافیکی خوب و یکی از قدیمی ترین لوگو های حال حاضر است.
وارنر برادرز Warner Bros
وارنر برادرز پیکچرز یک استودیوی فیلم سازی آمریکایی است. این شرکت بر مبنای تامین سرگرمی مردم کالیفرنیا در سال ۱۹۲۳ تاسیس شد و اولین لوگوی آن نیز در همان سال رونمایی شد. هر کس طرفدار فیلم و سینما باشد، حتما لوگوی سپر مانند این شرکت را می شناسد.
اولین لوگوی این شرکت به شکل یک سپر با حرفهای WB بوده است اما در سال ۱۹۳۶ – ۱۹۳۷ طراح جدید لوگویی پیشنهاد داد که تمام نوشته ها را حذف کرد. در سال ۱۹۳۷ تصویر سپر طرح تازهای شبیه به الماس پیدا کرد و همچنین در سال ۱۹۴۸ وقتی اولین فیلم رنگی در سینماها اکران شد، لوگوی وارنر برادرز نیز از تک رنگی به رنگ های آبی و زرد تغییر کرد.
در سال ۱۹۶۷ این سپر سادهتر و زاویه دار تر شد و نام هفت هنر در زیر آن قرار گرفت. لوگوی تازه عمر چندانی نداشت و حوالی سال ۱۹۷۲، شرکت از لوگویی استفاده کرد که شباهت به طرح قدیمی اش داشت.
آی بی ام IBM
لوگوی IBM هنگامی به وجود آمد که شرکت Computing-Tabulating-Recording نام خود را به International Business Machines تغییر داد. این برند که محصولات نرم افزاری و سخت افزاری تولید میکند از کلمهIBM به معنای کورپوریشن بین المللی ماشینهای کسب و کار بوده استفاده کرده است. طبیعتا تغییر نام شرکت باعث ایجاد تغییراتی عمده در هویت بصری شرکت هم شد.
اولین طراحی لوگوی این برند شامل آیکون دایرهای بود که عبارت کامل IBM را به شکل یک کره زمین ترسیم کرد. در سال ۱۹۴۷، پس از ارتقا فنی شرکت ، نام ساده تجاری IBM جایگزین لوگو پیچیده آن شد و در سال ۱۹۵۶ یک طراح معروف به نام پل رند، طراحی لوگو را در دست گرفت و برای تاکید بر افزایش شهرت، حروف لوگو را پررنگ تر کرد.
البته در سال ۱۹۷۲، به دلیل تغییرات زیاد در استراتژی و موقعیت برند، مجبور به اعمال تغییراتی در لوگو شد و با پیشنهاد یک طرح راه راه برای بیان سرعت و تنوع و پویایی شرکت ارائه کرد که این طرح با استقبال بینظیری روبه رو شد. تا امروز این طراحی جزو قدیمی ترین لوگو های جهان شناخته میشود.
مایکروسافت Microsoft
شرکت مایکروسافت برای همه آشناست اما احتمالا درباره تاریخچه لوگوی این شرکت اطلاعات کمی وجود دارد. اولین و اصلی ترین لوگو مایکروسافت در سال ۱۹۷۵ طراحی شد که 4 سال استفاده شد اما در سال ۱۹۸۰، یک شرکت کامپیوتری علامتی سادهتر و شکیلتر برای مایکروسافت طراحی کرد، و عبارت مایکروسافت را در یک خط نوشته بود.
دو سال بعد لوگوی مایکروسافت تغییر جزئی اما مهمی کرد و تغییر آن به این صورت بود که حرف O بزرگتر نوشته شد تا بیشتر نظرها را به خود جلب کند. این لوگو به دلیل سادگی و جذابیت آن، بین مردم محبوب شد تا آنجا که در سال ۱۹۸۷ وقتی شرکت مایکروسافت تصمیم به تغییر لوگو گرفت، عده زیادی مخالفت کردند. در اواخر دهه ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰، مایکروسافت تبدیل به غول فناوری و اطلاعات شد و لوگوی فعلی خود را طراحی کرد. لوگوی فعلی دوباره نظرها را به خود جلب کرد و یکی از لوگوهای با کیفیت گرافیکی شد.
آدیداس Adidas
آدی داسلر طراح و بنیانگذار برند آدیداس، مردی بسیار خلاق بود. او برای حفظ بازار خود تصمیم گرفت با قرار دادن سه خط در کنار یکدیگر در کفشهای آدیداس آنها را میان دیگر رقبا خاص و ویژه جلوه دهد. پس شروع به عملی کردن این ایده کرد و با گذشت زمان این سه خط به لوگویی کامل تبدیل شد. میتوان گفت لوگوی آدیداس تنها لوگویی است که از بین قدیمی ترین لوگوهای جهان تاکنون دستخوش تغییر نشده است.
البته لوگوی آدیداس در برهه هایی از زمان هم توسعه یافت. نخستین بار در دهه ۶۰ آدی داسلر و همسرش لوگویی طراحی کردند که شامل گل سه پر بود. در سال ۱۹۹۷، لوگوی جدیدی از آدیداس رونمایی شد که شمای آن سه نوار انحرافی کوهی خوابیده روی کفش های جدید بود.
استارباکس Starbucks
در سال ۱۹۷۱، بنیانگذار استارباکس در صدد پیدا کردن چیزی برای الهام گرفتن و طراحی لوگو خود بود که به یک اثر حکاکی شده تاریخی رسید. این حکاکی متعلق به قرن چهارده میلادی بودو در آن یک پری دریایی زیبا با دو دم به ظرافت خاصی حکاکی شده بود. انتظار میرفت این تصویر یکی از برجستهترین طراحیهای گرافیک مدرن باشد و همین اتفاق نیز افتاد.
اولین طراحی مجدد این برند در سال ۱۹۸۷، هنگامی که Giornale و استارباکس با هم ادغام شدند استارت خورد. در حال حاضر پری دریایی دارای یک لبخند اسرار آمیز است و دو دم آن نسبت به قبل کمتر جلب توجه میکند. در سال ۲۰۱۱، موسس استارباکس از یک تیم طراحی برای بهبود این لوگو کمک گرفت که در راستای این اقدام و به پیشنهاد تیم طراح، دایره خارج لوگو از بین رفت و رنگ پس زمینه از سیاه به سبز تغییر یافت.
فولکس واگن VolksWagen
فولکس واگن که سازندهٔ وسایل نقلیهٔ آلمانی است داستان جالبی دارد. این شرکت در سال ۱۹۳۷ توسط جبهه کارگری آلمانی تأسیس شد. جالب است بدانید واژه آلمانی Volk به معنی “مردم” و ترکیب فولکس واگن به معنی “خودروی مردم” است. اما ماجرای این برند از زمانی شروع شد که شرکت پورشه یک خودروی جدید به نام فولکس واگن تولید کرد. سپس مسابقهای برای پیدا کردن بهترین لوگو طراحی شده مناسب خودروی جدیدش به راه انداخت. برندهی این مسابقه طراحی شخصی به نام فرانتس ریمسایسس بود.
این طراح همچنین توانست موتوری برای مدل Beetle در دهه ۳۰ طراحی کند و همین اتفاق سر و صدای بسیاری به همراه داشت. اولین لوگوی طراحی شده برای این برند، لوگوی سیاه سفید بود که برای نشان دادن اختصار کلمه VW استفاده میشد. سواستیکا به عنوان بازتابی از حکومت هیتلر بود. لوگوی دوم اما اثری از سواستیکا در خود نداشت و خیلی متفاوت بود. میشود اینطور استنباط کرد که بیشتر شبیه یک چرخ دنده بود. پس از جنگ جهانی دوم ، تولید خودرو به دست بریتانیاییها افتاد و نام آن به Beetle تغییر پیدا کرد. در حالی که اختصار VW از سانسور و فیلترینگ سخت بریتانیا در امان ماند، دایرهی آن به دلیل مرتبط بودن با پرچم نازیها حذف شد.
در اخر کشور بریتانیا موفق به فروش سهام کارخانه فولکس نشد و مجبور شد این شرکت عظیم را به دولت آلمان بازگرداند. با گذشت زمان لوگوی خودرو از سیاه و سفید به آبی و خاکستری روشن تغییر رنگ داد.
ویزا VISA
همزمان با شکل گیری شرکت ویزا، لوگوی آن نیز طراحی و رونمایی شد. در لوگوی اصلی ویزا اسم آن در بین دو خط بالایی و پایینی نوشته شده که خط بالا آبی و خط پایین زرد رنگ است. در سال ۲۰۰۶، شرکت فونتی جالب و قابل توجه برای لوگوی خود انتخاب کرد که در سال ۲۰۱۴، رنگ زرد از آن حذف شد و این تغییر ترکیب سادهتری به لوگو بخشید. لوگو ویزا هم اکنون یکی از قدیمی ترین لوگو های جهان به حساب میآید.
اچ پی hp
لوگوی شرکت اچ پی نیز از آن لوگوهای سرسخت و تغییر ناپذیر است. سال ۲۰۱۱ با کشیدن خطوط مورب برای نشان دادن حروف H و P سعی شد تا پویایی بیشتری در لوگو ایجاد شود. در حال حاضر نیز برای طراحی لوگو این شرکت از حروف H و P در پس زمینهای آبی رنگ استفاده میشود.
کنون Canon
احتمالا طرفداران دوربینهای کنون میدانند که لوگوی اصلی کانن الهه رحمت و احترام بوداییها را تداعی میکند که این الهه نام خود را به اولین دوربین کانن قرض داده است. در سال ۱۹۳۵، این شرکت ژاپنی با یک موفقیت عظیم، تولید خود را افزایش داد و همین امر سبب اصلاح هویت تجاری این شرکت شد. در نتیجه این اقدام سال ۱۹۵۶، لوگوی قرمز رنگی طراحی شد که تا هم اکنون مورد استفاده قرار گرفت و بسیار مجبوب شد.
بی ام و BMW
یکی دیگر از قدیمی ترین لوگو های جهان متعلق به خودروی BMW است. این برند نتیجه ادغام دو تولید کننده موتورهای هواپیما، Rapp Motoren Werke و Flug Maschinenfabrik است که توسط گوستاو اتو وارد بازار شد. نمونه اولیه لوگو BMW علامتی دایره ای شکل دارد متشکل از مارک Rapp-Motoren Werke این نشان پرچم سفید و آبی باواریا بوده است. پیش تر لوگوی BMW دارای دو قطعه سفید و آبی در یک دایره سیاه بود.
اما پس از اتمام جنگ جهانی دوم که دیگر شرکت مجبور به تولید تجهیزات نظامی نبود، شروع به طراحی خودرو کرد. و در آخر حوالی سال ۲۰۰۰ تغییرات قابل توجهی در لوگو ایجاد شد که شمایلی سه بعدی به آن بخشید.
آئودی Audi
تاریخچهی شرکت خودروسازی آئودی به سال ۱۸۹۹ باز میگردد. در ابتدا این شرکت توسط شخصی به آگوست هورش بنیان نهاده شد که نام این شرکت نیز بر همین اساس هورش گذاشته شد. اما بعد ها نام کمپانی به آئودی تغییر پیدا کرد. آگوست هورش برای کاهش هزینه ها با ۴ شرکت خودروسازی مختلف یک حلقه آئودی تشکیل داد و لوگوی آن الهام گرفته از این چهار شکل های سینوسی پیچیده و زیباست. در سال ۱۹۳۲، برای کاهش هزینهها در بحران اقتصادی، آئودی با سه شرکت سازنده خودرو DKW، Horch و Wanderer ادغام شد. چنین تغییر ساختاری بزرگ منجر به طراحی لوگو جدیدی هم شد که هر یک از این دایره ها نشان دهندهی یکی از این شرکت های متحد است.
جمع بندی
مطالعه قدیمی ترین لوگو ها و سرنوشت آن ها پر از الهام و تجربه است، اما لازم است یاد آور شویم آنچه ما با آن سروکار داریم و برایمان مهم تراست سطح و جایگاه لوگوهای امروزی است. آنچه تاکنون گفته شد در رابطه با گذشته لوگو بود. این در حالی است که بخش زیادی از بحث لوگو و علائم تجاری مربوط به زمان حال و آینده است. فناوری های جدید و پیشرفت لحظه به لحظه علم و تکنولوژی، شرکت ها و طراحان را مجاب میکند که همواره به طراحی ایدهای بدیع تر بپردازند و خود را با سرعت تکنولوژی آپدیت کنند.
در این مقاله اجمالا به قدیمیترین برندها و داستان لوگو هایشان پرداختیم.