ورکشاپها راهی عالی برای کسب درآمد اضافی برای مدرسان، مدارس و استودیوهای هنری هستند. ورکشاپ این فرصت را به شما میدهد تا با افراد جدید در دنیای هنر، زمینههای مختلف هنری و کسب و کارهنریتان آشنا شوید و ارتباطاتتان را تقویت کنید. ورکشاپها خلاقیت را تحریک میکنند و به شما کمک میکنند تا مهارت سخنرانی در جمع پیدا کنید.
اگر تا کنون ورکشاپی برگزار نکردهاید، در ادامهی این مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه میتوانید این کار را انجام دهید. در ادامه با روزرنگ همراه باشید.
نکات مهم در برگزاری یک ورکشاپ موفق
فرقی نمیکند که چهچیزی را در ورکشاپ آموزش میدهید، یا اینکه چنددانشجو در هرکلاس دارید، با 8 نکته ای که برای شما خواهیم گفت، هنرجوهای شما با رضایت ورکشاپ را ترک میکنند و تعداد زیادی از آنها برای ادامه ی آموزشها ثبتنام میکنند.
آموزش تکنیکهای واقعی
ابتدا نظر یکی از هنرجوهای ورکشاپ آموزش آبرنگ را با هم میخوانیم: «استادی که انتخاب کردهبودم تمام مدت ما را بهداشتن خلاقیت تشویق میکرد و به ما یاد نداد چگونه نقاشی بکشیم. تنها چیزهایی که از این ورکشاپ دستگیرم شد این بود که وقتم را با لوازم و وسایل ارزانقیمت هدر ندهم و از روشن به تیره نقاشی کنم، در حالی که اینها تکنیکهای اولیهی کار با آبرنگ است.»
فکر میکنم هیچ استادی دلش نمیخواهد که هنرجویش با این دیدگاه ورکشاپ را ترک کند. شما میخواهید که تمام شرکتکنندگان مهارت جدیدی آموخته و با اعتمادبهنفس بتوانند آن را در کارهایشان استفاده کنند. پیشنهاد مابه شما این است که تمام تکنیکهای عملی که به هنرجوهایتان میآموزید، را به صورت تیتروار در ابتدا و انتهای ورکشاپ برای آنها بیان کنید، تا هم روند کار برای خودتان مشخص باشد، هم هنرجو بازده و خروجی از ورکشاپ را به شکل دقیق متوجه شود.
تکمیل یک اثر در خروجی ورکشاپ
شما به عنوان استاد نباید تنها به گفتن تکنیکها بسنده کنید. بهترین راه این است که در انتها هنرجو با یک کار تکمیلشده از ورکشاپ برود. همراهداشتن یک اثرهنری و یک نتیجه قابل لمس به هنرجوها یک فرصت فوقالعاده میدهد تا در مورد کارگاه شما با دوستانش صحبت کند و تخصص شما را برای هنرجوهای بالقوه تبلیغ کند.
برنامهریزی و تمرین
بعداز اینکه مشخص کردید قرار است چه تکنیکهایی را به هنرجویان آموزش دهید، نوبت به برنامهریزی و تمرین میرسد. سرفصل دروس و مطالب را مشخص کنید و وسایل مناسب و لازم برای انجام تمرین و آموزش را آمادهکنید. حالا موقع تمرین است، در ابتدا باید برای یکی از دوستانتان مطالب را ارائه دهید. حواستان باشد زمان را یادداشت کنید و تمام مطالبی را که لازم است بگویید، آمادهکنید. ممکن است کمی زمانبر باشد اما باعث آمادگی شما و ارائهی یه ورکشاپ موفق خواهدشد.
ارزیابی هزینهها
برای محاسبهی میزان هزینههای یک ورکشاپ میتوانید در مورد کارگاههای آموزشی مشابه و هزینهی دانشجویان تحقیق کنید. هزینهی استاد، هنرجوها و… باید با شهریهای که هنرجویان پرداخت میکنند، پوشش داده شود. اگر میخواهید افراد بیشتری بتوانند در کارگاه شما شرکت کنند، بهتراست امکان پرداخت قسطی را برای شرکتکنندگان فراهم کنید.
تبلیغات را آغاز کنید
بعداز برنامهریزی و طیکردن مراحل آمادهسازی، حالا نوبت انتشار خبر ورکشاپ در رسانههای اجتماعی، نمایشگاههای هنری و گروههای مجازی است. فقط حواستان باشد حتما در اطلاعات مربوط به ورکشاپ سطح اطلاعات شرکتکنندگان و هنرجویان را ذکر کنید، تا آنها با خیال جمع و بدون نگرانی از میزان مهارتشان در ورکشاپ شرکتکنند.
تعیین تعداد شرکتکنندگان در ورکشاپ
با شناخت محدودیتها، میتوانید به خوبی تعداد کسانی که در ورکشاپ شما شرکت میکنند را معین کنید. شما باید توانایی پاسخ به سوالات شرکتکنندگان را داشته باشید. میتوانید در ابتدا با تعداد کمی هنرجو شروع کنید. شاید سبک تدریس شما مناسب کلاسهای با تعداد کمتر است. در این حالت میتوانید برای درآمد بیشتر کلاسهای بیشتری در هر ماه برگزار کنید.
زمانی رابرای استراحت و شارژمجدد هنرجوها در نظر بگیرید
بسته به زمان ورکشاپ و درسی که هنرجوها میگیرند، ورکشاپها میتوانند چندساعته تا چندروزه باشند. اگر یک کلاس چندساعت طول میکشد، فراموش نکنید بین کلاس زمانی برای استراحت، آب و میانوعده در نظر بگیرید. یک ایدهی دیگر این است که از هنرجوها بخواهید در کلاس، پیشرفت کاردوستانشان را ببینند و باهم راجع به مطالب ارائهشده صحبت کنند.
مطالب را با چاشنی هیجان آموزش دهید
برای اینکه مطالب به خوبی برای هنرجوها جا بیفتد باید آنها را لابهلای مطالب سرگرمکننده بیان کنید. داشتن کمی هیجان به هنرجویان کمک میکند، مشتاق شنیدن باقی مطالب شوند.
پیش به سوی یک آموزش عالی
اگر میخواهید نتیجه ورکشاپتان موفقیتآمیز باشد، خودتان را جای هنرجوها بگذارید. آیا آن چیزی که میخواهند را میتوانند از این کارگاه دریافتکنند؟ هدف از ورکشاپ ایجاد فضایی دعوتکننده است تا هنرجویان بتوانند با کمک آن تکنیکهای واقعی را بیاموزند.
با دنبال کردن نکات بالا میتوان ورکشاپی هنری به رونق هنر و سرمایهگذاری در این حوزه کمک کرد. کارگاهها راهی عالی برای ارتباط با هنرمندان و رونق کسبوکارهای هنری است.