زمانی که نام شکلات را میشنویم، بستهبندیهایی با طیفهای رنگی مختلف، شکلهای متفاوت و فرمهای خاص به ذهنمان میرسد. طراحی بستهبندی محصولی با این همه طرفدار و این سطح از تنوع کار سختی است، مخصوصا اگر هدفتان جلبتوجه مخاطبان و جذب مشتری باشد. پروژهی این هفتهی روزرنگ به طراحی بستهبندی شکلات ستا تعلق دارد. طراحی این بستهبندیها را سیدمحمدحسن سجادی انجام داده است.
بستهبندی شکلات ستا
سجادی برایمان از تجربهی جالب قرارداد و سفارش این طراحی سخن گفته است:
«شرکت ستا هلدینگی در کشور امارات است که مالکان ایرانی دارد و در زمینه موادغذایی فعالیت دارد. مدیران شرکت میخواستند که شکلات نیز در سبد فروش این مجموعه قرار بگیرد. در ابتدا جلساتی با مدیرعامل و مدیرمارکتینک برگزار شد و آنها نظراتشان را با من درمیان گذاشتند. بعد از آن از من خواستند تا با انتخاب یک طرح واحد، به شکل تخصصی روی آن کارکنم.»
پیداکردن یک بستهبندی جدید ومنحصربفرد
«بعد از فکرکردن، بررسی بازار و قفسههای شکلات در فروشگاههای مختلف، دیدم جای خالی یک محصولی که ساده و بدون رنگ ولعاب زیاد (نمونههای موجود و مشابه، کم و از نظر دیزاین بیکیفیت بودند.) باشد، در این بازار احساس میشود. بعد از صحبت و جلسه با مدیرفروش شرکت ستا، به این نتیجه رسیدیم که طراحی بستهبندیها را بر مبنای یک کاراکتر قدیمی جلو ببریم. در ادامهی مسیر به این نتیجه رسیدیم که با استفاده از چند کاراکتر میتوانیم داستان بهتری برای محصول روایت کنیم.»
محمدحسن برای این محصول حدود 8 کاراکتر را انتخاب کرده است که همگی از مشاهیر قدیم بودند که در برنامه اول، 4 تا از آنها رونمایی و بعد ازآن با توجه به درصد فروش محصول، 4 مورد دیگر نیز به خط تولید میرسند.
«بعد از انتخاب طرحها، مهمترین بخش کار انتخاب رنگ است. چاپ کار با دو رنگ، مورد استقبال مدیران تولید قرار گرفت. چرا که باعث کاهش هزینههای حجم بالای این محصول به خصوص بود. کار با رنگ قهوهای سوخته و طلایی جلو رفت و چون مثل بستهبندیهای شکلات در ایران نیازی به آوردن موارد خاص در پشت بستهبندی نبود، نتیجهی نهایی کار بسیار جذابتر بود.»
طراح بعد از مطالعه در مورد داستان تشکیل و کشف شکلات و چگونگی تولید آن، بستهبندی شکلاتها را طراحی کرده است. بستهبندیهایی که به خوبی میتوانند میان بستهبندیهای مختلف برندهای مختلف شکلات باهم به رقابت بپردازند.
«این کار برای من تجربهای شیرین بههمراه داشت. احترام به طراح، بیان صریح محدودیتها در ابتدای بستن قرارداد و بازگذاشتن دست طراح در خلاقیت، از شیرینیهای کار طراحی این بستهبندیهای خوشمزه بود.»