شرکت Oreo با مجموعهای از اسباببازیهای «هنر بازی»، تحولی در مفهوم زمان بازی ایجاد کردهاست. این خوراکیهای سیاه و سفید خوشمزه، بهطورخاص برای دانشآموزان چینی که وقتشان صرف درسخواندن میشود، سرگرمی به ارمغان میآورد.
کودکان در چین تنها یک ساعت در روز برای تفریح فرصت دارند و این میزان، پایینترین سطح در سطح جهان است. این فشار برای پیشرفت تحصیلی تا بزرگسالی نیز ادامه دارد و فرهنگ کاری بدنام «996» (کار از ساعت 9 صبح تا 9 شب، شش روز در هفته) به امری عادی تبدیل شدهاست.
باور کنید یا نه، چین سابقهای غنی در سرگرمیهای اینچنینی دارد. اختراعاتی مانند تانگرام و حتی فوتبال، هزاران سال است که دنیا را سرگرم کردهاند. اما با تأکید امروزی بر تحصیلات و دستاوردهای علمی، زمان بازی در چین بهتدریج در حال محوشدن است.
ایدهای برای یادآوری اهمیت بازی
اینجاست که بیسکویت Oreo وارد میدان میشود تا به این کشور، میراث سرگرمکنندهاش را یادآوری کند. برند بازیگوش Oreo با همکاری آژانس تبلیغاتی لئو برنت شانگهای، پلتفرمی به نام «هنر بازی» را راهاندازی کردهاست. در این پلتفرم بهطور مداوم برای بازگرداندن لذت بازی به چینیها تلاش میکند.
اوریو با طراح اسباببازی، آقای لائو وانگ، همکاری کردهاست تا سه اسباببازی نمادین چینی را بازآفرینی کند. قفل لوبان (پازل فکری با قدمت 2500 ساله)، کونگ ژو (فرفرهای با قدمت 1800 تا 1900 ساله) و تانگرام (پازل قطعات هندسی با قدمت بیش از 1000 سال) سه اسباببازی نمادین هستند.
این اسباببازیهای کلاسیک که با رنگهای سیاه و سفید مخصوص Oreo دوباره جانگرفتهاند، خلاقیت را در کودکان برمیانگیزند و به والدین و مربیان یادآوری میکنند که پرورش تخیل به اندازه تمرکز بر تحصیل اهمیت دارد.
احیای سرگرمیهای فراموششده
گریس ژو، معاون بازاریابی و توسعه در شرکت موندهلز چین میگوید: «چین کشوری است که بازیهای رومیزی، فوتبال و کارتهای بازی را به دنیا معرفی کرد. اما این روزها، ما فراموش کردهایم که چطور بازی کنیم. شعار ما در Oreo «با نشاط باقی بمانید» است. به عنوان باملاحظهترین کوکی دنیا، ماموریت ما این است که شادی و بازیگوشی را در زندگی روزمره احیا کنیم.
ما با استفاده از اسباببازی به عنوان واسطه، چین را دوباره به گذشته بازیگوشانهاش وصل میکنیم. این گفتگو را در مورد ایجاد دنیای متعادلتر برای کودکان آغاز میکند.»
این برند همچنین پیام خود را به قلب شلوغ سیستم مترو شانگهای برد، جایی که یک اثر هنری معروف ۱۰۰۰ ساله را با یک تغییر بازسازی کرد. اسباببازیهای سنتی با ابزارهای مطالعه و نمادهای فشار درسی جایگزین شدند.
این چیدمان برانگیزاننده، رهگذران را به فکر فرومیبرد. اینکه چرا ۵۰۰۰ سال بازیگوشی فراموش شدهاست؟ چگونه میتوانیم شیوهای متعادلتر و پایدارتر برای زندگی ایجادکنیم؟
چین مدرن تصویری جدی از رقابت شدید، نوآوری تکنولوژی و قدرت تولید با سرعتی سرسامآور به دنیا ارائه می دهد. اما روی خوشبینانه و سبکبارتر این فرهنگ اغلب نادیده گرفتهمیشود.
ناتالی لام، مدیر ارشد بخش خلاقیت در Publicis Groupe APAC، در این باره میگوید: «این یک حقیقت عمیقا ریشهدار است که بیش از 5000 سال قدمت دارد.
اگر به هنر کلاسیک چین نگاه کنید، موضوعات آنها به طرز دلپذیری زندگی مرفه و آسودهای را به تصویر میکشند. همیشه در حال نواختن موسیقی، قدردانی از ماه، لذتبردن از طبیعت، ماهیگیری یا انجام بازیهای مختلف هستند. ما میخواستیم کمی از این تعادل را به زندگی پرمشغله امروزی بازگردانیم.»
پازلهای بازطراحی شده Oreo به عنوان نسخه محدود در بازار چینی Tmall همراه با بستههای کوکیهای خوشمزه آنها در دسترس هستند. این شرکت همچنین اسباببازیهای Art of Play را به مدارس سراسر چین اهدا کردهاست. هدف ازاین کار این است که معلمان را به گنجاندن بازیگوشی در برنامههای روزانه خود تشویق کند.