سازمان همکاری اقتصادی بینالمللی به نام اکو (ECO (Economic Cooperation Organization در سال 1364 خورشیدی (1985) نخستینبار با همکاری سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان تاسیس شد. این سازمان، تلاش میکند تا راههای مختلفی را برای بهبود توسعه و تجارت و فرصتهای سرمایهگذاری میان کشورهای عضو آن فراهم کند. اکو سازمانی تحت قوانین سازمان ملل متحد است و اکنون ده عضو دارد. امسال سازمان اکو، شهر «ساری»، مرکز استان مازندران را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو 2022 انتخاب کردند.
امین وطنی شهمیرزادی طراح پوستر رویداد ساری 2022 در پروژهی این هفته روزرنگ برایمان از مراحل ایدهپردازی و اجرای پوستر این رویداد گفتهاست.
طراحی پوستر رویداد «ساری 2022»
در هویتبصری شهرها، معمولا جاذبههای گردشگری و تاریخچهی شهر کمک بسیاری میکنند. امین هم از نمادهای مختلفی برای طراحی پوستر رویداد شهر ساری بهره بردهاست:
«در این پوستر از جاذبههای گردشگری، بناهای تاریخی و معروف و بافت کهن شهر ساری مانند: برج ساعت، مقبره امامزاده یحیی ، دروازه بوستان ولایت، پل کابلی پارک ملل، میدان امام و همچنین سفالهایی که برای پوشش پشتبام خانههای واقع در محلات قدیمی شهر ساری به کار میرفت، استفاده شده است. الهامگرفتن از میراث طبیعی همچون جنگل و دریا در استان مازندران و شهر ساری از دیگر مواردی است که در این پوستر میتوان به آن اشارهکرد.»
انعکاس دریا و جاذبههای شهر ساری با استفاده از فرم نیمدایره
«فرم اصلی در بین خطوط به کار رفته در این پروژه، فرم نیمدایره انتخاب شد و تمام طراحی هویت بصری و پوستر، براساس همین فرم منحنی و نیمدایره تعریف شد.»
«بناهای تاریخی و مجموعههای فرهنگی و تفریحی همگی نماد امروزی شهر ساری و جزئی از تاریخ آن محسوب میشوند. در کنار این المانهای تاریخی، مهمترین المانی که شهر ساری با آن شناخته شدهاست، دریا و جنگل است که جغرافیای طبیعی آن را تشکیل میدهد. امواج دریا و آسمان پاک و بدون آلودگی با استفاده از ریتم و تکرار نیمدایرهها در پوستر آورده شدهاست.»
وطنی همچنین برای طراحی این پروژه، معماری شاخص استان مازندران، انواع گونههای درختان و پوشش گیاهی و همچنین نقوش سفالینههای قرون گذشته را مورد بررسی و مطالعه قرار دادهاست.