رویکرد کارفرما، بازار مصرفی و استراتژی تولیدکننده، تاثیر مستقیمی در طراحی برند و هویت بصری در پروژهها دارد. فهمیدن این موضوع زمانی برای هنرمند امکانپذیر است که کارفرما به صورت کاملا جزئی اهداف برند را تشریح کرده و ذهن طراح را به ذهن خودش نزدیک کند. برای رسیدن به یک هویت بصری خوب و مورد تایید از نظر مشتری و مخاطب، ما به شناخت بیشتر از آن زمینه خاص احتیاج داریم.
در پروژه این هفته روزرنگ، باهم سخنان طراح هویتبصری برند ریف را میشنویم. این پروژه با مدیریت محمدحسن بینا در استدیو اوشیدا انجام شدهاست.
توجه به پیام اصلی برند در طراحی هویتبصری
«ریف برند کارخانجات تولیدی رنگهای صنعتی و صنایع شیمیایی است. هویتبصری ریف مطابق با استراتژیهای برند برای حضور در بازار ایران و بازارهای جهانی طراحی شدهاست. مبنای این پروژه ایجاد برندآگاهی برای نام ریف است، بنابراین لوگوتایپ فارسی و انگلیسی محور اصلی طراحیها هستند. همچنین عناصر دیگر در این طراحی بصورت ساده و خلاصه بیان شدهاست، تا همهی مخاطبان خارجی-با فرهنگهای مختلف-پیامهای اصلی برند را به درستی دریافت کنند.»
گاهی یافتن هویتبصری اصلی یک برند، به چالش اصلی طراح تبدیل میشود. برای حل این مسئله، توجه به هدف اصلی و استراتژی برند، میتواند مسیردرست و رضایتبخش را به طراح نشان دهد.
نحوه انتخاب رنگ برای هویتبصری ریف
«در نگاه ابتدایی، انتخاب رنگ برند برای برندی که تولیدکنندهی رنگ است کار سختی است. اما نکته اینجاست که این موضوع – یعنی فعالیت اصلی برند – لزوما مرتبط با هویتبصری آن نیست، و انتخاب رنگ وابسته به استراتژی برند و بازاریابی، جایگاه فعلی برند در بازار، و جهتدهی ذهن مخاطب مطابق با کلیشههای مرسوم ذهنی است.»